اقتصادی

با احیای برجام تولیدکننده داخلی فراموش نشود

صنعتگران در زمینه کفش، کیف، چرم و صنایع مشابه ضمن تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات اقتصادی و تمامی صنایع از جمله صنعت کیف و کفش در کشور در سایه تحریم ها شکل گرفته است، اما تحریم ها فرصت مناسبی برای بهبود است. ظرفیت های داخلی از مواد اولیه تا محصولات نهایی شد و ماشین آلات ابراز نگرانی کردند که در صورت احیای تولید، تولید داخلی نادیده گرفته می شود.

به گزارش باراناخبر، در آستانه هشتمین نمایشگاه بین المللی کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته که از سه شنبه هفته جاری (21 دی ماه) تا 24 دی ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران، دستباف تهران برگزار می شود. کفش این اتحادیه صبح امروز (یکشنبه) در نشست خبری به مشکلات صنعت چرم و محصولات چرمی نیز پرداخت.

رسول شجری – رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش دستباف تهران – در این نشست گفت: نمایشگاه ایمپکس (MPEX 20202) توسط شش تشکل انجمن چرم ایران، اتحادیه چرم مصنوعی و فروشندگان کفش، جامعه مدیران و متخصصان صنعت ایران، اتحادیه سراج اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی و اتحادیه کفش دستباف تهران به منظور بهبود وضعیت صنعت کفش در کشور ایجاد شده اند و تمامی اتحادیه های کشور در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. به عنوان شرکت کننده یا به صورت مشارکت در ستاد. هدف از برپایی این نمایشگاه بازگرداندن صنعت کفش ایران به جایگاه قبلی است که بسیار باعث افتخار بود.

وی افزود: امسال دهمین دوره نمایشگاه ایمپکس (در قالب هشتمین نمایشگاه بین المللی کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته) خواهد بود. علیرغم مشکلاتی که امسال نسبت به سال های گذشته وجود داشت، اما با افزایش حدود 200 درصدی از نظر مساحت نمایشگاه با حضور 192 شرکت کننده برگزار می شود. سال گذشته این نمایشگاه در فضایی به مساحت 5000 متر با حضور 84 شرکت کننده برگزار شد، امسال مساحت را به 15000 متر رسانده ایم و حدود 108 تولید کننده تعداد حاضرین در نمایشگاه را افزایش داده اند.

مسئول اتحادیه کفش تهران تاکید کرد: در این دوره از نمایشگاه ایمپکس 2022 کشورهایی از ایتالیا، چین، ترکیه و … حضور دارند. و از کشورهایی مانند عراق، ترکیه، روسیه، بنگلادش، ترکمنستان، امارات، قطر، عمان، هند و از سفارت های چین و ایتالیا برای بازدید از نمایشگاه دعوت کرده ایم.

پتروشیمی ها مواد اولیه مهندسی را تامین می کنند

در ادامه نشست محمدرضا داورپناه – نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی – با تاکید بر توانمندی های فراوان صنعت کفش ایران، گفت: 99 درصد کالاهای عرضه شده در فروشگاه های برند کفش ایرانی است. کفش؛ این نشان می دهد که مهارت های زیادی ایجاد شده است. بنابراین به نظر می رسد گامی که در حوزه ایمپکس برداشته شده موثر بوده است.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردها در این صنعت بالغ بر 500 هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند، گفت: صنعت کفش رتبه چهارم اشتغالزایی در کشور را به خود اختصاص داده است. بنابراین فعالیت و حمایت دولت آینده بسیار خوبی را برای اشتغال کشور رقم خواهد زد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی در خصوص مشکلات این صنعت تصریح کرد: علیرغم تلاش برای جلوگیری از قاچاق این کالاها، همچنان خلأهایی وجود دارد و محصولات قاچاق در بازار دیده می شود. لذا امید است دولت در این زمینه توجه داشته باشد. از طرفی برای رشد صنعت انتظار می رود دولت واقعا از صنعت حمایت کند و دستوری هم داده نشود. درست است که تسهیلات بانکی در صنعت کفش نیز مهم است، اما مهمتر از آن این است که مواد اولیه در اختیار تولیدکننده قرار گیرد و به موقع در دسترس باشد و دولت بتواند تا حد امکان از این صنعت حمایت کند. دسترسی به مواد خام، مواد خام.

داورپناه عدم تامین کافی و به موقع مواد اولیه به ویژه از پتروشیمی ها را یکی از مشکلات اساسی کفاشان برشمرد و خاطرنشان کرد: پتروشیمی ها مواد اولیه را به درستی و به اندازه عرضه و قیمت تولیدکننده و مهندس تامین نمی کنند. پتروشیمی ها فکر می کنند اگر انبوه صادر کنند رشد می کنند. این در صورتی است که در عمل صادرات مواد شیمیایی مصداق بارز «فروش ناخالص» است.

وی تاکید کرد: اگر پتروشیمی ها مواد اولیه واحدهای پایینی را تامین کنند، ارزش افزوده ای که ایجاد می شود بسیار بیشتر از 300 تا 400 درصد خواهد بود. بنابراین لازم است دولت در این راستا فکر کند تا ابتدا صنعت داخلی را در اولویت قرار دهد، سپس برای صادرات برنامه ریزی کند.

وی گفت: در بسیاری از زمینه ها کمبود مواد اولیه نداریم. طبق آمار صنعت پتروشیمی، در حوزه های مرتبط با صنعت کفش، الکل، پی وی سی و… به میزان زیادی در اختیار داریم. حتی مازاد وجود دارد، پس چرا عرضه محدود است؟ چرا ادعا می کنیم که موجودی کافی برای عرضه ندارند؟ دقیقاً عرضه مهندسی مشهود است که در دوره‌هایی که تقاضا در بازار وجود ندارد حجم زیادی را به بازار عرضه می‌کنند، چون تقاضا نیست طبیعتاً محصول مشتری ندارد و زمینه و توجیه صادرات می‌شود. ; اما اکنون که تقاضا وجود دارد به بهانه کمبود تولید و موجودی، عرضه را کاهش می دهند.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی در پاسخ به این سوال که با توجه به عرضه مواد اولیه در بورس کالا و با توجه به آنچه پیش بینی شده بود سازمان بورس برای مدیریت موضوع عرضه، چرا این اقدام انجام شد. گرفته نشده است. اخذ شده؟ وی گفت: با نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد پتروشیمی ها مجبور به عرضه بر اساس تقاضای بازار شوند. پس از آن در صورت عدم امکان درخواست، باید مجوز صادرات صادر شود. اما با عرضه مهندسی، عرضه مواد اولیه پتروشیمی در بورس کم است.

پیشرفت چشمگیر در صنعت کفش علیرغم فشار تحریم ها

محمد عرب، رئیس هیئت مدیره یک برند کفش ایرانی با بیان اینکه صنعت کشور علاوه بر تامین بازار داخلی، صادرات به کشورهای همسایه را نیز در دستور کار دارد، گفت: کشور فعالی داریم که حائز اهمیت است. از طرفی ایران سابقه طولانی در صنعت کشور دارد و یکی از قطب های این صنعت محسوب می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ظرفیت های زیادی در زمینه تولید مواد اولیه و تولید بالا وجود دارد، تاکید ما بر این است که تا حد امکان از صادرات مواد اولیه برای تولید داخلی با ارزش افزوده بالا جلوگیری کنیم. برای ما صادرکننده بودن (واردات مواد اولیه و صادرات محصول نهایی با ارزش افزوده بالا) بسیار مهم است. بنابراین ما نیاز به تعامل بالایی با سایر کشورها داریم.

این فعال صنعت کشور گفت: در حال حاضر سالانه 220 میلیون جفت کفش تولید می کنیم. در واقع روزانه 800000 جفت کفش تولید می شود. در حال حاضر اشتغال در صنعت کفش حدود 500000 نفر است. از طرفی چرم مصنوعی نیز اشتغال زایی بالایی دارد و مانند لوکوموتیو حرکت می کند. تا چند سال پیش واردات کشور از حجم بالایی برخوردار بود، اما اکنون با وجود تحریم ها و مشکلات، صنعت ایران پیشرفت زیادی داشته است. در سال 1397 حدود 50000 تن پليوتان وارد شد. در حال حاضر ما نه تنها وارد می کنیم، بلکه صادرکننده نیز هستیم.

از احیای برجام توسط تولیدکنندگان داخلی غافل نشویم

عرب در خصوص صادرات نیز گفت: سال گذشته 76 میلیون دلار کفش چرم صادر شد که 20 تا 30 میلیون دلار آن مربوط به چرم مصنوعی بوده است. علاوه بر کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و کشورهای آفریقایی، مقاصد صادراتی ما در اروپا نیز جدید است. علاوه بر این، هنگام صادرات به امارات، مقاصد دیگری از آنجا وجود خواهد داشت.

این فعال صنفی افزود: بیشترین انتظار ما از دولت برجام و مذاکرات است. برجام برای ما و نبود آن موضوع خطرناکی است. از دولت می خواهیم با هر توافقی در مورد برجام به تولید در آینده توجه کند.

وی به رونق تولید ماشین آلات این صنعت اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر ماشین آلات قوی در ایران ساخته شده که قبلا وجود نداشت. در دهه 70 ایران ماشین نداشت و همه ماشین آلات وارداتی بود اما الان تعدادی از آنها صادرکننده هم شده اند. یکی از موضوعات مهم در صنعت کفش، موضوع ریزش است. قبلا باید از چین و ایتالیا و … قالب می خریدیم ولی الان از نظر کیفیت خیلی خودکفا شده ایم. در حال حاضر 85 درصد تولید کفش داخلی است و صنعت ایران آمادگی دارد تمامی کشورهای همسایه و منطقه را که می خواهند صنعت کفش خود را فعال کنند فعال کند.

نظر بخش خصوصی نیز باید در تصمیم گیری ها مورد سوال قرار گیرد

علیرضا ملک پور – دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی – در ادامه این نشست گفت: دو نکته مهم در صنعت کفش است. یکی از این نکات مهم بحث اشتغال زایی است. ما در حال حاضر آماده اشتغال زایی هستیم، اما نمی توانیم به خصوص نیروی ماهر جذب کنیم. کارگری که قرار است شاغل شود، حقوقی که برایش تعیین شده، جوابگو نیست و کفاف هزینه های زندگی را نمی دهد. از سوی دیگر بحث دستمزد و حقوق وجود دارد که در صورت مواجهه با رشد بالا، مشکلات عدیده دیگری ایجاد می شود. بنابراین باید به این موضوع رسیدگی شود.

وی گفت: تحریم ها به یک فرصت برای ما صنعت گران تبدیل شده است. واردات با مشکل مواجه شد و فرصت هایی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد شد. در حال حاضر در بیم و امید به سر می بریم و نگران این هستیم که با احیای برجام در آینده چه بر سر صنعت داخلی خواهد آمد. بنابراین ما تقاضا داریم که از بخش خصوصی در تصمیم گیری های دولت بیشتر استفاده شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا