عمومی

تئاتری برای درمان چالش‌های اجتماعی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین ، گروه استان ها: امروزه هنر درمانی به عنوان روشی موثر و روشی نوین در توانبخشی و درمان افراد مبتلا به اختلالات روانی مورد توجه کارشناسان و فعالان حوزه علوم توانبخشی و هنرهای نمایشی (تئاتر) قرار گرفته است. در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکایی و کشورهای اسکاندیناوی به عنوان روشی موثر برای درمان افراد نیازمند مورد توجه قرار گرفته است.

تئاتر درمانی یکی از روش های هنردرمانی است که در توانبخشی و درمان بیماران روانی به درستی استفاده می شود و تکرار، آینه کاری، جابجایی نقشه، صندلی گرم، اتاق تاریک و صندلی خالی از جمله تکنیک های مورد استفاده در این درمان است. که روی آن بازیگر قوی یا بازیگری که از چالش ها و مشکلات اجتماعی رنج می برد، بتواند بر بسیاری از نگرانی ها، اضطراب ها و ترس های خود غلبه کند.

در تئاتر درمانی کودکان کار، زنان بدسرپرست یا سرپرست خانوار و افراد قوی برای معلولان ذهنی یا جسمی استفاده می شود و در ایران از سال 85 به تئاتر درمانی توجه بیشتری شده است، چرا که تا قبل از این سال تنها 45 گروه نمایشی مجزا در کشور وجود داشت.

«آب نبات 1400» نام نمایشی است که قرار است گروه تئاتر آبی از شنبه 30 بهمن تا 6 اسفند در مجتمع خاتم الانبیاء رشت با حضور بازیگران اجرا شود. قوی برو روی صحنه

تئاتر برای مقابله با چالش های اجتماعی

کسب 12 جایزه جشنواره در نتیجه 20 سال تلاش گروه تئاتر آبی درمانی

گروه تئاتر آبی رشت مقام سوم کارگردانی و همچنین مقام سوم بازیگری را به عنوان نفر اول جشنواره تئاتر رفاه کشور کسب کرد اما سرپرست و مدیر این گروه حرف های زیادی برای گفتن دارد.

ابراهیم حسن زاده در گفتگو با خبرنگار آنلاین با اشاره به آغاز فعالیت خود در تئاتر از سال 73 گفت: شرکت در اولین جشنواره تئاتر. توانا در کار کشور در سال 1980 با هنر تئاتر درمانی آشنا شدم و علاقه مند به راه اندازی کسب و کار خودم در این زمینه شدم. شرکت در اولین جشنواره تئاتر توانا در کار کشور در سال 1980 با هنر تئاتر درمانی آشنا شدم و علاقه مند به شروع کارم در این رشته شدم..

وی افزود: این کار خیلی طول کشید توانا در کار با تکنیک های امروزی که از گویش و ارتباطات آمده است آشنا شوید گیر و او یاد گرفت که با آنها صحبت کند اما در نهایت با اجرای اولین نمایش در جشنواره تئاتر رفاه توانستیم رتبه سوم کارگردانی را کسب کنیم و رتبه سوم بازیگری کشور را به یک بازیگر کاملا نابینا تعلق گرفت. از گروه ما

حسن زاده با اشاره به تولید سالانه دو نمایش در دو بخش کودک و نوجوان و توانا در کار وی در 20 سال اخیر ادامه داد: 33 بازیگر در تئاتر آبی درمانی رشت یک روز در هفته تمرین می کنند که 19 نفر از آنها. توانا در کار و بقیه کودکان کار بی خانمان هستند و از زنان بد مراقبت می شوند.

وی افزود: 12 اثر در بخش توانا در کار وی جوایزی را در جشنواره های استانی، منطقه ای و کشوری از جمله آرزوی پرنده، سایه، نقش آفرینی، نقاب، شاخه گل، مسیر روشنایی و آخرین صحنه برنده شده است.

تئاتر برای مقابله با چالش های اجتماعی

تئاتری که برای رسیدگی به چالش های اجتماعی روی صحنه می آید

این کارگردان تئاتر در ادامه با بیان اینکه تئاتر درمانی چالش های اجتماعی را نشان می دهد، گفت: تئاتردرمانی سعی دارد مردم و مسئولان را از منظری دیگر و مشکلات و چالش های اجتماعی و محیطی ببیند.

