اجتماعی

انتظارات برای برآوردن خواسته‌های آرمانی با کمترین قیمت/طرح “سلول‌درمانی” برای مقابله با کووید۱۹

جهاد دانش پژوه ، معاون وزیر تحقیقات و فناوری گفت: در شرایط فعلی و به دلیل اعمال تحریم هایی که باعث توجه بیشتر دولت محلی شده ، برخی از کارفرمایان آن را همه مشاهده می کنند. آرمانها و آرزوهای آنها در تولید داخلی است و انتظار دارند که تقاضای آنها با کمترین قیمت و در کمترین زمان برآورده شود که این امر مشکلاتی را ایجاد می کند. البته مطمئناً کارفرمایان و مدیرانی نیز هستند که خطر منطقی برای اجرای آن دارند برای اولین بار به ما بپیوندید و به ما بپیوندید و شرایط خرید فناوری را بشناسید.

در مصاحبه ای برای باراناخبر ، دکتر محمدرضا پورابدی وی با بیان اینکه “جهاد دانشگاهی از بدو تأسیس تا امروز ، در دوره های مختلف با توجه به نیاز جامعه وظایف و مأموریت هایی را برای خود تعیین کرده است” ، گفت: به عنوان مثال در سالهای اول پیروزی انقلاب ، بیشتر کارها انجام می شود. جهاد دانشگاهی برای کمک به مدیریت دانشگاهها بود. جهاد دانشگاهی در آن سالها بازوی اجرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها بود.

وی افزود: در زمان دفاع مقدس ، مؤثرترین فعالیت جهادی دانشگاه ، حمایت از دانشمندان بود. دفاع دانش محور به معنای این است که جهاد دانشگاهی می تواند در زمینه تحقیق و فناوری که تجهیزات و نیازهای آنها را بر عهده دارد ، اقدام کند. در دوره ساخت و ساز ، بیشتر فعالیت های جهادی دانشگاهی در زمینه تحقیقات و فناوری بر بازسازی کشور و توسعه زیرساخت ها متمرکز شده است.

جهاد دانشگاهی معاون صدراعظم تحقیقات و فناوری ادامه داد: مؤثرترین فعالیتهای جهاد دانشگاهی در زمینه پزشکی بحث در مورد درمان ناباروری ، سلولهای بنیادی ، درمان سرطان پستان در زنان ، گیاهان دارویی و درمان زخمهای مزمن بوده است. در زمینه فنی و مهندسی ، در بخش های نفت ، گاز و پتروشیمی ، احداث دکل های حفاری و مته ها ، سیستم های نمک زدایی ، سلاح های بارگیری روغن و همچنین ساخت تجهیزات لوله مغزی و از بین بردن اثرات زیست محیطی حفاری باکتریهای مصرف کننده روغن و روغن. در زمینه حمل و نقل ریلی ، ارتباط از راه دور و رادیو و تلویزیون ، جهاد دانشگاهی کار خوبی انجام داده است.

فعالیت های جهادی در هر دو زمینه کشاورزی و علوم انسانی و علوم اجتماعی

پورعابدی با توجه به فعالیت های جهاد دانشگاهی در زمینه های کشاورزی و علوم انسانی و علوم اجتماعی گفت: جهاد دانشگاهی فعالیت های خود را در زمینه امور کشاورزی ، هوش کشاورزی و تأثیر دامنه ای بر کشاورزی در دستور کار خود قرار داده است. در سال های اخیر اقداماتی در مورد پرورش ماهی های گاو ، بیماری ها و واکسن های آبزیان صورت گرفته است. در زمینه علوم انسانی و علوم اجتماعی بحث در مورد هویت مولد به ویژه در حوزه جوانان صورت گرفته است و تهیه گزارش های راهبردی برای سیاست گذاران ، چه در زمینه برنامه های توسعه و چه سرمایه گذاری ، فعالیت هایی انجام شده است. گردشگری ، موضوعات مرتبط با آسیب های اجتماعی مانند حاشیه نشینی و یک سری موضوعات مربوط به خانواده ، ازدواج ، طلاق ، اشتغال و تأثیر فضای اینترنت از جمله مباحثی است که در جهاد دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است.

