اجتماعی

افزایش استرس و افسردگی شدید به ۱۶ درصد/ ۲ برابرشدن تقاضای مشاوره‌ تلفنی/افزایش بیماران روانی

مدیرکل مشاوره و امور روانشناسی سازمان بهزیستی کشور ضمن تجزیه و تحلیل تأثیرات روانی و اجتماعی بیماری همه گیر کرونا در جامعه ، گفت:٪ استرس ، اضطراب و افسردگی شدید و متوسط ​​گزارش شده است. “و اکنون این رقم افزایش یافته است. به 16 درصد

بهزاد وحیدنیا در مصاحبه ای برای باراناخبر ، وی با اشاره به تأثیرات کرونا در مسائل روانی و اجتماعی گفت: استرس ، به ویژه قحطی گسترده ناشی از بحران کرونا و پیامدهای آن از یک سو ، و تغییرات اقتصادی و اجتماعی ، افزایش تورم و بیکاری از جمله از طرف دیگر ، الگوی آسیب ها را تغییر داده و تعمیق بخشیم. ” این عوامل بر عملکرد افراد و احساس امنیت ، خودکفایی و رضایت م affectثرند و باعث افزایش اختلالات روانی ، به ویژه اختلالات اضطرابی به عنوان پایه طیف وسیعی از اختلالات دیگر می شوند.

وحیدنیا در ادامه گفتگو با افزایش تعداد بیماران روانی بستری در کشور افزود: این موضوع مختص کشور ما نیست و اپیدمی تاج شاخص های سلامت اجتماعی و روانی را در بسیاری از کشورها تغییر داده اما در متناسب با ظرفیت ، برنامه های مداخله و پشتیبانی. “از نظر روانشناختی و اجتماعی ، درجه تنش مردم در هر کشور متفاوت است.

به گفته وی ، در این مدت ، تنها 17 درصد از 116 کشور جهان بودجه های مربوط به خدمات بهداشت روان را افزایش داده اند که حداکثر میزان آن حدود 2 درصد از بودجه های بهداشتی آن کشورها بوده است.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناسی سازمان بهزیستی کشور گفت: این شرایط برخی گروه ها را در معرض آسیب های بیشتری قرار داده است. افراد مبتلا به بیماری روانی مزمن غیر بیمارستانی و خانواده های آنها نمونه ای از این گروه ها هستند ، مشکلات و نیاز آنها به خدمات افزایش یافته است. گزارش های جهانی همچنین مشکلات مطالعه گروه ها و دانشجویان را تشدید می کند و نیاز آنها به خدمات روانشناختی و اجتماعی را 5 برابر می کند. بنابراین باید به زیرساخت ها و دسترسی های لازم توجه بیشتری شود.

تأثیر دسترسی به خدمات پیشگیرانه و واکسن ها بر سلامت روان افراد

وحیدنیا با توضیح تأثیر دسترسی به طیف وسیعی از خدمات پیشگیرانه و درمانی بر سلامت روان افراد خاطرنشان کرد: “پیش بینی افراد در مورد احتمال واکسیناسیون و ارائه مراقبت های پزشکی مناسب در صورت بیماری تأثیر مهمی بر استرس و اضطراب آنها دارد.”

درخواست مشاوره تلفنی را دو برابر کنید

وی اضافه کرد: سازمان بهزیستی کشور در روزهای کرونا و محدودیت های ورود به آن ، سعی کرده است خدمات مشاوره ای خود را به صورت حضوری ، از طریق تلفن ، مداخلات روانشناختی اجتماعی محله و اسکن های عمومی ارائه دهد. در بحث مشاوره تلفنی ، وی 2.2 میلیون خدمات ارائه داده است و هر از گاهی با همکاری رسانه های بیشتر در ارائه این خدمات ، تقاضای مشاوره تلفنی 8 تا 10 برابر افزایش می یابد و در مجموع ، مقایسه می شود به فوران تاج سالهای گذشته ، حدود 2 برابر است.

وحیدنیا در جای دیگر ، با اشاره به طراحی یک سیستم جامع برای ارائه خدمات روانشناختی ، اظهار داشت: در حال حاضر سازمان بهزیستی استانداردهای خدمات مجازی را تعیین کرده و بدنبال پیگیری ملاحظات ویژه ، مراحل اداری و رویه های قانونی ، قانونی است. اجرای این استانداردها در چارچوبی جدید ، سطح دسترسی و میزان اعتماد عمومی به دریافت خدمات تخصصی مجازی را افزایش می دهد.

نیاز به پوشش بیمه ای برای خدمات مشاوره ای و پشتیبانی نیازمند

وحیدنیا در ادامه به این س answerال پاسخ می دهد که آیا سازمان بهزیستی برنامه های جدیدتری را برای کاهش بار روانی ناشی از تاج به دلیل وضعیت قرمز در کشور در نظر گرفته است؟ وی اظهار داشت: در حال حاضر توسعه خدمات اجتماعی یکی از خواسته ها و نیازها است و تاکنون تمام تلاش خود را برای تغییر مدل های ارائه خدمات و تقویت آنها انجام داده ایم ؛ اما یکی از بسترهای اصلی ارائه خدمات تخصصی خدمات توسعه روانشناختی منسجم و مسئولانه توسعه خدمات مشاوره ای و روانشناسی است که مستلزم پشتیبانی از منابع اجتماعی ، حقوقی و دولتی است و دسترسی مردم به این خدمات را تسهیل می کند ، بنابراین دولت و مجلس باید توجه بیشتری به توسعه داشته باشند پوشش بیمه خدمات مشاوره ای برای تقویت استفاده از این خدمات توسط افراد ، به ویژه گروه های اجتماعی کم درآمد.

وحیدنیا با بیان لزوم ادامه و تقویت حمایت روانی – اجتماعی اظهار داشت: بخشی از سازمان بهزیستی در این زمینه با حمایت اجتماعی از جامعه ، تقویت پروتکل ها و استانداردهای بهداشتی در مراکز مراقبت ، اورژانس اجتماعی ، سیستم خودارزیابی روانشناختی ، مشاوره حضوری خدمات و کمبود کار ، تهیه محتوای تخصصی ، توسعه مداخلات مبتنی بر جامعه و غیره ، و تلاش خود را برای تأمین رفاه عمومی ادامه خواهد داد.

وی با تأکید بر لزوم افزایش منابع در زمینه بهداشت روان اظهار داشت: اگرچه ما در سازمان بهزیستی متخصصان این حوزه را بسیج کرده و از همه ظرفیت ها در این زمینه استفاده کرده ایم ، اما برنامه ریزی دقیق تری برای این حجم از تقاضا لازم است مورد نیاز دولت است و با حمایت مجلس باید منابع کافی برای حمایت از خدمات اجتماعی مردم در نظر گرفته شود.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناسی سازمان بهزیستی ، تقویت خدمات بهداشتی درمانی کشور و افزایش اعتماد به نفس در دسترسی به این خدمات ، حمایت اقتصادی از مشاغل و مشاغل تحت تأثیر ، توجه ویژه به ارائه دهندگان خدمات ، تقویت و حمایت از مراکز روانشناسی ، توسعه مهارتهای عمومی و وی آموزش رسانه ای را یکی از راههای کنترل و کاهش میزان اختلالات روانی در جامعه دانست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا