بین الملل

بازی جدید آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق

مذاکرات استراتژیک بغداد روندی بود که الکاظمی در پیشنهاد کاخ سفید برای اجرای قطعنامه پارلمان عراق در مورد ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از این کشور گنجاند و اکنون پس از چند دور گفتگوهای رسمی و تخصصی ، در حال نهایی کردن معامله است. .

آمریکایی ها به دولت عراق گفته اند که 2500 از 5000 نظامی این کشور از عراق خارج شده اند ، اما هیچ مقام رسمی این برآورد را تأیید نکرده است. بسیاری از کارشناسان عراقی نیز بر این باورند که این برآورد نادرست است و تردیدهای جدی دارد.

برای سالها کنترل آسمان عراق در اختیار آمریکایی ها بوده است و دولت عراق هیچ کنترلی بر آن ندارد ، بنابراین نمی توان آمار دقیقی از تعداد هواپیماهای آمریکایی وارد و خروج از عراق و تعداد نیروهای ورودی یا خروجی به عراق داشت. عراق

ارائه گزارش های دروغین و هدفمند توسط آمریکایی ها در گذشته نیز قابلیت اطمینان آمار و قابلیت اطمینان ادعاهای این کشور را تضعیف کرده است.

در همین حال؛ چندین گزارش از منابع عراقی حاکی از آن است که بایدن و الکاظمی بیانیه مشترکی را تعیین می کنند که 31 دسامبر 2021 را به عنوان تاریخ نهایی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق تعیین می کند.

با این حال ، برخی از اطلاعات منتشر شده توسط منابع عراقی نشان می دهد که آمریکایی ها قصد دارند 2500 سرباز باقی مانده را در عراق به عنوان نیروهای پشتیبانی و آموزش در عراق نگه دارند و این تصمیم احتمالاً اتخاذ خواهد شد. همچنین به عنوان یکی از بندهای بیانیه مشترک در توافق نهایی اعلام شود.

پیش از این برخی مقامات و دیپلمات های آمریکایی در جلسات و محافل خصوصی این نکته را بیان کرده و گفته بودند که این عقب نشینی به معنای خروج رسمی و کامل نیست و ایالات متحده می خواهد حداقل نیمی از نیروهای خود را با نام جدید در عراق نگه دارد. و ماموریت

رویکرد جدید ایالات متحده ، که هدف آن کاهش فشار سیاسی و مردمی و حفظ حضور نظامی در عراق است ، از چند جهت مهم است:

اولین ،؛ این اقدام واشنگتن به وضوح با تصمیم پارلمان عراق و درخواست مصمم مردم عراق و گروه های مختلف برای عقب نشینی تروریست های آمریکایی از این کشور مغایرت دارد و البته نگرانی ها در عراق همچنان ادامه خواهد داشت.

ثانیاً یكی از اهداف جدی آمریكا در عراق انحصار در آموزش نیروهای نظامی است به گونه ای كه آنها همیشه با حفظ وابستگی به ارتش عراق و استفاده از این موضوع برای آن تأثیر مستقیمی بر امنیت و ثبات در این كشور داشته باشند. پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی خود

پیامدهای این حادثه را می توان در این واقعیت مشاهده کرد که در زمان حمله داعش به عراق ، از آنجا که ایالات متحده از پشتیبانی پشتیبانی نمی کند ، ارتش عراق ، سازمان یافته و آموزش دیده توسط ایالات متحده ، عملا قبل از کارزار داعش سکوت می کرد منابع انسانی و تجهیزات زیادی نمی تواند مانع سلطه و پیشروی تروریست های داعش در بخش بزرگی از کشور شود.

سومین ،؛ تجربه جنگ مشترک ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی ، که بر اساس استفاده از توانایی های محلی سازمان یافته و آموزش دیده بودند ، نشان داد که همانطور که قبلاً در دیدار الکاظمی با فالح فیاض ، رئیس سازمان بسیج بیان شد عراق باید امنیت خود را حفظ کند. او فاقد پشتیبانی و آموزش آمریکایی ها است.

بر این اساس؛ روشن است که گنجاندن این بند در توافقنامه بغداد و واشنگتن تنها توجیه ادامه حضور نظامی آمریکا در منطقه است که نه تنها صلح و امنیت را تضمین نمی کند بلکه می تواند بحران های نظامی و امنیتی را در منطقه تشدید کند. .

311311

دکمه بازگشت به بالا