مهمترین موانع در راه تحقیق و فناوری است

وی با توجه به مهمترین موانع پیش روی جهاد دانشگاهی در مسیر تحقیق و فناوری ، اظهار داشت: وجود اقتصاد نفتی در کشور سالها و فروش ذخایر زیرزمینی برای به دست آوردن ثروت مهمترین مانع فعالیتهای ما بود. . لازم است که رویکرد تغییر اقتصاد از نفت و نفت خام به اقتصاد دانش بنیان تغییر یابد. مدت زیادی طول می کشد تا فرهنگ مردم و فرهنگ مسئولان تغییر کند تا بتوانیم رویکرد جدیدی را مبتنی بر حاکمیت کشور به عنوان دانش محور اتخاذ کنیم. در نتیجه این رویکرد ، ما می توانیم از طریق دانش و فناوری ثروت ایجاد کنیم. برخورد مسئولان و مردم برای این مسئله دشوار بود.

عضو هیئت مدیره جهاد دانشگاهی اضافه کرد: “با گذشت سالها و با گذشت زمان ، رویکرد ذکر شده تغییر کرده است و به ویژه رئیس عالی این موضوع را برجسته کرده است ، اما در این زمینه هنوز مقاومت وجود دارد.” جهاد دانشگاهی از ابتدا سعی کرد تا شعار “ما می توانیم” ، “اعتقاد به قدرت درونی و اعتماد به نفس” را برای حل مشکلات جامعه معرفی کنیم ، به عنوان الگویی در زمینه تحقیق و فناوری. من فکر می کنم بزرگترین مقاومت و مشکل در راه پژوهش و فناوری نهادها عدم توجه به قدرت درونی و اعتماد به نفس بوده است.

سرانجام 31 پروژه فناوری جهادی

پورعابدی در پاسخ به این سوال که وضعیت فعلی 31 پروژه فناوری جهاد دانشگاهی چیست ، گفت: سال گذشته منابع اختصاص یافته به این پروژه ها به جهاد دانشگاهی داده شد ؛ البته به این دلیل که برخی پروژه ها به ارز نیاز دارند. خارجی ها ، ما می خواستیم بخشی از این مبلغ را به ارز خارجی دریافت کنیم ، اما همه اینها در ریالس پرداخت شده است. البته البته ، ما هم اکنون در حال پیگیری بودجه برای این پروژه های فناوری امسال هستیم.

وی ادامه داد: برخی از این پروژه ها به یک سال ، برخی از دو سال و برخی دیگر بیش از دو سال نیاز دارند. مسائلی از قبیل نوسانات ارزی و ارزی بر اجرای این پروژه ها تأثیر گذاشته است ، اما ما سعی کرده ایم تا لحظه ای که به این پروژه ها می دهیم ، آن را جبران کنیم. امیدواریم امسال بتوانیم حداقل 10 مورد از این 31 پروژه فناوری را کشف کنیم و محصولات و خدمات آنها را به جامعه عرضه کنیم.

جهاد دانشخواه ، معاون تحقیقات و فناوری گفت: به دلیل تحریم ها و نرخ ارز ، توجه به ظرفیت داخلی افزایش یافته است. “جهاد دانشگاهی همچنین سعی کرده است که توانایی لازم را برای ورود به پروژه های بزرگ ایجاد کند.” به نظر می رسد اگر فرهنگ اعتماد به نفس وجود داشته باشد ، ممکن است در آینده چنین پروژه هایی را در زمینه تحقیقات و فناوری جهاد دانشگاهی داشته باشیم.

برنامه های جهادی برای صادرات

وی در پاسخ به سؤالی درباره برنامه جهاد دانشگاهی برای صادرات محصولات خود ، گفت: به طور معمول اولویت اول ما تأمین نیازهای داخلی است اما به نظر من حتی اگر بخواهیم نیازهای کشور را برآورده کنیم لباس زیر با کیفیت خوب ، باید دیدگاهی هم در مورد صادرات داشته باشیم. ” این امر به این دلیل است که توجه به صادرات می تواند بر کیفیت و قیمت تولید داخل و مدت زمان لازم برای تولید تأثیر بگذارد.

وی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی در برخی از فناوری هایی که در آن بالغ شده و با موفقیت محصولات خود را در کشور معرفی کرده است ، به دنبال بازارهای صادراتی است و در نمایشگاه هایی در خارج از کشور شرکت می کند و سعی در ارائه مهارت های خود دارد. کم کم اولویت اول ما برای صادرات کشورهای حاشیه ای و مرزی و مسلمانان است. کشورهای آسیای میانه اولویت بعدی ما برای صادرات محسوب می شوند. در برخی مناطق نیز با کشورهای اروپایی همکاری می کنیم.

تأثیر تحریم ها بر صادرات

پورابدی در رابطه با تأثیر تحریم ها بر صادرات محصولات جهادی دانشگاهی گفت: تحریم ها بر صادرات محصولات جهادی دانشگاه تأثیر می گذارد ، اما راه حل هایی نیز وجود دارد. البته هرگز اینگونه نبوده است كه همه امكانات برای فعالیتهای فناوری فراهم باشد. همیشه مشکلاتی وجود داشته است ، اما از آنجا که انگیزه ای برای انجام این کارها وجود داشت ، راه حل هایی وجود داشت.

جهاد دانشگاهی معاون صدراعظم تحقیقات و فناوری تأکید کرد: در مواجهه با تحریم ها ، موسساتی مانند جهاد دانشگاهی وظیفه دارند موضوعات و مشکلات اساسی را که در سطح جامعه وجود دارد شناسایی کرده و راه حل برخی از این مشکلات را در برنامه های مبتنی بر مهارت خود قرار دهند. مال آنها و ارائه راه حل های فن آوری برای حل این مسائل. ما همچنین اهداف خود را بر اساس شرایط و منابعی که در رابطه با منابع انسانی ، تجهیزات و منابع مالی در نظر گرفته ایم ، تعیین کرده ایم.

وی افزود: به طور خاص در زمینه صنعت ، صنایع نفت ، گاز ، پتروشیمی و راه آهن را هدف قرار داده ایم. در زمینه کشاورزی موضوع بذرهای ترکیبی و پرورش گاوهای شیری و لبنیات و همچنین کشاورزی هوشمند در دستور کار است. در زمینه پزشکی ، درمان مبتنی بر سلول درمانی ، درمان سرطان ، غربالگری و تغییر شیوه زندگی ، درمان زخم های مزمن و گیاهان دارویی از جمله مباحث مورد مطالعه در جهاد دانشگاهی بوده است. در زمینه علوم انسانی و علوم اجتماعی فعالیت هایی در رابطه با موضوعات مربوط به حاکمیت و توسعه ، خانواده ، حاشیه نشینی و موضوعات مربوط به فقر ، نابرابری و ناکارآمدی در سازمان ها انجام شده است.

ضرورت ایجاد و تجهیز آزمایشگاههای مرجع

پورابدی در ادامه درباره ضرورت ایجاد و تجهیز آزمایشگاههای مرجع گفت: تأسیس و تجهیز آزمایشگاههای مرجع یک کار دولت است. دلیل این امر این است که هردو راه اندازی این آزمایشگاه ها پرهزینه است و هنگامی که تاسیس می شوند ، ممکن است نتوانند درآمد قابل توجهی کسب کنند. بنابراین به نظر می رسد راه اندازی آزمایشگاه مرجع در زمینه های مختلف یک کار دولتی است. برای اینکه ما بتوانیم اقتصاد دانش بنیان متمرکز بر قابلیت های کشور داشته باشیم ، باید این آزمایشگاه ها قطعاً در کشور وجود داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر این آزمایشگاه ها وجود نداشته باشند ، بسیاری از تجهیزات ساخته شده در داخل باید برای آزمایش به خارج از کشور ارسال شوند که این امر به دلیل شرایط تحریم مشکلاتی را ایجاد می کند. از طرف دیگر ، هنگامی که این تجهیزات به خارج از کشور ارسال می شود ، اسناد به همراه تجهیزات ارسال می شود که می تواند باعث از بین رفتن دانش و فناوری تولید تجهیزات شود.

