اقتصادی

حذف تعرفه صادراتی سه محصول کشاورزی / بازار بر مبنای عرضه و تقاضا باشد

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی می گوید: تعرفه اهرم خوبی برای کنترل بازارهای داخلی و خارجی نیست و باید اجازه دهند بازار بر اساس عرضه و تقاضا پیش برود.

صدرالدین نیاورانی در گفت وگو با باراناخبر، با تاکید بر اینکه با تعرفه صادرات محصولات کشاورزی موافق نیستیم، اظهار کرد: تعرفه ها باید 100 درصد حذف شود و بازار با اهرم های دیگر کنترل شود. بازارهای داخلی و خارجی باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود و برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مناسب باشد.

وی ادامه داد: تعرفه بازوی جالبی نیست و هیچ یک از کشورهای پیشرفته دنیا و کشورهای اروپایی از تعیین تعرفه برای کنترل بازار خود استفاده نمی کنند.

نایب رئیس اتحادیه سراسری محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه آیا با حذف تعرفه صادراتی می توان قیمت این محصولات را در داخل افزایش داد، گفت: این امر محقق نمی شود زیرا قیمت گوجه فرنگی در بازار داخلی به بالاترین قیمت رسیده است. 11500 در هر کیلویی 12 هزار تومان بود در حالی که در کراچی کیلویی 10 هزار تومان بود. وقتی قیمت داخلی بالاتر باشد، کسی صادرات نخواهد کرد.

به گفته وی، اگر بازار را به حال خود رها کنند به تعادل می رسد.

وی در پایان گفت: مصوبه مجمع بر اساس قانون است. در قانون مذکور اعمال هیچ گونه مالیات بر محصولات کشاورزی مجاز نیست و باید این عوارض حذف شود. در حال حاضر طبق قانون اگر بخواهند برای سبزی و میوه تعرفه بگذارند باید شش ماه قبل از تولید یا عدم تولید کشاورز اعلام شود.

به گزارش باراناخبر، کمیسیون کشاورزی مجلس از حذف مالیات صادراتی سه محصول کشاورزی پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی خبر داد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا