اجتماعی

مارمولک؛ از فواید زیست‌محیطی تا حواشی

امروز (23 آگوست مصادف با 14 آگوست) روز جهانی حیوانات است. گونه ای که دارای نقشه های اکولوژیکی مهم و حاشیه های جالب است و برخلاف بسیاری از حیوانات ، ما مطمئناً در محل زندگی خود ، یعنی در خانه ، با آن برخورد کرده ایم.

به گزارش باراناخبر مارمولک ها حیواناتی هستند که اندازه های مختلفی به آنها داده شده است. بر اساس لغت نامه دهخدا ، از دم سمی تا ابزار جاسوسی ، مارمولک “خزنده ، مارمولک و کرگدن است که در همه مناطق معتدل اروپا ، آسیا و آفریقا فراوان است”.

به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست ، هشت خانواده مارمولک شامل آگاما ، مارمولک های ردیابی ، گکو پلنگ ، گکو ، لازرتاس ، پوست ، خدام و بزمجه در ایران زندگی می کنند.

آنها در بسیاری از زیستگاه ها وجود دارند و در ایران می توانید گونه های مختلف مارمولک را در طیف وسیعی از زیستگاه ها از دشت ها و بیابان ها در مناطق کوهستانی و ارتفاعات مشاهده کنید.

مارمولک ها ، مانند سایر موجودات زنده ، نقش اکولوژیکی مهمی را ایفا می کنند. بنابراین ، عدم وجود آنها مشکلاتی را در چرخه زندگی ایجاد می کند. یکی از مهمترین نقشهای اکولوژیکی مارمولکها کنترل جمعیت حشرات است. در بسیاری از موارد ، هنگامی که مردم نوعی مارمولک را در طبیعت یا در خانه خود می بینند ، سعی می کنند آن را ریشه کن کنند ، در حالی که مارمولک فقط جمعیت حشرات و عنکبوت ها را کنترل می کند.

برخی از مارمولک ها از مارمولک های کوچکتر تغذیه می کنند و جمعیت آنها را کنترل می کنند بسیاری از موجودات دیگر نیز از مارمولک ها تغذیه می کنند ، بنابراین مارمولک ها نقش مهمی در چرخه زندگی ایفا می کنند.

آخرین باری که مارمولک ها عنوان برتر شدند ژوئن سال جاری بود. سه کیسه با 35 بسته خزنده در پرواز ورودی امارات به فرودگاه بین المللی امام خمینی کشف شد. در صورت ورود محموله بدون اجازه به کشور ، تحقیقات آژانس حفاظت محیط زیست تهران ، کشور مبدا را باز می گرداند ، اما محمد کرمی ، رئیس اداره نظارت بر حیات وحش تهران ، اواخر ژوئیه گفت که خزندگان به هیچ وجه در محیط زیست تسلیم نشده اند. ..

یکی از افسانه های مربوط به مارمولک ها این است که دم آنها سمی است ، اما به گفته هانیه غفاری ، عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان ، دم مارمولک مکانی برای ذخیره چربی است بنابراین می توان از آن در پاییز استفاده کرد. و زمستان ، هنگامی که غذا کمتر است. بنابراین این اشتباه است که باور کنیم مارمولک ها در دم خود سیانور دارند و سمی هستند.

زمانی مارمولک ها به عنوان وسیله ای برای جاسوسی نام برده می شدند ، به عنوان فعالیتی برای جمع آوری کمک برای فلسطین ، آنها به ایران آمدند ، از تهران شروع کردند ، سپس به ورامین رفتند و از آنجا به نایین و یزد رفتند. ما به راهی که آنها انتخاب کرده بودند شک کردیم. اگر کسی می خواهد برای فلسطین کمک کند ، باید به تهران و اصفهان بیاید ، جایی که مردم و پول وجود دارد ، و در وسط بیابان راه نرود. آنها این مسیر را ادامه دادند و به جیرفت کرمان رفتند. وقتی آنها به تهران رسیدند ، ما به خود اجازه خروج از کشور را دادیم ، اما اموال رفقای آنها را حفظ کردیم. آنها انواع حیوانات بیابانی مانند مارمولک ، مارمولک و آفتاب پرست را خریداری کردند. سپس ما رنج این موارد را بررسی کردیم ، سپس متوجه شدیم که پوست آنها امواج اتمی را جذب می کند ، و این جاسوسان هسته ای بودند که می خواستند با استفاده از این بهانه در جمهوری اسلامی از طریق پوست این حیوانات صحرایی به این نتیجه برسند که ما در چه وضعیتی هستیم. ما سایتهای استخراج اورانیوم داریم و در آنجا مشغول کار هسته ای هستیم.

به گزارش باراناخبر ، آنچه از نظر محیطی مهم است نقش مهم مارمولک ها در طبیعت و زندگی ما است. بنابراین ، لازم است سعی شود از گونه های این خزندگان در کشور محافظت شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا