بین الملل

سفیر پیشین ایران در پکن: روابط چین و اعراب به معنی عبور از ایران نیست

فریدون وردی نژاد با حضور و سخنرانی در نشستی به میزبانی و با حضور اعضای انجمن دوستی ایران و چین (به شکل حضوری و مجازی) ، به تحلیل “روابط چین و عربستان” پرداخت و تاکید کرد مناسبات چین با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و غرب آسیا در واقع نه تغییر راهبردی در موضع چین است و نه موضعی در برابر ایران؛ بلکه یک ترجیح مرتبط با منافع ملی از سوی پکن است که دربرهه های گوناگون شاهد آن بوده ایم.

وی با برشمردن برخی اصول نوین سیاست خارجی چین متکی بر ایده های شی جینپینگ، به اهمیت جایگاه امنیت انرژی برای چین اشاره کردو گفت که بخش قابل توجهی از یارگیری چینی ها در قلمروهای سنتی آمریکا نظیر آمریکای لاتین، غرب آسیا و خلیج فارس در ارتباط با موضوع امنیت انرژی معنا می شود.

وردی نژاد در ادامه با اشاره به روابط گسترده چین با کشورهای عربی(۲۲کشور عربی) و حجم قابل توجه سرمایه گذاری و مبادلات تجاری آن با این کشورها ، نوع روابط کنونی چین با اعراب را امری عادی و بر اساس منافع ملی آن کشور دانست.

وی با اشاره به اینکه مناسبات چین و عربستان رسما از ۳۰ سال قبل شروع شده و رشد قابل توجهی طی سه دهه اخیر را تجربه کرده است، گفت که نفت عربستان و نیز برخی نیازهای اساسی عربستان به چین و البته برخی همسویی ها و حمایت های سیاسی متقابل دو کشور در عرصه بین المللی، ستون فقرات این روابط بوده است.

این دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه از سال ۲۰۱۹ ، واردات نفت خام چین از عربستان ۴۳ درصد افزایش یافته است، گفت که این امر عربستان را به یکی از بزرگترین تامین کنندگان نفت چین تبدیل کرده است.

وردی نژاد در ادامه به اشاره به سفرهای متقابل مقامات عالی چین عربستان به پایتخت های یکدیگر از سال ۲۰۱۶ تا سفر اخیر شی به ریاض در اواخر سال ۲۰۲۲ گفت: این سفر اخیر، نقط اوج سه دهه همکاری چین و عربستان است که روزگاری فقط مبتنی بر فروش نفت خام و تجارت ساده بود اما امروز به تجارتی دوجانبه تقریبا ۹۰ میلیارد دلاری تبدیل شده و تنوع مبادلات بین دو کشور به مراتب افزایش یافته است.

وی در ادامه این سخنرانی، به موضوع روابط ایران و چین و ظرفیت ها، چالش ها و الزامات آن پرداخت و با اشاره به کمک های چین به ایران در دوران تحریم، گفت: ایران هم برای چین به عنوان یک منبع قابل اتکای تامین انرژی و نیز یک “دیواره دفاع آسیایی” در برابر ناتو و آمریکا به نفع چین عمل کرده است که ارزش آن برای چینی ها قابل انکار نیست.

سفیر پیشین ایران در پکن با اشاره به برخی موانع موجود در مسیر همکاری های راهبردی ایران و چین گفت: شکل دهی به همکاری های راهبردی میان ایران و چین علاوه بر همکاری های دوجانبه، در چارچوب سند راهبردی همکاری های ۲۵ ساله، می تواند شامل توسعه و فعال سازی همکاری های چند جانبه باشد.

وردی نژاد همچنین با یادآوری ظرفیت های بالقوه همکاری چندجانبه در قالب سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اوراسیایی، ابتکار کمربند-راه و سازمان اکو، فعال سازی کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق به غرب را از مزیت های رقابتی ایران در عرصه این همکاری دانست.

در پایان این نشست، وردی نژاد به چند سوال مطرح شده از سوی حاضران پاسخ داد.

311311

دکمه بازگشت به بالا