حسن زاده با اشاره به غیبت دو ساله گروه تئاتر آبی در صحنه به دلیل شیوع ویروس کرونا افزود: به اطلاع عموم می رسد.

وی با بیان اینکه این نمایشنامه با محوریت آثار به جا مانده نوشته شده است، ادامه داد: در این نمایش سعی شده از زبان کودکان و نوجوانان استفاده شود. شخصیت ها عروسک های حیوانات برای رسیدگی به این موضوع که اگر از محیط زیست به درستی نگهداری نشود و زباله ها در مراتع و جنگل ها ریخته شود، مهاجرت حیوانات به شهرها مشکل جدیدی را برای شهرنشینان ایجاد می کند.

حسن زاده گفت: این نمایش می خواهد به مخاطبان خود این پیام را بدهد که اگر از جنگل ها و محیط زیست به درستی مراقبت و نگهداری شود، هر موجودی در زیستگاه خود زندگی می کند و مزاحمتی برای دیگران ایجاد نمی کند.

هیچ حمایت مالی دریافت نمی کنیم

کارگردان و صاحب سبک گروه تئاتر آبی رشت با اشاره به عدم حمایت مالی هیچ نهاد یا اداره ای گفت: اداره کل ارشاد و بهزیستی استان سالن های اجرا و تمرین را برای این گروه هنری در نظر گرفته است اما به دلیل نبود ترافیک مناسب.بازیگران معلول و کم توان شرایط برای ما بسیار سخت است و متاسفانه تنظیمات لازم در سالن های نمایش معلولان و توانخواهان انجام نشده است.

حسن زاده با بیان اینکه گروه تئاتر آب درمانی بودجه ای دریافت نکرده است، افزود: اخیرا روابط عمومی اداره کل بهزیستی گیلان تبلیغات رسانه ای را تنها در حوزه خود آغاز کرده است.

وی افزود: سازمان بهزیستی هنوز نمی داند که تبلیغات برای فعالیت های فرهنگی باید دائمی باشد نه هنری. قوی در این عرصه انگیزه ای دوگانه برای حضور در اجتماع و جلوگیری از انزوای آنها داشته باشم و آن فریاد 20 ساله من است اما شما نمی شنوید.

تئاتر برای مقابله با چالش های اجتماعی

ارتباط تنگاتنگ هنر با ایجاد شادی و نشاط اجتماعی

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان در گفتگو با خبرنگار آنلاین با تاکید بر اینکه همگان نسبت به نقش و تاثیر تئاتر در عرصه های اجتماعی، انتقال مفاهیم و فرهنگ واقف هستند، اظهار داشت: تئاتر در حوزه های مختلف اجتماعی و فرهنگی و اجتماعی و فرهنگی و اجتماعی و فرهنگی و اجتماعی به آن توجه می کند. ما ویژگی های جدیدی برای هنرهای نمایشی هستیم.

سید امیر مصباح گفت ما از تاثیرات تعجب کردیم خشمگین ما معتقد به هنردرمانی برای موضوعات مختلف هستیم، افزود: بین هنر و ایجاد نشاط و شادی رابطه تنگاتنگی وجود دارد و هنر در هر شکل و شکلی می تواند این نشاط و شادی را به انسان بدهد.

وی با تاکید بر اینکه اجرای زنده نمایش ها و فاصله کم بازیگران و تماشاگران بیش از سایر هنرها این احساس شادی و نشاط را منتقل می کند، افزود: قطعا تاثیر هنر صحنه بر آسیب های اجتماعی بیشتر از هنرهای دیگر است زیرا این ویژگی ها و ویژگی ها». البته تاثیر هنر صحنه بر آسیب های اجتماعی به دلیل همین ویژگی ها و ویژگی ها نسبت به سایر هنرها بیشتر است..

مصباح در ادامه به نقش فرهنگ سازی هنر به ویژه نمایش و تئاتر اشاره کرد و گفت: بیان معضلات و آسیب های اجتماعی در قالب نمایش علاوه بر آموزش جامعه می تواند راهکارهایی برای حل آن نیز ارائه کند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تاکید کرد: از این رو در سال های اخیر بارها شاهد بوده ایم که هنر به عنوان یکی از ابزارهای اصلی پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی همواره بوده است. در نظر گرفته شده و استفاده شده است.»

میزبانی شده توسط توانا در کار و بچه هایی که روی برنامه های هنری کار می کنند

وی در ادامه با اشاره به ظهور و گسترش استفاده از تئاتر در حوزه درمان به عنوان یک «تئاتر درمانی» در سال های اخیر در بسیاری از کشورها به ویژه ایران، افزود: از آنها به عنوان روشی موثر در این حوزه استفاده می شود. توانبخشی .

مصباح ادامه داد: شعار «معلولیت محدودیت نیست» را همیشه شنیده ایم، اما امروزه «تئاتر درمانی» مصداق عینی این شعار است زیرا تمرکز و توجه ویژه است. آه تو برای موضوع مورد علاقه گیر افرادی هستند که دارای معلولیت های جسمی، حرکتی و حتی ذهنی هستند.

وی با بیان اینکه در استان گیلان نیز برخی گروه های نمایشی در این زمینه فعالیت دارند و استفاده می کنند، گفت: توانا در کاربهره گفت: «کودکان کار، بد سرپرستی از زنان و زنان بی سرپرست نیز اجراهایی داشته اند. مندی همه به طور خاص توانا در کار هنر یکی از رویکردهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و معاونت هنری این اداره کل بوده است.

مصباح به حضور عده ای اشاره کرد توانا در کار و بچه‌هایی که قبل از شیوع ویروس کرونا روی برنامه‌های هنری مانند موسیقی و کنسرت‌های تئاتر کار می‌کردند، افزود:

وی افزود: در جشنواره فیلم فجر امسال به دلیل اینکه در دو مکان برگزار شد تعدادی از آنها در دو شب میزبانی شدند. توانا در کار و ما بچه های کار بودیم.

تئاتر برای مقابله با چالش های اجتماعی

امضای تفاهم نامه برای تسهیل فعالیت های هنری توانا در کار

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت توانا در کار آنها همیشه توانایی و استعداد فوق را در همه زمینه ها نشان داده اند خارق العاده آه تو داشته اند، وی ادامه داد: به عنوان متولیان عرصه هنر در استان گیلان تلاش می کنیم تا حد امکان فعالیت های بیشتری را برای این افراد فراهم کنیم.

وی تفاهم نامه ای با اداره کل بهزیستی شهرستان جیلان برای حمایت و حمایت از این فعالیت امضا کرد. توانا در کار و سایر افراد تحت پوشش در این خصوص افزودند: بر اساس این تفاهم نامه سمینارهای آموزشی در زمینه نمایش عروسکی و نویسندگی برگزار شد و مربیان بهزیستی شرکت کردند.

مصباح ادامه داد: این مربیان پس از گذراندن دوره آموزشی مجبور شدند عروسک بسازند و نمایشنامه بنویسند. توانا در کار از آنها به عنوان بازیگر و عروسک گردان استفاده کنید و این نمایش ها را برای عموم اجرا کنید، با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی همه فعالیت ها مواجه شدیم.

با اشاره به صدور مجوز و مکان های نمایشی برای گروه های فعال در حوزه تئاتر درمانی در استان گیلان. صدور مجوز و اعطای سالن تئاتر به گروه های فعال در زمینه تئاتر درمانی در استان گیلان.بیان کرد: طبق تفاهم نامه ما بین اداره کل ارشاد و بهزیستی، نشست های تخصصی با حضور رابطین دو سازمان برای برگزاری جشنواره های متعدد با حضور توانا در کارکودکان، زنان تجاوز شده و یتیمان در دستور کار قرار داشتند که متاسفانه برنامه کرونا را منفجر کرد. جوانان خوردن به تعویق افتاد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تاکید بر لزوم حمایت از فعالیت های این گروه ها ادامه داد: در تلاش هستیم تا اجرای برنامه ها را برای این افراد تسهیل کنیم.

او همچنین از عدم اقتباس تئاترها برای علاقه گلایه داشت مندی این افراد تاکید و تاکید کردند: این ادعا درست است توانا در کار اتاقی متناسب با شرایط خود داشته باشند و با همکاری همه دستگاه های مسئول در این زمینه گام های مثبتی برداریم.

دکمه بازگشت به بالا