بین الملل

واکنش آمریکا به اظهارات امیرعبداللهیان درباره پهپادهای ایرانی

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران خواهان توقف جنگ روسیه و اوکراین و بازگشت طرفین به مذاکرات است، تاکید کرد: پهپادی که به روسیه دادیم مربوط به ماه ها قبل از جنگ اوکراین است و اگر به ما ثابت شود روسیه پهپادهای ایرانی است. در جنگی که علیه اوکراین استفاده شد، ما نسبت به او بی تفاوت نخواهیم بود.

رابرت مالی مذاکره کننده ارشد آمریکا که این روزها با ادعای حقوق بشر و حمایت از مردم ایران خود را به سطح برگزارکننده دیدارهای مخالفان جمهوری اسلامی ایران و مقامات ارشد دولت بایدن رسانده است. : این درست نیست.

این مقام آمریکایی در پی کارزار رسانه ای گسترده واشنگتن علیه تهران تاکید کرد: ایران قبل از جنگ تعداد محدودی پهپاد ارائه نکرده است. آنها در تابستان امسال ده‌ها هواپیما را منتقل کردند و نیروهای نظامی ایران اکنون در سرزمین‌های اشغالی اوکراین هستند و به روسیه کمک می‌کنند از آنها علیه غیرنظامیان اوکراینی استفاده کند.

رابرت مالی که از زمان آغاز حوادث در ایران به همراه دیگر مقامات دولت بایدن بر ناآرامی‌ها متمرکز شده است، به کمپین ضدایرانی کشورش ادامه داد و تاکید کرد: آنها به سیاستی جدید نیاز دارند، نه داستانی جدید، در مواجهه با این بحران. شواهد و مدارک.

به گزارش ایرنا، «حسین امیرعبداللهیان» روز شنبه در حاشیه اولین نشست بین المللی گروه دفاع دوستان منشور سازمان ملل متحد در تهران در جمع خبرنگاران، روابط ما با روسیه را مبتنی بر همسایگی و منافع متقابل دانست و افزود: من نکته می خواهم. اینکه این سروصدایی که برخی کشورهای غربی راه انداخته اند مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین به روسیه موشک و پهپاد داده است، آنچه در مورد بخش موشکی مطرح کرده اند کاملا اشتباه است و مسائل مربوط به پهپادها درست است.

وی تاکید کرد: ماه ها قبل از جنگ در اوکراین تعداد محدودی پهپاد به روسیه دادیم و با وزیر امور خارجه اوکراین هم توافق کردیم که اگر اسنادی دارند مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین، در اختیار ما قرار دهند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما دو هفته پیش در یکی از کشورهای اروپایی چنین جلسه ای داشتیم و هیات دفاعی و سیاسی ما به آن کشور اروپایی رفتند اما متاسفانه طرف اوکراینی در دقیقه 90 شرکت نکرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: دلیل عدم مشارکت طرف اوکراینی این بود که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به ویژه آلمان از اوکراین خواستند در این نشست شرکت نکند و گفتند در حالی که می خواهیم ایران را به دلیل واگذاری تحریم کنیم. پهپاد در روسیه، می خواهید با ایرانیان در یکی از کشورهای اروپایی قهوه بنوشید!

وی تصریح کرد: پس از آن در تماس تلفنی که هفته گذشته با وزیر امور خارجه اوکراین داشتیم، توافق کردیم که اگر سندی وجود دارد به ما بدهند و اگر طرف اوکراینی به قول خود عمل کند، ما هم می دهیم. در روزهای آتی بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مدارک آنها مورد توجه ما است.

وزیر امور خارجه گفت: البته اگر برای ما ثابت شود که روسیه در جنگ با اوکراین از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است، نسبت به این موضوع بی تفاوت نخواهیم بود و موضع ما در قبال جنگ اوکراین توقف جنگ است. . طرفین مذاکره را بازگرداند و پناهندگان را به خانه هایشان بازگرداند.

امیرعبداللهیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ اوکراین تلاش های زیادی در این راستا داشته است و این تلاش ها در سطح رئیس جمهور و وزیر امور خارجه بوده است و تا زمان جنگ به این تلاش ها ادامه خواهیم داد. . در اوکراین متوقف می شود.

وزیر امور خارجه ایران پیش از این با اعلام آمادگی برای بررسی ادعای فروش پهپاد در نشست مشترک با اوکراین گفت: ما هیچ سلاح و پهپادی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

غرب به رهبری آمریکا ماه هاست که همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین که تهران قاطعانه با آن مخالف است، ادعاهای ضدایرانی مطرح می کند. آمریکا ابتدا مدعی ارسال پهپادهای ایرانی شد و سپس مدعی انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ شد.

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرده است: ایران در جنگ اوکراین بی طرفی فعال خود را حفظ کرده و هرگز به طرف های این جنگ سلاح نداده است تا در آن استفاده کنند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک می گوید: ایران همواره از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و علیرغم توافقنامه همکاری های دفاعی دوجانبه، هرگز سلاحی در اختیار اوکراین قرار نداده است. احزاب جنگنده برای استفاده در جنگ در اوکراین و نه پس از درگیری.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: کشورهای غربی بر اساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده سعی در ایجاد ارتباط نادرست بین قطعنامه 2231 شورای امنیت و استفاده از پهپاد در جنگ اوکراین دارند در حالی که قطعنامه 2231 آره. صادرات سلاح را ممنوع نمی کند و خیر، دستورات و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات به دبیرخانه سازمان ملل داده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز به ادعای بی‌اساس غربی‌ها و مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین پاسخ داده و گفته است که ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی را برای ادعای استفاده از پهپاد ارائه کرده‌اند. اوکراین به سازمان ملل ارائه می شود.

310310

دکمه بازگشت به بالا