عمومی

بازار متلاطم مسکن در همدان نیازمند توجه ویژه مسئولان است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین؛ استان ها: وضعیت بازار مسکن در همدان، از اجاره بها تا قیمت زمین و مسکن، همه در وضعیت مناسبی هستند. خیر ناپایدار و متلاطم است. به گونه ای که دومینوی گرانی سایه افکنده است.

استان همدان در سال 1398 رکورد بیشترین نرخ اجاره را در تابستان نسبت به بهار 1398 ثبت کرد. به گونه ای که بر اساس گزارش مرکز آمار، بیشترین نرخ اجاره بهای واحدهای مسکونی شهری در تابستان نسبت به بهار سال جاری در استان همدان با 16.2 درصد، تهران با 15.3 درصد و لرستان با 13.6 درصد اعلام شده است. .

از سوی دیگر، استان همدان موفق شد رکورد دیگری را در بالاترین نرخ اجاره تابستانی نسبت به مدت مشابه سال 1397 از خود به جای بگذارد، این در حالی است که بررسی شاخص قیمت اجاره خانه شهری در فصل تابستان 1398 نسبت به مدت مشابه سال 98 نشان می دهد که بیشترین اجاره بها در سال 98 بوده است. این میزان در استان همدان با 37 درصد، چهارمحال و بختیاری با 36.8 درصد و تهران با 36.7 درصد است.

وضعیت به همین منوال ادامه داشت تا اینکه در نهایت استان همدان در سال 1400 بار دیگر سرآمد شد و در چهار فصل منتهی به بهار 1400 نرخ تورم اجاره بها 28.8 درصد بود که استان همدان با 38.3 درصد و بالاترین نرخ تورم را به خود اختصاص داد. استان سیستان و بلوچستان با 13.6 درصد کمترین نرخ تورم را دارد.

وضعیت سال 1401 نیز در حالی وارد این چرخه شد که روز قبل رئیس اتحادیه مشاوران املاک همدان از افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت مسکن خبر داد و گفت: قیمت مسکن از 2 به 3 میلیون دلار افزایش یافته است. . متر مربع..

روندی که برای شهر همدان بسیار پیشرو بوده و خانه هایی در حاشیه شهر و به دور از امکانات و خدمات شهر را برای جذب اجاره نشینان و جوانان همدانی که رویای خانه دار شدن را در سر می پرورانند ساخته است.

آشفته بازار مسکن در همدان توجه ویژه مسئولان را می طلبد

این وضعیت به قدری ادامه داشته که حتی شهرک های اطراف شهر همدان که روزگاری اهالی آن به شهر همدان مهاجرت کرده اند، این روزها با اجاره بها عجیبی میزبان مستاجران همدانی شده است.

یه جورایی یه آپارتمان تو یکی از همین شهرهای خیلی کوچیک با 100 میلیون رهن و 2500000 اجاره ظاهر میشه. تا زمان این است که پروژه های مسکن همدان می تواند نقش موثری در خواباندن این نابسامانی ها و البته ایجاد بارقه های امید در دل جوانان همدانی داشته باشد.

پروژه های تولید مسکن در همدان چه سرنوشتی دارند؟

معاون وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت 1400 گفت: نزدیک به 10 هزار واحد مسکونی ملی آماده افتتاح و 11 هزار و 560 واحد طرح اقدام ملی مسکن در آبان ماه 1398 افتتاح شد.

پروژه مسکن حصار حاج شمسعلی و شهرک مدنی اگرچه نسبت به سایر پروژه ها پیشرفت خوبی داشته است، اما به گفته یکی از مسئولان استان همدان همچنان فاقد اسناد و مدارک و حتی نیروی انسانی است و کارگران در صورت بروز مشکل با مشکل مواجه می شوند. بسیاری از آنها با کمبود امنیت روبرو هستند.

پروژه 480 واحدی فرهنگیان همدان هم حکایت غم انگیزی دارد آه تو پس از تقریبا دو سال دست و پنجه نرم کردن با بلاتکلیفی، این روزها او در مراحل اولیه کار است.

طرح نهضت مسکن هم در شرایطی در همدان کلید خورد که تاکید شد زمین ها به همدان الحاق شود. با اضافه شدن 680 هکتار زمین در حاشیه شور این موضوع در همدان مطرح شده است اما تاکنون پیشرفت این پروژه چشمگیر نبوده و برنامه ای برای بحث خدمات شهری، راهسازی و سایر موارد برای این پروژه به صورت شفاف بیان نشده است.

در ژوئن بود که تیموری; معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان گفت: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و ساخت 100 هزار واحد مسکونی در استان، 1136 هکتار زمین ایمن سازی شده و با گذشت یک ماه از این صحبت ها قاسمی فرزاد; استاندار همدان همچنین گفت: سهمیه این استان در طرح نهضت ملی مسکن 100 هزار واحد است و با تلاش مجموعه راهبری استان و الحاق حدود 1300 هکتار از اراضی به شهرها، مشکل تامین زمین برای شهرک‌ها به وجود آمده است. اجرای این طرح بزرگ به طور کامل حل شده است.»

البته چندی پیش نماینده ولی فقیه در استان همدان از عدم تشکیل به موقع شورای مسکن در استان گلایه کرد; پس از آن به سرعت شورای مسکن در همدان تشکیل شد و چندین پیکت انجام شد.

آشفته بازار مسکن در همدان توجه ویژه مسئولان را می طلبد

ریاست جمهوری به همراه هیات دولت در حالی امروز مهمان همدان هستند که تامین مسکن اولین گام برای تشکیل خانواده است و پایداری آن در همدان معنا و مفهومی ندارد و پروژه های مسکن در این شهر آرام و آسیب دیده است. .

سنگسار من آنها را می بینم و به تعویق انداختن زحمات مسئولان راه و شهرسازی آسیب های زیادی به مسکن همدان وارد کرده و اکنون در سفر ریاست جمهوری به همدان بارقه های امید بار دیگر ایجاد خواهد شد و امید است نه تنها ضرورت نظارت وجود داشته باشد. بازار مسکن، نرخ اجاره، وضعیت مشاوران املاک و غیره. این استان باید برجسته و مورد بررسی قرار گیرد، اما پروژه های مسکن، چه طرح اقدام ملی مسکن و چه نهضت ملی مسکن نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. آه تو بیایید آن را در نظر بگیریم و شاهد تکمیل این پروژه ها در آینده نزدیک باشیم.

دکمه بازگشت به بالا