اقتصادی

افزایش تعرفه گاز پرمصرف‌ها از ۱۶ آذر – باراناخبر

معاون وزیر نفت در امور گاز همانگونه که آیین نامه اجرایی بند ک تبصره 15 بودجه 1401 افزایش تعرفه گاز و طرح های تشویقی آن را به وزارت نفت ابلاغ کرد، گفت: مصرف کنندگان خانگی که مصرف گاز آنها در سال جاری کاهش می یابد. در ماه های سرد سال نسبت به مدت مشابه سال قبل به ازای هر واحد درصد کاهش مشمول تخفیف یا پاداش پس انداز می شوند.

به گزارش باراناخبر، مجید چگانی با اعلام ابلاغ آیین نامه اجرایی تعرفه های قیمت گاز و طرح های تشویقی از سوی دولت برای وزارت نفت، در این باره تصریح کرد: مصرف کنندگان خانگی که مصرف گاز آنها در ماه های سرد سال است. کاهش خواهد یافت. نسبت به مدت مشابه سال قبل، برای هر واحد درصد کاهش مشمول تخفیف یا پاداش پس‌اندازی معادل سه واحد درصد در قبض گاز همان دوره خواهد بود و این تخفیف تا 45 درصد گاز اعمال خواهد شد. قیمت در صورتحساب آنها

وی خاطرنشان کرد: مشتریانی که مصرف آنها در ماه های بسیار سرد سال حداکثر 70 درصد مدل مصرف متعارف (سقف 3 پله روی میز پله) باشد، گاز آنها 100 درصد رایگان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: تعرفه مشترکان با مصرف متعارف که در سه مرحله اول قرار دارند نسبت به سال گذشته افزایش نداشته و قبوض آنها مانند سال های گذشته است. تنها تعرفه مشترکان پرمصرف بخش داخلی افزایش یافته است، بنابراین از گام چهارم به بعد این تغییر تعرفه بر روی فاکتورهای مشترکین محترم از 25 آذر اعمال می شود.

چگانی ادامه داد: بر این اساس گاز مشترکی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی است و مصرف آنها در حد نرمال (سقف مصرف مجاز سطح 3 در هر منطقه) است، رایگان خواهد بود اما در هم‌اکنون مشترکان عادی و حتی مشترکان کمیته امداد و سازمان بهزیستی در صورت تجاوز از این حد مجاز، حجم مازاد مصرف آنها مشمول پرداخت هزینه‌های درجه‌بندی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: اکنون 65 درصد از حجم گاز مصرفی خانوارها در فصل سرد سال توسط مشترکان پرمصرف (مرحله 4 تا 12) و در عین حال مصرف می شود. , مشترکین پرمصرف بیشترین میزان یارانه انرژی پنهان را دریافت می کنند. : این در حالی است که بیش از 64 درصد از مشترکانی که در گام اول تا سوم قرار دارند، تنها 35 درصد از حجم گاز مصرفی بخش خانگی در فصل سرد سال را مصرف می کنند و تعرفه آنها افزایش نیافته است.

وی افزود: بر این اساس به منظور ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه یارانه انرژی با تصویب هیات وزیران جریمه هایی برای مصرف کنندگان پر و بسیار پر گاز پیش بینی شده است که از 25 آذرماه قابل اعمال است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، بر اساس این آیین نامه، اماکن مذهبی، هتل ها، مساجد و … در صورتی که بیش از 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته صرفه جویی کنند، به ازای هر 1 درصد صرفه جویی 10 درصد صرفه جویی می شود. .% داده خواهد شد در گازها تا 40% خواهند داشت.

چگانی همچنین برای واحدهای صنعتی توضیح داد: در صورتی که مصرف کنندگان صنعتی بتوانند تعمیرات اساسی (تعمیرات اساسی) خود را در فصل سرد سال به تعویق بیندازند و حداقل 5 روز متوالی کاهش مصرف 30 درصدی داشته باشند، در قبوض گاز با توجه به میزان مصرف صرفه جویی می شود. بنزین صرفه جویی شده پنج درصد تخفیف داده می شود.

شایان ذکر است، بر اساس مصوبه اعلام شده، مصرف متعارف در پله های اول تا سوم منطقه 3 (بیش از 50 درصد مشترکان در این منطقه مستقر هستند) به ترتیب 175، 250 و 325 مترمکعب در هر واحد مسکونی است. ماهانه و محاسبه قیمت گاز مرحله یک تا سه نسبت به سالهای گذشته افزایشی نداشته و مشابه سالهای گذشته است، اما محاسبه هزینه گاز برای مرحله چهارم و بعدی که با افزایش کارمزد مواجه خواهد شد، به این صورت است که چهارم ، پله های پنجم و ششم نسبت به شهریه سال قبل 30 درصد افزایش، قبلا 7، 8، 9 و 10 نسبت به پارسال 50 درصد افزایش داشته و درجات 11 و 12 بسیار پر مصرف هستند. ، به ترتیب با مترمکعب 5 و 6 هزار تومان محاسبه می شود. اما این افزایش تعرفه گاز به صورت پلکانی محاسبه می شود و تعرفه هر پله با توجه به مازاد مصرف مراحل قبل محاسبه می شود، در حالی که این محاسبات از 25 آذرماه سال جاری و تا آن زمان اجرایی می شود. با همان نرخ مصوب قبلی محاسبه خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا