فرهنگ و هنر

برگزاری مراسم مذهبی میلاد مسیح(ع) در کلیسای بتلِحِم

باراناخبر/اصفهان مراسم مذهبی میلاد و غسل تعمید حضرت مسیح و برکت آب همزمان با 6 ژانویه که به گفته ارامنه ارتدوکس روز تولد و غسل تعمید حضرت عیسی مسیح است در کلیسای بیت لحم برگزار شد. اصفهان.

امروز جمعه (25 دی ماه) همزمان با 6 ژانویه 2023، کلیسای تاریخی بیت لحم، بیت لحم یا بتکهم اصفهان، میزبان ارامنه ارتدوکس اصفهانی برای مراسم مذهبی میلاد و غسل تعمید حضرت عیسی مسیح (ع) بود. و برکت آب با حضور «اسقف سیپان کاشجیان» رهبر مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران انجام شد.

برگزاری مراسم مذهبی میلاد مسیح (ع) در کلیسای بیت لحم

ارامنه ارتدوکس هر ساله در 5 ژانویه در کلیساهای ارامنه اصفهان جشن میلاد حضرت عیسی مسیح را جشن می گیرند و در 6 ژانویه مراسم تولد و غسل تعمید در کلیسای بیت لحم برگزار می شود. بر اساس تقویم مذهبی ارامنه ارتدوکس، روز ولادت حضرت عیسی مسیح (ع) در 6 ژانویه است و عید کریسمس ارامنه ارتدوکس ایران نیز در همین روز جشن گرفته می شود. این در حالی است که مسیحیان کاتولیک و پروتستان 24 دسامبر را روز میلاد پیامبر می دانند.

برگزاری مراسم مذهبی میلاد مسیح (ع) در کلیسای بیت لحم

تفاوت تاریخی دو روز 25 دسامبر و 6 ژانویه برای میلاد مسیح به این دلیل است که همه کلیساها تا اواسط قرن چهارم 6 ژانویه را به عنوان تولد مسیح جشن می گرفتند. اما در اواخر قرن چهارم میلادی مراسم دیگری باعث شد اسقف روم تاریخ دیگری را برای برگزاری این مراسم مشخص کند. در آن زمان جشن باستانی تولد خدای خورشید (میترا) در 25 دسامبر برگزار می شد، بنابراین اسقف روم روز تولد مسیح را به 25 دسامبر منتقل کرد و جشن غسل تعمید مسیح را در روز ششم ژانویه برگزار کرد. برای خنثی کردن آداب و رسوم تولد میترا و به تدریج همه کلیساها از آن پیروی کردند.

برگزاری مراسم مذهبی میلاد مسیح (ع) در کلیسای بیت لحم

اما ارامنه ارتدوکس همچنان طبق رسم قدیمی خود این مراسم را در روز 15 دی ماه برگزار می کنند و امسال نیز این مراسم طبق همان آیین قدیمی در کلیسای بیت لحم اصفهان با حضور ارامنه ارتدوکس برگزار شد. برکت آب، صلیب به عنوان نماد غسل تعمید مسیح (ع) در آب انداخته شد و دعاهای ویژه ای برای برکت آب، شفای بیماران و پاک شدن گناهان خوانده شد.

برگزاری مراسم مذهبی میلاد مسیح (ع) در کلیسای بیت لحم

کلیسای بیت‌اللحم را می‌توان بزرگ‌ترین کلیسای اصفهان دانست، به‌ویژه اینکه بزرگ‌ترین گنبد را در میان کلیساهای جلفای اصفهان دارد. ساختمانی که در زمان شاه عباس صفوی و پایتخت اصفهان توسط شخصی به نام خواجه پترس ولیجانیان، تاجر معروف دوره صفویه ساخته شد، در شمال دو کلیسای هاکوپ و مریم مجداس قرار دارد. این کلیسا در دو طبقه ساخته شده و نوعی تالار مستطیل شکل با گنبد است. گنبد کلیسا دو طرفه است که با تذهیب و کتیبه‌های تاریخ‌های مختلف تزیین شده و دیوارهای داخلی آن با گچ پوشانده شده و در همه آن‌ها نقاشی‌هایی با مضامین برگرفته از کتاب مقدس مانند دوازده حواری وجود دارد. عیسی مسیح، قیام حضرت مسیح (ع) و نهضت پطرس رسول. آب و همچنین تصویر آسمان تعبیه شده است.

برگزاری مراسم مذهبی میلاد مسیح (ع) در کلیسای بیت لحم

این کلیسا امروز و همزمان با 15 دی ماه میزبان مراسم مذهبی میلاد و غسل تعمید عیسی مسیح و برکت آب بود. بخش مهمی از این مراسم به قرائت سرودهای مذهبی اختصاص داشت که در آن بخشهایی از انجیل با حضور «اسقف سیپان کاشجیان» رهبر مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران و همراهی گروه سرود قرائت شد. ، برای مرور داستان زندگی عیسی مسیح.

برگزاری مراسم مذهبی میلاد مسیح (ع) در کلیسای بیت لحم

بخشی از این مراسم عشای ربانی بود که به آن عشای ربانی یا مراسم شکرگزاری، فراق مقدس، راز محراب و راز مبارکه نیز می گویند. منشأ این آیین آخرین شامی است که حضرت عیسی مسیح (ع) در شب دستگیری خود توسط سربازان رومی با حواریون صرف کرد; از این رو این مراسم شام به مراسم شام آخر معروف است. جزئیات این مراسم در کتاب مقدس چنین آمده است: «عیسی در حالی که غذا می خوردند، نان گرفت و پس از شکرگزاری، آن را شکست و به شاگردان داد و گفت: بگیرید، بخورید، این بدن من است. «سپس جام را گرفت و چون شکر کرد، به شاگردان داد و گفت: «همگی از آن بنوشید، این خون من است برای عهدی که برای بسیاری برای آمرزش ریخته می‌شود. گناهان.”

برگزاری مراسم مذهبی میلاد مسیح (ع) در کلیسای بیت لحم

شایان ذکر است مسیحیان ارمنی 7 روز قبل از سال نو روزه خود را آغاز می کنند و از خوردن فرآورده های گوشتی پرهیز می کنند و در روز عید از رفتن به کلیسا با “نان فطیر” در آیینی که به “عشای ربانی” معروف است. روزه داری؛ امروز همزمان با برگزاری مراسم مذهبی میلاد و غسل تعمید حضرت مسیح و برکت آب، این نان به عنوان نمادی از بدن مسیح متبرک و تک تک تکه های آن توزیع شد. در میان حاضران

برگزاری مراسم مذهبی میلاد مسیح (ع) در کلیسای بیت لحم

همچنین بخشی از این مراسم را «تقدیس آب» می نامیدند که با برکت دادن آب در ظرفی بزرگ با روغن مقدس، برای شفای بیماران و برکت خانه، بین حاضران در کلیسا توزیع می شد.

در این مراسم ضمن قرائت دعای مربوط به جشن میلاد مسیح (ع) توسط رهبر مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران، مسیحیان در این روز برای همه جهان صلح و آرامش آرزو کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا