عمومی

آسیب‌های زیست محیطی توسعه پتروشیمی بهبهان

توجه به الزامات حفاظت از محیط زیست به قدری مهم است که در قانون اساسی کشور به عنوان عالی ترین قانون تنظیم کننده اعمال حاکمیت، اتخاذ هرگونه رفتاری که موجب آلودگی و تخریب محیط زیست (حتی پروژه های اقتصادی) شود صراحتاً ممنوع شده است. الحاقیه قانون اساساً با توجه به مقتضیات زمانی-مکانی دولت یا مقننه بر اساس وظایف و اختیارات قانونی خود، تدوین آیین‌نامه‌های مربوط به حفاظت از محیط‌زیست از آسیب‌های جبران‌ناپذیر را صادر کرده‌اند. مقوله محیط زیست به قدری مهم است که در تعریف سیاست های کلی کشور و سند چشم انداز کشور، بالاترین مقامات کشور موضوع حفاظت از محیط زیست را اولویت سیستمی تعریف کرده اند.

در حالی که این روزها خبر خشک شدن رودخانه ها و دریاچه های زمین با قدمت چند هزار ساله روح و روان هر میهن پرستی را آزار می دهد، تنها چند آیین نامه، مصوبه و اطلاعیه بدون اجرای چنین الزاماتی منجر به نابودی می شود. محیط زیست کشور وجود نخواهد داشت، همانطور که در زاینده رود، دریاچه ارومیه، جنگل های بلوط و غیره دیده ایم، گویی مسئولان مربوطه هیچ اقدام عملی برای حفاظت از محیط زیست کشور انجام نمی دهند!! طبق قانون اساسی، آلودگی محیط زیست یک وظیفه عمومی است و آنقدر اهمیت دارد که گاه دخالت شورای عالی امنیت ملی را توجیه می کند.

تعیین مجازات و واکنش های مجرمانه مانند حبس و شلاق از جمله اقدامات پیشگیرانه حفاظت از محیط زیست است که در تکمیل این آیین نامه مصوبات دولت و مجلس حساسیت زیست محیطی را نیز افزایش می دهد.پتروشیمی بهبان، فعالان محیط زیست و ساکنان منطقه گزارش دادند. نقض ضوابط زیست محیطی در پروژه پتروشیمی بهبان به مسئولان مربوطه، اما تنها پاسخی که داده شده تکذیب تخریب و شروع پروژه است که به مسئولان مربوطه اطلاع داده اند.

علیرغم صراحت ماده 105 قانون برنامه سوم توسعه که در ماده 71 قانون چهارم توسعه مصوب و اجرا می شود و یکی از احکام تکلیفی و مصوبات دائمی محسوب می شود، عدم رعایت و عدم رعایت مفاد. این قانون از سوی برخی نهادهای دولتی بحث برانگیز است، جای سوال دارد.

مفاد این حکم سپس در آیین نامه اجرایی، ماده 105 قانون برنامه سوم توسعه، ماده 71 قانون چهارم توسعه و ماده 192 قانون برنامه پنجم توسعه مصوب 1388 و آیین نامه اجرایی قانون برنامه سوم توسعه درج شد. ارزیابی پروژه های کلان تولیدی، خدماتی و زیربنایی کشور مصوب 1389 بر اثرات زیست محیطی. تاکید و تصریح شده است که کلیه طرح ها و پروژه های کلان کشور باید قبل از اجرا و در مرحله انجام مطالعات مورد ارزیابی زیست محیطی قرار گیرند. امکان سنجی و مکان و بر اساس. ضوابط پیشنهادی شورای عالی محیط زیست کشور و مصوبات هیأت وزیران و نتیجه تصمیم نهایی. کشور برای مجریان پروژه اجباری است.

(لذا شروع عملیات اجرایی (انتخاب، تجهیز کارگاهی) در پروژه پتروشیمی بهبهان که بدون احتساب این مصوبات و بر خلاف قوانین صورت گرفته قابل پیگرد قانونی است.)

با وجود شفاف بودن سیاست های کلی نظام از سوی مقام معظم رهبری، متاسفانه شاهد هستیم که مجریان طرح پتروشیمی بهبهان بدون مجوز محیط زیست از سازمان حفاظت محیط زیست و بدون مجوز از سازمان سنجش اثرات زیست محیطی شروع به ساخت و ساز کرده اند. کار سازمان. گروه. !! با توجه به ویژگی های مذکور و شفافیت و شفافیت آیین نامه های حاکم بر موضوع، تکلیف سازمان حفاظت محیط زیست کشور روشن است، لازم است بالاترین رؤسای سازمان و در رأس آن معاون رئیس جمهور باشند. دستور توقف این پروژه غیرمجاز را در اسرع وقت اجرا کنند. شایان ذکر است که بر اساس صفحات 31 و 32 خلاصه مطالعات کاربری اراضی استان خوزستان، این استان به 9 منطقه تبدیل شده است که شهرستان های آغاجاری، امیدیه و بهبهان به عنوان پنج منطقه آمایشی تعریف شده و به صراحت آمده است:(هر گونه صنایع شیمیایی و پتروشیمی آلاینده بالادستی و پایین دستی و صنایع پایین دستی نفت و گاز به دلیل وجود منابع کشاورزی در شهرستان بهبهان مورد تایید دولت استان نمی باشد.)

در ماه های اخیر، نقض مقررات زیست محیطی زنگ خطری برای دولت و سایر نهادهای مسئول است تا با تهاجم برخی نهادها به محیط زیست کشور مقابله کرده و با اقدامات عملی برای حفاظت از محیط زیست کشور، شهادت دهند. تولید کلماتی مانند: جنگل خوار، کوه خوار، زمین خوار و… نباشیم.

*وکیل-شیراز
6565

دکمه بازگشت به بالا