فرهنگ و هنر

اصل و اساس مردم سالاری دینی با حضور مردم در صحنه مستقر می شود

باراناخبر / قم رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، حضور پرشور و حداکثر مردم در پای صندوق های رأی را در انتخابات آینده ضروری خواند ، گفت: اصل مردم سالاری دینی با حضور مردم در صحنه و اعمال حاکمیت محبوب است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در جلسه هیئت مدیره دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن تبریک ایام دهه کرامت ، به بحث در مورد مبانی تاریخ اندیشه سیاسی شیعه پرداخت و گفت: (ع) زمان غیبت تا عصر مشروطه و زمان رویارویی دانشمندان و جامعه ما با مدرنیته و دوران پس از مشروطه تاکنون است.

وی ادامه داد: هر یک از سه دوره تاریخی اندیشه سیاسی شیعه اصول و دستاوردهای خاص خود را دارد اما در دوران معاصر که از آغاز مشروطیت آغاز شد و تا امروز ادامه دارد ، اندیشه سیاسی شیعه و دانشمندان ما دستاوردهای خاصی را رقم زده اند و دستاوردها

وی با تأکید بر اینکه امروز شاهد نوآوری ها و نوآوری هایی در فقه سیاسی و اندیشه سیاسی شیعه هستیم ، اظهار داشت: این نوآوری ها از مرحوم آخوند خراسانی و میرزا نائینی آغاز شد و با امام خمینی (ره) و در واقع ایده جمهوری به اوج خود رسید. اسلام و مردم سالاری دینی اوج نظری موفقیت مدرن فقه سیاسی شیعه است.

وی افزود: اگر امروز می خواهیم در جهان اندیشه سیاسی نظریه ای متعارف ، رقابتی و قابل فروش داشته باشیم ، این تز مردم سالاری دینی است که در قانون اساسی و بین اقتدار دین و به رسمیت شناختن حاکمیت مردم در کشور ما. “این باعث ایجاد نوعی تفاهم و همکاری شده است.

واعظی همچنین مردم سالاری دینی را یک ایده جدید و یک تجربه جدید در تاریخ عقاید دانست و اظهار داشت: این ایده از آن جهت منحصر به فرد است که دو نوع اقتدار را ترکیب می کند ، یعنی اقتدار دین در صحنه اجتماعی و به رسمیت شناختن حاکمیت از مردم

وی شکل گیری مردم سالاری دینی را یکی از بزرگترین دستاوردهای نظری و عملی حضرت امام خمینی (ره) معرفی کرد و گفت: امام راحل تنها فقیهی در بین فقهای شیعه بود که توانست ایده ای را در جایگاه ایده پردازی و در عمل اجرا کند. سیستم مبتنی بر یک الگوی مذهبی قوی و ریشه دار.

وی افزود: تفسیر صحیح مردم سالاری دینی ، برای اولین بار همانطور که در ذهن دارم ، رهبر معظم انقلاب در یکی از خطبه های نماز جمعه تهران در سال 64 استفاده کردند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به بیانات تاریخی رهبر معظم انقلاب در سالروز رحلت امام (ره) یادآور شد: تأکید اصلی وی بر این دستورات مسئله مردم سالاری دینی بود.

وی با بیان اینکه مردم سالاری دینی دستاورد نظری و عملی جامعه شیعیان ، وکلا و مصلحان اجتماعی ما است ، بر لزوم حفظ و دفاع از این دستاورد بزرگ تأکید کرد و گفت: برای حفاظت از این دستاورد ، سه رکن دولت ، مردم و فعالان سیاسی و احزاب آنها مشترک هستند و نقش دارند.

واعظی وظایف دولت در جهت حفظ و دفاع از مردم سالاری دینی را تشریح کرد و با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر لزوم حفظ این دستاورد بزرگ گفت: جمهوری در جمهوری اسلامی هدیه امام خمینی (ره) است برای ملت و امام با آن کاریزما و نفوذ مردمی تابع هر مدل حکومتی بود که او پیشنهاد می کرد ، اما او به مردم اعتماد داشت و الگویی از دولت را ایجاد نمی کرد که مردم در آن نقشی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه رهبری در دوره های مختلف تاریخ انقلاب و انتخابات از محافظان جدی مشارکت حداکثری بوده و هست ، افزود: وظیفه دولت برای حفظ مردم سالاری دینی ، مشارکت حداکثری و حضور مردم در صحنه نهادهای درگیر است. در فرآیند انتخابات قرار است وسایلی برای حداکثر مشارکت فراهم شود و به بهترین شکل ممکن سهم و نقش خود را در دفاع از دموکراسی دینی ایفا کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی وظایف مردم در حفظ مردم سالاری دینی را تشریح و مردم را رکن دوم در حفظ این دستاورد بزرگ خواند و افزود: قهرمانان اصلی صحنه ها شکوه و پیروزی نظام اسلامی مردم.”

وی تأکید کرد: پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و بقای آن مرهون قهرمانی ، حضور در صحنه و فداکاری های مردم است ، زمانی که همه مردم برای شکست این ملت و انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی بسیج شدند ، اگر مردم باشند آنها روی صحنه و جوانان نمی آیند و آنها نوجوانان خود را به جبهه های حق علیه باطل نمی فرستند ، ما در جنگ پیروز نشدیم.

وی با اشاره به توطئه های استکبارستیزی برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی و فروپاشی اقتصادی در کشور از طریق فشار حداکثر و با هدف نارضایتی مردم و بیرون آوردن آنها به خیابانها ، افزود: اگر مردم با حداکثر فشار و ستم روبرو شوند تحریمها استکبار جهانی مقاومت نکردند و حسن نیت ارائه نمی دهند ، مقاومت نظام اسلامی در برابر فشار حداکثر اتفاق نیفتاد.

واعظ با تأکید بر لزوم حضور پرشور و حداکثر مردم در پای صندوق های رأی در انتخابات آینده گفت: امروز مردم باید از دموکراسی دینی حمایت و دفاع کنند و بدانند که با آمدن به پای صندوق های رأی می توانند الهیات خود را وظیفه به درستی. “، زیرا اصل مردم سالاری دینی با حضور مردم در صحنه و اعمال حاکمیت توسط مردم برقرار می شود.

وی رکن سوم در دفاع از مردم سالاری دینی را عملکرد صحیح فعالان و احزاب سیاسی دانست و تصریح کرد: احزاب و فعالان سیاسی باید در دموکراسی دینی درست عمل کنند و به قوانین و اصول آن وفادار باشند البته باید دانست وفاداری به دموکراسی دینی نیست که بگوییم اگر پیروز شوم ، انتخابات و آرا چیز خوبی است ، و اگر شکست بخورم یا نشانه های آن ضرر باشد ، از انتخابات و صندوق های رای عصبانی خواهم شد ، زیرا دمکراسی به خودی خود آمیخته با شکست و پیروزی.

“اجبار و کنار گذاشتن خواسته های مردم سالاری دینی به بهانه از دست دادن انتخابات یا ترس از باخت در این منطقه قطعاً تضعیف این دستاورد بزرگ است ، بنابراین اگر کسی نگران یا انتظار دارد ، هیچ دلیلی وجود ندارد که اصل مردم سالاری دینی نباید تضعیف شود. “تحریف.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز شکست ترامپ و پیروزی های محور مقاومت فرصت های طلایی برای رشد نظام اسلامی فراهم کرده است ، گفت: امروز بسیاری از کشورهایی که با حمایت ترامپ با ما خصمانه بودند ، نرم شده اند برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران. “آنها نشان می دهند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه مقاومت و مقاومت ملت ایران در برابر فشار حداکثری بستری برای رشد و کمال جامعه است ، به ملت ایران گفت: “امیدواریم که مردم با حضور حداکثری خود در صندوق های رای جعبه ، دشمنان ناامید ، این پیام را به همه جهان بفرستید که امروز شرایط برای پیشرفت ، حساسیت و پیشرفت این کشور مهیا است.

وی در پایان با اشاره به اینکه دیدگاه های حزبی ، تنگ نظری ، حزبی و نادیده گرفتن توانایی ها و ظرفیت های رشد و توسعه ملت مانع پیشرفت است خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم یک انتخابات صاف و مستحکم با حضور حداکثری داشته باشیم که از پیشرفت نظام حمایت کند و از امنیت دموکراسی دینی دفاع می کنند. و با یک انتخاب پرشور دولت به قدرت می رسند که می تواند بین همه نیروهای درگیر و متعهد در جامعه اجماع ایجاد کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا