اجتماعی

بررسی وضعیت بافتهای اطراف حرم حضرت عبدالعظیم در مجمع نمایندگان تهران

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران از بررسی وضعیت ساماندهی بافت فرسوده اطراف حرم حضرت عبدالعظیم با محوریت محله نفرآباد در جلسه امروز مجمع عمومی شهر تهران با حضور رئیس شورای شهرداری تهران خبر داد. .

به گزارش باراناخبر، جلسه امروز مجمع نمایندگان استان تهران با حضور مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، حسین توکلی فرماندار ری، کاوه حاجی علی اکبری رئیس سازمان نوسازی شهر تهران، حمیدرضا صارمی معاون شهردار تهران برگزار شد. تهران، سید محمد ناظم رضوی، شهردار منطقه 20، سیدفضل ضیافت نایب رئیس آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، نماینده صندوق توسعه عتبات عالیات و نماینده ولی فقیه برگزار شد. شورای معماری و شهرسازی و سایر مسئولان ذیربط در خصوص ساماندهی بافت مستهلک اطراف حرم با محوریت محله نفرآباد.

علی خضریان سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران در تشریح این نشست گفت: در این جلسه به مشکلات و مسائل مهم محله نفرآباد که در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) واقع شده و قبلا مورد بازدید قرار گرفته است، پرداخته شد. نمایندگان مجلس . . بررسی شده اند.» یکی از موضوعات مهمی که در این منطقه باید مورد توجه قرار گیرد، نیاز به نوسازی و بهسازی این بافت فرسوده است که متاسفانه از آنجایی که اکثر ساکنان این محله از اقشار ضعیف جامعه هستند، امکان نوسازی ملک خود را ندارند، بنابراین نیاز به مشارکت دستگاه های مسئول با توجه به محدودیت های ایجاد شده در طرح مصوب احساس می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه برخی ارگان ها از جمله وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به دلیل تاریخی بودن این منطقه و مجاورت با حرم، ساخت و ساز در این منطقه را برای ساکنان محدود کرده اند و در صورت اعطای مجوز، ساختمان ها بیش از 3 طبقه داده نشود که به دلیل هزینه ساخت برای ساکنین محله نفرآباد به صرفه نخواهد بود.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران گفت: برهمین اساس در جلسه امروز تصمیمات مهمی برای نوسازی و مرمت بافت فرسوده محله نفرآباد با حضور مسئولان اجرایی اتخاذ شد. باید اقدامات لازم برای بازپرداخت وام ها و بانک ها انجام شود. تسهیلات 300 میلیون دلاری برای هر واحد با سود 11.6 درصد از محل وام های صندوق توسعه آرامستان با هماهنگی شهرداری منطقه 20.

خضریان اضافه کرد: در پی انعقاد تفاهم نامه سه جانبه مشترک بین شرکت بازآفرینی شهری، صندوق عمران آرامستان و بانک مسکن، اهالی این محله برای ارائه پروانه ساختمانی به شهرداری مراجعه کردند تا نسبت به ارائه نامه عمران آرامستان اقدام کنند. صندوق برای هر واحد مسکونی مبلغ 300 میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت 10 ساله با نرخ سود 11.6 درصد و با ضمانت سند ملکی مالک و 36 ماه برای دریافت بازپرداخت.

این عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران افزود: همچنین مقرر شد شهرداری تهران در سبد تشویقی بهسازی و نوسازی منطقه، میزان تسهیلات پرداختی به ازای هر واحد اوراق دولتی را با توجه به 237 هکتار تعیین کند. طرح حرم مقرر شد هر سرپرست خانواری که تحت سرپرستی کمیته امداد یا سازمان بهزیستی بوده و در منطقه سکونت دارد، با معرفی صندوق توسعه، از بانک رسالت وام ۲۷۰ میلیون دلاری قرض الحسنه دریافت کند. پناهگاه

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران گفت: برای حمایت از اقشار کم درآمد و مستضعف محله نفرآباد، صندوق توسعه حرم با هدف حمایت از اجرای طرح های عام المنفعه از جمله ساخت زائرسراهای کم هزینه به نفرآباد راه اندازی شد. محله در جلسه ای با محوریت سازمان نوسازی شهرداری تهران برای تقسیم تسهیلات کم بهره و یارانه ای برای خرید ملک یا مشارکت مردم و ساخت پروژه های مرتبط (15 میلیارد دلار برای هر پروژه) برگزار شد.

نماینده مردم تهران، ریت، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس تاکید کرد: در نهضت ملی مسکن مقرر شد 450 میلیون دلار برای این شرکت برای نوسازی آپارتمان ها با اولویت مستاجران آپارتمان ها در نظر گرفته شود. محله نفرآباد و مشارکت سازمان نوسازی شهر تهران. همچنین برای حمایت از مرمت بناهای تاریخی محله نفرآباد و بر اساس تفاهم نامه مشترک صندوق توسعه حرم و صندوق رنسانس وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، مقرر شد برای هر یک از بناهای تاریخی اقداماتی انجام شود. ارائه شده توسط شهرداری تهران .

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: تهران باید برای افزایش نقل و انتقال اوراق توسط سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور پیگیری شود.

خضریان افزود: همچنین با توجه به حذف این بند در بودجه 1401 برای جلب مشارکت مردم در ساخت و ساز، دولت باید بازپرداخت 50 درصد سود و اصل اوراق مشارکت برای بازسازی تسهیلات مستهلک شده را تضمین کند. پروژه ها و این موضوع باید در قانون بودجه دیده شود.

خضریان ادامه داد: در این جلسه همچنین تاکید شد که با عنایت به محدودیت های اعلام شده از سوی اداره میراث فرهنگی و گردشگری برای حفظ آثار تاریخی و جلوگیری از ساخت و سازهای زیاد در محله نفرآباد، مجمع نمایندگان تهران تصمیم خواهد گرفت. تشکیل جلسه مشترک با وزیر میراث فرهنگی. صنایع دستی و گردشگری، نمایندگان شهرداری تهران و مجمع نمایندگان استان نسبت به بررسی تغییر پروانه کف تا 4 طبقه اقدام لازم را انجام دهند.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران ادامه داد: با توجه به لزوم تصویب اماکن فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و امنیتی، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مقرر شد توسط شهرداری تهران به حرم مطهر عبدالعظیم حسن و آستانی بازسازی شود. ظرف یک هفته دریافت خواهد شد.

خضریان افزود: همچنین مقرر شد سازمان نوسازی شهرداری تهران با در نظر گرفتن نیازهای آتی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به صورت اختصاصی افزایش ضریح ضریح عبدالعظیم حسنی (ع) را از 60 متر به 100 متر در نظر بگیرد. هزینه ها در این جلسه بر جمع بندی اقدامات انجام شده توسط دستگاه های مختلف از جمله استانداری جدید، شهرداری تهران، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت راه و شهرسازی و سایر مراجع ذیربط تاکید شد. گزارش عملکرد 10 سال گذشته در این خصوص برای اقدامات انجام شده در محله نفرآباد باید ظرف مدت 2 هفته به مجمع نمایندگان ارائه شود.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران گفت: همچنین مقرر شد سازمان نوسازی شهرداری تهران با همکاری صندوق توسعه حرم، جلسه ای را برای تهیه برنامه اقدام مشترک برای نوسازی محله ظرف یک هفته تهیه و تصویب کند. ظرف یک ماه در ستاد بازآفرینی تهران ارسال به دبیرخانه ستاد ملی.

وی تصریح کرد: تدوین بسته تشویقی شهری برای تشویق و جلب مشارکت در نوسازی محله توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و ارسال آن به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری با همکاری شهرسازی. شرکت بازسازی ظرف 2 ماه یکی دیگر از مصوبات امروز بود.

خضریان استفاده از ظرفیت های قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی(ع) در قالب تفاهم نامه مشترک با شرکت بازآفرینی شهری ایران را از دیگر تصمیمات جلسه امروز دانست و گفت: اولویت محله نفرآباد برای این امر خواهد بود. دنبال شد. پروژه

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا