برای این منظور ، لیگ ملل و سرانجام سازمان ملل را تشکیل داد و منشور بین المللی را امضا و صادر كرد. بنابراین ، اگر “قرن صلح” را قرن بیستم بنامیم ، آن را اغراق نمی کنیم. اما با اندکی تأمل ، متوجه می شویم که صلح در ذهن منشور اصلی ، و همچنین همه کسانی که درباره آن از فیلسوفان و فقهای غربی نوشتند ، وجود دارد و هنوز هم وجود دارد و آن صلح هنوز به معنای جنگ یا درگیری گرم یا سرد نیست. . . جالب آنکه ، مطالعه آثار متفکران روشنگری و جانشینان آنها ، ایمانوئل کانت آلمانی ، نشان می دهد که آنها برای دستیابی به صلح ایده آل ، چاره ای جز تشکیل جلسات حقوقی ندارند. اما با وجود تلاش های بی وقفه این سازمان ها و صدور چندین قطعنامه و توافق نامه نیم قرن و وقوع درگیری های مختلف مسلحانه ، این سؤال پیش می آید که بزرگترین مشکل چیست و باید راه حل نهایی از کجا آغاز شود؟
مطابق مذاهب الهی و اسلام ، مهمترین راه تحقق صلح با “صلح توحیدی” است. صلح توحیدی صرفاً به معنای دوری از جنگ بین مردم نیست و از دیدگاه انسان محور نشات نمی گیرد. صلح توحیدی نوعی معرفت است و به معنای تسلیم شدن به یک خدای واحد است ذات یکتایی بودن وجود برای خلقت و رهایی جهان از مبدأ وجود یک هدف است و انسان به عنوان بخشی از جهان مخالف اهداف منشأ وجود است. چنین دانشی نه تنها جامعه بشری را به دو بخش ، باطنی و نامرئی تقسیم می کند ، به طوری که همیشه با بی سواد در تعارض است و این دانش حتی کل جهان را به دو بخش روح و روان تقسیم نمی کند. با آن بجنگید و نابود کنید.
در این سیستم معرفت شناختی ، همه موجودات و بخشهایی از جهان “مسلمان” به فکر تسلیم در برابر خداوند متعال هستند و همه مؤلفه های جهان ، با هم و با هم ، با کمال دوستی و پرستش به پرستش خداوند مشغول هستند. واحد و خورشید و ماه و ستارگان و ستارگان و ستارگان و ستاره ها (الرحمن / 6-7). درود بر شما!
جنگ و استبداد در طول تاریخ بشر وجود دارد ، و برخی از فیلسوفان گفته اند که جنگ و استبداد ذات انسان ضروری و ذاتی است. هراکلیتوس و پارمیندوز چنین فکر کردند.
در قرن 18th ، فیلسوف مشهور آلمانی کانت رساله ای با عنوان صلح پایدار منتشر کرد
وی گفته می شود عنوان هتلی را در هلند به همراه یک علامت روی دیوار در بالای هتل با یک تصویر گورستانی از “سرزمین صلح دائمی” گرفت. یک هتل در همین نزدیکی بود. البته کانت آن را ندیده بود و او در تمام زندگی از آلمان نبوده است ، اما او با مطالعه در همه جا این موضوع را می دانست.
گفته می شود كه كانت عنوان كتاب خود را نوعی طعنه آمیز عنوان كرده است ، به این معنی كه آرامش پایدار در گورستان وجود دارد و فقط در بین مردگان می توان برقرار كرد. البته راه حل کانت یک راه حل مشروع است. سازمان ملل متحد از یک سازمان بین المللی می خواهد تا بر صلح جهانی نظارت کند ، اما ما دیدیم که این راه حل خیلی موفق نبود. رساله کانت به زبان اصلی که اکنون به زبانهای مختلف ترجمه شده است ، تقریباً 130 صفحه طول دارد. یکی از منتقدان کانت می نویسد که تعداد صفحات مورد استفاده در این پایان نامه فقط در آلمان پس از نگارش پایان نامه رخ داده است ، چه رسد به تعداد جنگهایی که در سراسر جهان رخ داده است.
با این حال ، طراحی کانت جای خود را به جا گذاشت. در قرن بیستم ، پس از وقوع دو جنگ ویرانگر جهان و نابودی کامل جنگ علیه بشریت ، بشریت به این نتیجه رسید که زندگی در صلح و آرامش لازم است ، وگرنه بشریت در معرض خطر انقراض قرار خواهد گرفت. باشد برای این منظور ، لیگ ملل و سرانجام سازمان ملل را تشکیل داد و منشور بین المللی را امضا و صادر كرد. بنابراین ، اگر قرن حاضر را “قرن صلح” بنامیم ، آن را اغراق نمی کنیم. با این حال ، با اندک اندک متوجه می شویم که صلح در ذهن منشور اصلی ، و همچنین همه کسانی که درباره آن از فیلسوفان و فقهای غربی نوشتند ، وجود دارد و هنوز هم وجود دارد ، و صلح هنوز به معنای جنگ یا درگیری گرم یا سرد نیست. . . جالب است که مطالعه آثار متفکران روشنگری ، به رهبری فیلسوف آلمانی ایمانوئل کانت ، نشان می دهد که آنها چاره ای جز ایجاد چنین جلسات حقوقی ندارند. اما با وجود تلاش های بی وقفه این سازمان ها و صدور چندین قطعنامه و توافق نامه نیم قرن و وقوع درگیری های مسلحانه مختلف ، این سؤال پیش می آید که بزرگترین مشکل چیست و باید راه حل نهایی از کجا آغاز شود؟
براساس مذاهب الهی و اسلام ، مهمترین راه تحقق صلح ، تحقق “صلح توحیدی” است. صلح توحیدی صرفاً به معنای دوری از جنگ بین مردم نیست و از دیدگاه انسان محور نشات نمی گیرد. صلح توحیدی نوعی معرفت است و به معنای تسلیم شدن به وحدت خداوند است. وحدت وجود باعث می شود تا جهان از خاستگاه هستی خلق شود و انسان به عنوان بخشی از جهان مخالف است. اهداف منشأ وجود ، قانون عالی. چنین دانشی نه تنها جامعه بشری را به دو بخش ، باطنی و نامرئی تقسیم می کند ، به طوری که همیشه با بی سواد در تعارض است و این دانش حتی کل جهان را به دو بخش نفس و روح تقسیم نمی کند. با آن بجنگید و نابود کنید.
در این سیستم معرفت شناختی ، همه موجودات و بخش هایی از جهان “مسلمان” در فکر این هستند که خود را به حق متعالی تسلیم نمایند.همه مؤلفه های جهان با کمال و دوستی در پرستش مشغول اند.
ابعاد مختلف صلح توحیدی
الف – صلح با خدا
صلح با خدا به معنای “ایمان” به خدا است. آموزه های توحیدی قرآن کریم مبتنی بر دو اصل است: ایمان و اعمال صالح. این دو اصل تفکیک ناپذیر هستند. اصل دوم بدون اصل اول فاقد ارزش است ، اما اصل اول نقش علّی دارد. اصل دوم نتیجه اصل اول است و اگرچه می تواند اصل اول را تقویت کند ، اما معلولیت دارد و علت آن نیست. ایمان به معنای ایمان معنوی است. به عنوان مثال ، وحدت خدا و پیامبر پیامبران نیستند. ایمان یعنی تسلیم قلب شخص به خدا و تسلیم شدن از او و به عبارتی ایمان به خدا ، در فضای الهی نهفته است. خدا ، درود و برکات بر او باد! هو هو اللا الاخله اللّه العزیز الجبار الجبار علی المومن الحیمن المتکبر هاللوجا ما ایشرکون (معاد / 23) او هیچ خدایی نیست جز او ، فرماندار و صاحب اصلی او از هر شکوه ناقص است ، نه اینکه کسی را باج بدارد او آهسته ، آرام و سرپناه است ، همه چیز را مشاهده می کند ، نیرویی غیرقابل شکست است که همه چیز را با اراده فراگیر خود اصلاح می کند و شایسته عظمت است؛ خدا از آنچه آنها با او ارتباط دارند خالص است! (23)
ایمان یعنی آرامش در آغوش خدا. خدا ، که خاطره او قلب را آرام می کند.
کسانی که ایمان آورده و قلبهای خود را با یاد خدا یاد می کنند ، اما با یاد خدا ، اطمینان قلبها (شورا / 28)
از كسانى كه ايمان آورده اند آگاه باشيد و قلب آنها با ياد خدا آرام شود. با یاد خدا قلبها آرام می شوند.
اصل ایمان در تمام مذاهب ابراهیمی ، که ادیان توحیدی هستند ، نقش بسیار مهمی ایفا می کند.
مارتین لوتر ، بنیانگذار پروتستانتیسم در مسیحیت حدود پانصد سال پیش ، یکی از 99 اصولی است که وی در روز اول کلیسای برادران در گوتنبرگ آلمان تأسیس کرد. اودر در نوشته های خود می نویسد که من همیشه اعتقادات مسیحی خود را مطالعه کرده ام و دوباره خوانده ام ، به ویژه که در کتاب مقدس بسیار مراقب و متفکر بوده ام. روزی که او در حال مطالعه عهد جدید بود ، ناگهان آیه ای از عبرانیان به من داد.
B. صلح با خود
طبق آموزه های اسلامی ، اولین قدم برای ایجاد آرامش توحیدی با تلاش برای خود است. یعنی حکومت وی بر خود ارتش غلبه می کند و آن را تسلیم خودش می کند. نفس پایین که مجموعه آرزوهای گوشتی است ، اگر غالب شود و مطابق قرآن کریم هوای خود را در جای خدا قرار دهد و به جای تسلیم آن به خدای متعال و خالق جهان ، نخواهد بود. ارزش انسانی بیشتر او می گوید:
َ رَأَيْتَ مَنِتَّخَذَ إِلهَهُ هَواُ أَ فَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكيله (43 فروق /)
کسی را دیدید که نفس نفسش را به عنوان خدای خود انتخاب کرد ؟! آیا می توانید او را همراهی کنید ؟! (فروق / 43)
چنین موجودی ، که در درون خود به رقابت و پذیرش بپردازد و حق صلح و آرامش را به دست نیاورد ، نسبت به حیوانات فرومایه و برای دنیای آفرینش خطرناک تر خواهد بود. این موجود به قوانین الهی حاکم بر جهان و فساد زمین توجه نمی کند. حیوانات وحشی مانند آنها نیستند زیرا طبیعتاً از نظر طبیعت هستند و هرگز آنها را نقض نمی کنند. قرآن کریم می فرماید:
ِلَدِ إِلَى الْأَرْضِ وَتَبَبَعَ هَوَئهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ (عرف / 176)
و او به اداره پست رفت و نفس کشید! مانند او ، او مانند یک سگ است
ج – صلح با افراد دیگر
سیستم معرفت شناختی صلح توحیدی نظامی مبتنی بر پذیرش توحید است ، مفهومی که حقیقت آن بر سطوح مختلف زندگی انسان تأثیر می گذارد. درک صحیح توحید تنها منبع دانش در مورد فقه و کلام و امثال آن نیست ، قطعاً الگوی جدیدی از تفکر را پیش روی انسان قرار می دهد و جهان بینی خاصی را برای انسان فراهم می کند که با همه مکتب های آرمان گرا و تحصیلی متفاوت است. در این سیستم ، تفکر توحیدی واسطه مستقیم هر فرد با قانون متعالی و هماهنگ کننده انسان با جریان وجود است ، به عبارت دیگر: کلمه توحید بیانگر وحدت انسان و جهان است. اصل توحید وحدت فرد نیست بلکه اعضای خانواده هستند. تأثیر صلح توحیدی این است که روابط بین مردم از طریق برقراری صلح بین یک خانواده ، صلح با مهربانی برادرانه ، پدرانه و مادری اداره می شود. به آیه زیر توجه کنید:
ای ناس خلخمکم من آنا و نسی و جلناکم شوبا و قبیله تختخواب لارفتوا کرمکم را می گویم مطمئناً الله توکم الله علامه را آگاه است (/ سنگ 13)
ای مردم! ما شما را از یک زن و مرد ایجاد کردیم و شما را به گروه ها و قبایل تبدیل کردیم تا شما همدیگر را بشناسید. صادق ترین شما قبل از خدا نجیب ترین شماست. در واقع ، خداوند دانا ، دانا است.
همانطور که مشاهده می کنید ، سه نکته مهم وجود دارد:
1- مخاطب این آیه انسان عادی است و نه فقط جامعه مؤمنان یا مسلمانان.
2- این آیه همه افراد را به عنوان اعضای یک خانواده مجرد انسانی می داند و پدر و مادرشان را مرد وزن می داند.
وحدت خانواده بشر در مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر قید شده است. به شرح زیر:
3 – تعارف به معنای به رسمیت شناختن حقوق اعضای خانواده ی وحدت انسانی هدف از خلقت انسان است.
4- در آیه فوق یکی از اصول صلح توحیدی شناخت و احترام به تنوع فرهنگی بود. یعنی وحدت خانواده انسانی بیانگر وحدت و برابری همه مردم است نه پوشاک و یک صداقت ظاهری و زبانی. تنوع فرهنگی اما حقوق برابر.
5- آیه مقدس با ارزش ترین شخص را در نظر خداوند با تقوی ترین آنها می داند و نگفته است که تقوا در این آیه مقدس تقوا در درون دین نیست. معنای تقوی در این آیه پیروی از همان اصل ذکر شده در ابتدای آیه است که به معنی احترام به اعضای خانواده انسان است. این حقوق دیگران است و نشانگر خودآموزی قومی ، نژادی و حتی فکری است.
تمایز بین ایمان و بی ایمانی را هادوند به حساب می آورد و هیچ تاثیری در حقوق مدنی و دنیوی ندارد. هیچ گروهی نباید خود را به عنوان فرزانه خدا یا نماینده ویژه خدا قلمداد کند و افرادی را که به دنبال آن می روند تحقیر شود و مجبور به گوش دادن به او شود.
جالب است که قرآن کریم نیز مقایسه بین انبیا را بی فایده و اشتباه می داند ، زیرا همه پیامبران الهی هستند و پیروان آنها یک جامعه واحد انسانی هستند.
و همه حواریون ، بنابراین من به جای رسولان در کنار آنها خواهم بود و به آنها ستم نمی شوند (47 یونس).
برای هر ملتی یک پیام رسان وجود دارد. اگر پیامبرشان نزد آنها بیاید ، روز بعد داوری می شوند و هیچ اشتباهی انجام نمی دهند. (47)
وی در قرآن کریم صریحاً عناوینی چون فرزندان خدا ، دوستان خدا و مقدسین خدا را انکار می کند زیرا آنها خود و برتری متعالی خود را نسبت به دیگران می دانستند و با توحید مخالفت می کردند.
و Qalat Alyhvd و Alnsary Nahnu فرزندان دوقلوی الله و Hbavh فیلم Yzbkm human NTM می توانند Bznvbkm را بزنند اما من Yzb Yghfr و آنهایی را درست در مقابل Lehman و سازنده بمب و زمین و خدای ما ، King Bynhma و All Almsyr (M / 18)
یعنی یهودیان و مسیحیان خود را فرزندان و دوستان خدا می دانستند و از این طریق خود را از هرگونه سؤال بهانه می کردند. این یک اشتباه بزرگ است: آنها مانند دیگران مانند ما هستند.
وی گفت: “شما که ایمان دارید ، من این علم را به شما داده ام که شما محافظان خدا در بین مردان هستید ، تا هدایت شوند.”
بگو ، ای یهودیان! اگر فکر می کنید که تنها دوست خدا در بین مردان هستید ، اگر حقیقت را می گویید ، باید تمایل به مردن داشته باشید. همیشه در حالی که همیشه نگران مرگ هستی
لازمه توحید ، محرومیت از هر عبادت است و پرستش وابستگی و خود یکی از زشت ترین چهره های شرک است.
به عبارت دیگر ، در سیستم معرفت شناختی صلح توحیدی ، تفاوت فرهنگ ها ، افراد و اجتماعات وادی در مقابل عظمت خداوند از بین می رود و از بین می رود.
جالب آنکه ، مجید در قرآن دین حقیقت را “اسلام” توصیف می کند. این عنوان از نام یک پیامبر یا یک قوم گرفته نشده است تا باعث جدایی شود. این عنوانی است که از سلامه گرفته شده و به معنای امنیت و آرامش است و در سایه تسلیم به حقیقت تحقق می یابد. این عنوان می تواند شامل همه مذاهب توحیدی باشد.
وی در آیه زیر صریحاً صلح و امنیت را در سایه صلح توحیدی ، یعنی توجه به منشأ وجود می داند:
بله ، به خدا قسم و او دانایان ، مهربان ، پروردگار خداوند است و هیچ ترسی از او وجود ندارد (1).
بله ، هر کس چهره خود را به خدا تسلیم کند و امر به معروف کند ، پاداش او نزد پروردگارش ثابت است. آنها هیچ ترسی ندارند و سوگواری نخواهند کرد. (بنابراین ، بهشت خدا منحصر به هیچ گروهی نیست.) (112 بقره /)
رفع هرگونه ترس ، نگرانی ، نگرانی و افسردگی از جامعه بشری ناشی از انتقال به توحید است ، یعنی تسلیم شدن به حقیقت.
درگیری ، خونریزی ، رنج بین ملل ، ملل که نتیجه هوای نفسانی و انحطاط و خودخواهی است ناشی از فاصله صلح توحیدی است.
بزرگان تاریخ مردان صلح بودند و نه مردهای جنگ. قرآن کریم پیروزی را صلح می نامد و می گوید: “ما پیروزی آشکاری به شما داده ایم (سوره فتح / 1). ما یقیناً به شما پیروزی آشکاری داده ایم. پیروزی آشکار عمل رسول خداست ، با او صلح می کنم ” علی رغم اعتراضات بسیاری از افراد نزدیک به وی ، پیامبر اکرم (ص) سعی در عقد قرارداد با مشرکان داشت و قول بازگشت به مدینه را داد و از ورود به مکه برای ورود به خانه خدا متوقف شد. بازدید این توافق بود که راه فتح مکه را بدون خونریزی هموار کرد. برای مسلمانان آماده شوید.
راستش را بخواهید ، شجاعت در میدان نبرد در بسیاری موارد به مراتب بالاتر از شجاعت در میدان نبرد است. بنابراین باید امام حسن مجتبی را یکی از شجاع ترین امامان شیعه دانست. نجیب تصمیم گرفت تا در شرایطی برقرار شود كه صلح برقرار كند و عده ای از سپاهیان و عراقی ها از تصمیم او برای برقراری صلح راضی نبودند و گروهی از خوارج نیز امام را مقصر پذیرش صلح دانست . مخالفت با صلح نه تنها توسط خوارج بلکه از سوی برخی از شیعیان بزرگ امام که مخالفت خود را از پذیرش صلح ابراز داشتند ابراز شد. از جمله این موارد ، می توان به هاجر ابن عدی ، عدی ابن حاتم ، موسایب ابن نجبه ، ملك ابن زامرا ، سفیان ابن ابی لیلی ، بشیر همدانی ، سلیمان ابن صدر ، ابوسعید آقیسا و قیس ابن سعد از یاران امام حسن (ع) اشاره كرد. ) یک
اما پرهیز از خونریزی و نجات جان مسلمانان از اهداف اصلی امام حسن (ع) بود. به همین دلیل ، هنگامی که معاویه او را به جنگ با خوارج دعوت کرد ، امام فرمود: اگر می خواستم با شخصی از قبله بجنگم ، ابتدا با شما می جنگیدم ، اما من از شما و به نفع خود منصرف شدم. امت اسلامی و حفظ خون مسلمانان. من به تو آمدم “
به گفته برخی از نویسندگان ، جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشته است که جنگ با معاویه می تواند اصل دینی را از بین ببرد. در نتیجه اختلافات داخلی ، خطر شکست در برابر ارتش روم افزایش یافت. از طرف دیگر ، خستگی مردم برای اختلافات داخلی و جنگ های پی در پی می تواند به پایبندی آنها به اسلام آسیب برساند. اما ، توجه به منافع و تصمیمات ملی ، حتی اگر با افکار عمومی مخالف باشد و باعث انزوا شود ، نشانه ای شگفت انگیز است که تنها در مواجهه با شجاع ترین افراد در تاریخ دیده می شود.
د- صلح با جهان اطراف ما
توحیدنا تنها بر وحدت خدا تأکید می کند ، به وحدت جامعه بشری و در نهایت صداقت کل عالم می آموزد. طبق حکمت متعالیه ، مهمترین دکترین در دانش توحیدی کثرت در وحدت و وحدت در کثرت است. یعنی مجموعه ای از انواع و جزئیات و در عین حال یک موجود واحد که همگی مظاهر منشأ آنهاست. در قرآن آمده است:
و به خداوند متعال ، توانا ، حکیم و کسانی که به خدا پناه می برند ، متعال در توانا ، حکیم.
شرق و غرب متعلق به خداست! و به هر جهت بپیچید ، خدا آنجاست! خدا غیر ضروری و عاقل است! (115)
و در آیه دیگری می گوید:
آیات ما در افق و در روح کسانی که به آنها احتیاج دارند ، که آنها حقیقت هستند ، و آنها هستند که هستند ، کسانی که هستند و کسانی هستند که آنها هستند این همان چیزی است که مردم هستند
ما آنها را در جهان و روحشان به آنها نشان می دهیم تا برای آنها مشخص شود که او حقیقت است. آیا این کافی نیست که پروردگار شما شاهد همه چیز باشید؟ (53)
اصل توحید خلقت موجودی را از خالق ایجاد می کند تا از طریق این دانش به حقیقت وجود برسد و با پشتیبانی از این دیدگاه به شناخت و یادگیری صلح و آرامش در این دنیا بپردازد .
فرد توحیدی به جای آسیب رساندن به طبیعت اطراف ، آن را به عنوان یک کتاب درسی و پیشرفت معنوی تلقی می کند.
کسانی که خدا را به یاد می آورند برخیزند و قیام می کنند و بر آنها شکوه می گیرند و به خلق آسمانها و آنهایی که توسط پروردگار ما هدایت می شوند تأمل می کنند.
کسانی که خدا را به عنوان ایستاده و می نشینند به یاد می آورند ، و در حالی که روی دوش خود قرار می گیرند به اسرار خلقت بهشت و زمین فکر می کنند. شما بیهوده ایجاد نکردید! افتخار بر شما! ما را از عذاب آتش محافظت کن! (191)
قرآن کریم یکی از پیامدهای آموزش دینی را به شرح زیر توصیف می کند:
وعباد الرحمن الذین یمشون علی الارض هونا (/ رقان / 63)
بندگان خالص خدا زمین را با خلوص و فروتنی قدم می زنند هدف از پیاده روی ، همزیستی با زمین است و به عبارتی قرآن کریم انسان را به دو بخش تقسیم می کند. برخی با زمین همزیستی ندارند ، طبیعت را مشروعیت نمی دانند ، گویی همه حقوق خود را می دانند. آنها بر طبیعت تسلط دارند و گروه دیگری را جزئی از طبیعت می دانند و به همه مؤلفه های طبیعت حق می دهند. این گروه چنین خدماتی را از خدمت خدا دریافت کردند.
اگر نمی خواهید از آن استفاده کنید می توانید از این گزینه استفاده کنید. این تنها راهی است که می توانید انجام دهید. د بح حخ خح .س .س .س .س .س .س .س .س .س محرك محراب. فرقی نمی کند که چقدر شما می خواهید ، اما این طور نیست. یعیعععععفیففففففززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززز
نیازی به باز کردن / حذف پرونده / پرونده بارگیری ندارید.
* رئیس جمهوری اسلامی فرهنگ و علوم و بخش حقوق اسلامی دانشگاه شهید بهشتی
* شما نمی توانید پیام “جلح اسلامی” را بخوانید. ۸ خرداد ۱۳۹۵