عمومی

افزایش ۵۰ درصدی نرخ تورم نقطه‌ای

طبق اعلام مرکز آمار ایران؛ شاخص بهای عمومی کالاهای مصرفی و خدمات خانوارهای کشور در فروردین ماه امسال 306.1 بود که در دوازده ماه منتهی به آوریل 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل به 38.9 درصد و در مقایسه با ماه قبل 2.5 واحد نمایش درصد افزایش

افزایش نرخ تورم خانوارهای کشور

نرخ تورم در نقاط نیز در آوریل 1400 به 49.5 درصد رسید. به عبارت دیگر ، خانوارهای این کشور به طور متوسط ​​49.5 درصد بیشتر از آوریل 2016 برای خرید “یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان” هزینه کرده اند. تورم نقطه ای به درصد تغییر در شاخص شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل اطلاق می شود.

نقطه تورم در آوریل 1400 نسبت به ماه قبل 0.8 درصد افزایش یافت. نرخ تورم در نقطه گروه اصلی “غذا ، نوشیدنی ها و دخانیات” با 3.5 درصد کاهش به 63.1 درصد و گروه “کالاها و خدمات غیر غذایی” با 2.5 درصد افزایش به 43.0 درصد رسید.

در همین حال ، نرخ تورم خانوارهای شهری 48.8 درصد است که نسبت به ماه قبل 1.0 واحد افزایش دارد. نرخ خانوارهای روستایی نیز 53.0 درصد بود که نسبت به ماه قبل 0.3 درصد کاهش داشت.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

نرخ تورم ماهانه به معنای درصد تغییر در عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه در آوریل 1400 به 2.7 درصد رسید که در مقایسه با اطلاعات مشابه ماه قبل 0.9 واحد درصد افزایش دارد. تورم ماهانه برای گروه های اصلی “غذا ، نوشیدنی و دخانیات” و “کالاها و خدمات غیر غذایی” به ترتیب 2.9 و 2.6 درصد بود.

در همین حال ، نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری 2.6 درصد است که نسبت به ماه قبل 0.8 واحد درصد افزایش دارد. همچنین این میزان برای خانوارهای روستایی 3.0 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 1.4 درصد افزایش یافته است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

نرخ تورم سالانه به معنای تغییر در درصد میانگین شاخص قیمت در یک سال منتهی به این ماه است ، در مقایسه با مدت مشابه قبلی. نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور در آوریل 1400 به 38.9 درصد رسید که 2.5 واحد درصد افزایش در مقایسه با اطلاعات مشابه ماه قبل نشان می دهد.

همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 6/38 و 6/40 درصد است که برای خانوارهای شهری 4/2 و برای خانوارهای روستایی 2/9 واحد درصد افزایش یافته است.

تغییرات قیمت در این ماه در گروه اصلی “غذا ، نوشیدنی و دخانیات” بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه “سبزیجات” (کاهو ، گوجه فرنگی و کرفس) ، گروه “گوشت قرمز و سفید و محصولات آنها “(گوشت گوسفند ، گوشت گاو و گوساله و مرغ) و گروه” نوشیدنی ها “(آب معدنی ، آب هویج و آب میوه). در گروه اصلی “کالاها و خدمات غیر غذایی” ، گروه “کالاها و خدمات متفرقه” (حق بیمه اتومبیل) ، گروه “خدمات نگهداری و تعمیر واحدهای مسکونی” (گچ کاری ساختمان ، مقاوم سازی ساختمان) و گروه “هتل ها و رستوران ها” (اجاره) در هتل ، هزینه سالن) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته است. همچنین در این ماه ، گروه “سبزیجات” (سبزیجات آب پز ، سبزیجات ، اسفناج) نسبت به ماه قبل کاهش یافته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک های هزینه ای در کل کشور در این ماه

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آوریل 1400 برای دهک های مختلف از 37.5٪ برای دهک اول به 45.8٪ برای دهک دهم است.

دکمه بازگشت به بالا