انتظارات برخی از کارفرمایان برای تولید داخلی

جهاد دانش پژوه ، معاون صدراعظم تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوالی درباره انتظارات برخی از کارفرمایان از تولید داخلی گفت: “مطمئناً محصولاتی که اکنون توسط کشورهای توسعه یافته یا بنگاه های پیشرفته تولید می شود از این کیفیت برخوردار نیستند. در آغاز و این مهارت ها را با گذشت زمان به دست آورده ایم. ” متأسفانه ما سالهای زیادی را از دست داده ایم و در تمام این سالهایی که ما فناوری را وارد می کردیم ، قراردادهای ما در مورد انتقال فناوری صحبت می کردند. اما ما هرگز به آن نرسیدیم. در حالی که در کشورهایی که اکنون دارای فناوری هستند ، این فناوری برای اولین بار خریداری می شود و برای بار دوم ، آنها بر اساس آن فناوری ساخته می شوند و برای سومین بار این فناوری را صادر می کنند. متأسفانه ما این فرصت ها را از دست دادیم.

وی افزود: در شرایط فعلی و به دلیل اعمال تحریم ها ، که باعث شده بیشتر مورد توجه قدرت داخلی قرار گیرد ، برخی کارفرمایان تمام ایده آل ها و آرزوهای خود را در تولید داخلی مشاهده می کنند و انتظار دارند آرزوهایشان برآورده شود کمترین قیمت و در کمترین زمان “. . این مشکلاتی را ایجاد می کند. البته کارفرمایان و مدیرانی نیز وجود دارند که ریسک منطقی در اجرای پروژه دارند و به ما ملحق می شوند و برای اولین بار شرایط خرید فناوری را درک می کنند. هر طرحی که جهاد دانشگاهی در آن موفق بود ، دارای مدیران با اعتماد به نفس و ریسک پذیری بود.

اقدامات جهادی برای مبارزه با ویروس تاج

پورابدی در آخرین بخش سخنان خود به اقدامات جهاد دانشگاهی دانشگاه برای مقابله با ویروس Corona اشاره کرد و افزود: “در ابتدای ورود این ویروس به کشور ، در تهیه کیت های تشخیصی مشکلاتی وجود داشت”. به زودی در موسسه تحقیقات قابل اعتماد سرطان ، ما توانستیم كیت را مطابق با استانداردهای WHO به بازار عرضه كنیم. این کیت به شکلی محدود صادر شده است ، اما ما در حال فکر کردن در مورد صادرات گسترده آن هستیم.

وی افزود: در بحث درمان ، در پژوهشگاه رویان پروژه هایی در زمینه استفاده از سلول درمانی برای بیماران مبتلا به Covid-19 در حال انجام است و مراحل کارآزمایی بالینی این پروژه با مشارکت بیمارستان ها در حال انجام است. کسانی که بیماری قلبی کرونری دارند. ” اگر مراحل نهایی این پروژه موفقیت آمیز باشد ، می توانیم این روش درمانی را معرفی کنیم.

جهاد دانشخواه ، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه گفت: برخی از واحدهای ما که در زمینه تولید مواد شیمیایی فعالیت داشته اند خط تولید خود را به تولید مواد ضد عفونی کننده اختصاص داده اند. همچنین در زمینه نساجی ، جهادگران جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی امیرکبیر لباس لازم را برای کادر پزشکی تولید کردند. ساخت دروازه های مجهز به دماسنج در واحد خواجه نصیر و انجام مطالعات اجتماعی و اقتصادی در مورد تأثیر این بیماری بر اقتصاد و مشاغل و گردشگری ، برخی از فعالیت های این موسسه در زمینه مبارزه با کورو ویروس بوده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا