عمومی

حکمت هنر و ادب و کتابی ارزشمند از مرحوم دکتر علی شیخ الاسلامی

من دو نکته مهم برای او ذکر می کنم:
نکته اول؛ اولین آشنایی من با ایشان در مراسم یادبود مرحوم دکتر بود. سلیم نیساری در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی. فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ریاست دکتر حداد عادل ، یک مراسم یادبود برای مرحوم نیساری در سال 1397 ترتیب داده بود ، و او از من خواست به عنوان رئیس انجمن امور فرهنگی و مفاخر به جای او صحبت کنم. بعد از من دکتر هم صحبت کرد. شیخ الاسلامی ، و این مراسم ما را به یکدیگر معرفی کرد ، گرچه من کارهای آنها را قبل از آن خوانده بودم ، به ویژه اثری که در زمینه نکته دوم ذکر خواهم کرد. تدبیر ، مهربانی ، دانش و ارادت او از همان جلسه اول مشهود بود.

نکته دوم؛ در مجموعه آثار شیخ الاسلام احساس شده در زمینه عرفان و ادبیات فارسی ، اثری به درخواست فرهنگستان هنر در سال 2004 تألیف شد که تحت عنوان “تخیل ، مثال و زیبایی در عرفان اسلام” منتشر شد. “. می دانید ، مسئله تخیل و مثال یکی از مباحث اساسی در زمینه هنر اسلامی و زیبایی شناسی اسلامی است ، که توضیح تئوری یا مفاهیم نظری هنر در این تمدن بدون تسلط بر این اصول و مسائل ممکن نیست. ، ، در زمینه هنر اسلامی ، ما معتقدیم که هنر انعکاسی از دنیای واقعی نیست ، زیرا آنچه در دنیای واقعی به عنوان مظهر حقیقت وجود دارد ، به خودی خود کامل است و بازسازی آن با هدف تکمیل و تکمیل آن یا به سادگی باز کردن او بسیار وجهی است.

در این زمینه ، هنرمند به دنیای بالا نفوذ می کند و با درک ، شهود و نظریه خود در آن زمینه ، آنچه را که در زمینه شهود و اندیشه در زمینه آثار هنری بدست می آورد ، منعکس می کند. در این زمینه ما همان خوانش را در حوزه فلسفه و فلسفه هنر داریم که نوافلاطونیان ، به ویژه پلوتینوس ، دارند. در حقیقت ، فلوطینوس ، هنر را تقلید و تقلید از عقل قلمداد می کرد و در اندیشه یونانی و بعداً در حکمت اسلامی جهان محسوس ، فی نفسه کپی یا کپی از عقل عقلانی بود.
البته از نظر افلاطون ، هنر بازتابی از وجود ملموس بود ، بنابراین هنر و شعر توسط وی رد شد ، مگر در رساله “یونیان” ، که البته از حوصله بحث ما خارج است. بنابراین ، فلوطینوس معتقد بود که هنر از جهان عقلانی تقلید می کند و هنرمند با حذف جهان ملموس و مشاهده جهان عقلانی در آثار هنری خود نسیمی را که استادان در زندگی او از آن نشسته اند روایت می کند و اثر هنری و ادبی را به وجود می آورد. .
قرائت اسلامی در زمینه ادبیات ، دانش و عرفان ، به ویژه براساس آنچه مرحوم شیخ الاسلام می گوید ؛ در کتابی با عنوان “تخیل ، مثال و زیبایی در عرفان اسلامی” منتشر شده است. بنابراین ، آنها ارتباط این مفاهیم را در زمینه هنر و شعر برای ما توضیح می دهند. البته یکی از مهمترین موضوعات در اینجا بحث “خیال” است و این یکی از مبانی اساسی در فلسفه هنر اسلامی است. در این زمینه ، هنری كربن می گوید ، بین فلسفه شرقی و اسلامی و فلسفه غربی تفاوت اساسی وجود دارد ، و اینكه ما در اندیشه اسلامی به جهانی برزخی به نام جهان “مثال” اعتقاد داریم و این جهان میانه در اندیشه غربی من وجود دارد. نه پس از این مسئله توجه به مراتب ابن عربی ضروری است و جالب است كه مرحوم شیخ الاسلام در میان این مراتب به معنای خمس است و درجه پنجم را «جامع» می داند؛ جامع از همه سطوح ؛ در حالی که برای برخی “دور از تعیین تکلیف” است.

نکته مهم این است که از دیدگاه دانشمندان مسلمان ، امام چهارم ابن عربی ، جهان مثال ذکر شده توسط سهرورد یا حتی جهان تخیل خاص ؛ در آن جهان ، ما نه انتزاع محض داریم و نه تجسم محض. دنیای مثال یکی از اساسی ترین موضوعات فلسفه و حکمت هنر است که هنرمند سعی می کند اشکال انتزاعی جهان را در درک شهودی خود ثبت کند و سپس آن را در آثار هنری و ادبیات منعکس کند تا عامل تشویق مخاطبان این اثر هنری و ادبی برای ورود به دنیای بالا و این نکته بسیار مهمی است.
یکی از کارهای خوبی که در زمینه حکمت هنر و ادبیات اسلامی داریم ، اثری است که مرحوم شیخ الاسلام به درخواست فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی تحت عنوان تخیل ، مثال و زیبایی در عرفان اسلامی نوشت. ایران

* رئیس انجمن امور فرهنگی و مفاخر

دکمه بازگشت به بالا