اجتماعی

آخرین آمار واردات واکسن کرونا و زمان آغاز واکسیناسیون عمومی در کشور

“تنها راه پایان دادن به همه گیری قرن ، واکسیناسیون است”؛ این موضوعی است که بسیاری از کارشناسان بهداشتی به آن اشاره می کنند و اکنون که روند واردات واکسن تا حدی تسریع شده و امید به تولید انبوه واکسن کرونا داخلی است ، انتظار می رود که ما همچنان به برنامه ها ادامه دهیم و همانطور که وزارت بهداشت قول داده است. بیایید شروع واکسیناسیون عمومی را در ماه اکتبر ببینیم …

به گزارش باراناخبر ، با شروع زمزمه های کشف و تولید واکسن های کرونا در جهان ، در کشور ما سعی در ثبت سفارش واکسن ها از خارج از کشور و البته تولید آنها در داخل توسط شرکت های مختلف ایرانی در بسترهای مختلف صورت گرفت. بر این اساس ، در 22 سپتامبر 2016 ، دکتر سیما سادات لاری ، سخنگوی وزارت بهداشت ، در یک کنفرانس مطبوعاتی در یک کنفرانس ویدیویی اعلام کرد که ایران قبلاً یک واکسن از مجموعه ای به نام Cox در سازمان بهداشت جهانی و 18 کارخانه واکسن کرونا خریداری کرده است. او درگیر شد ، وارد عمل شد و بعد از مدتی کشور ما هزینه این واکسن ها را با کمک بانک مرکزی پرداخت کرد.

بر این اساس ، به ما وعده داده شد كه 16 میلیون و 800 هزار دوز واكسن از مجموعه كاكس دریافت خواهیم كرد و طبق گفته وزیر بهداشت ، حداقل 3 میلیون و 200 هزار دوز واكسن به صورت محلی از طریق كاكس تحویل می شود قبل از اینكه قول بدهد البته ، برآورده نشده است و تاکنون فقط حدود 700،000 دوز برآورده شده است. در همان زمان ، ایران نه تنها این واکسن را از کاکس خریداری کرد ، بلکه با کشورهای تولید کننده واکسن کرونا که فازهای اول ، دوم و سوم آزمایش بالینی را پشت سر گذاشته اند ، تولید خود را آغاز کرده و واکسن های آن را تأیید کرده است ، وارد مذاکره مستقیم شد. مذاکراتی که منجر به وعده های زیادی از سوی تولیدکنندگان شد ، اما در عمل تنها درصد کمی از آنها محقق شد.

برنامه ریزی برای تهیه 240 میلیون دوز واکسن کرونا

لازم به ذکر است که به گفته دکتر کیانوش جهانپور ، سخنگوی سازمان غذا و دارو ، در آوریل 1400 ، آنچه برای کشور در نظر گرفته شد بیش از دو برابر واکسن مورد نیاز بود ، یعنی بیش از 240 میلیون دوز ، که به صورت قراردادی و سفارش داده شد اگر از طریق تولید داخلی ، تولید همزمان ، خرید از اوراق بهادار کاکس یا خرید مستقیم. بنابراین پیش بینی می شود که بیش از دو برابر نیاز کشور تأمین شود ، بنابراین حتی با تحقق 50٪ برنامه ما ، می توانیم حداقل 120 میلیون دوز مورد نیاز تا پایان سال 1400 داشته باشیم.

وی همچنین اعلام کرد که به موازات تأمین و تولید واکسن در کشور ، در ماههای آینده و تا پایان پاییز با توافق ، حداکثر 60 میلیون دوز واکسن Sputnik را از روسیه و موسسه گامالیای روسیه دریافت خواهیم کرد.

وعده هایی که شکسته شد

همزمان ، وزیر بهداشت و وزارت بهداشت دائماً در مورد مسئولیت تولیدکنندگان واکسن در جهان صحبت کرده اند. در حالی که چندی پیش وزیر بهداشت اعلام كرد كه ما قراردادی را در قالب كواكس برای تهیه 16 میلیون و 800 هزار دوز واكسن امضا كرده ایم و علی رغم تمام فشارها ، توانستیم اقساط و مابقی را انتقال دهیم و این تا قبل از عید حداقل 3.2 میلیون دوز واکسن از طریق Kovacs به ما بدهید. با این وجود ، با وجود همه پیگیری ها ، اولین محموله ما از 3،200،000 دوز به 1 میلیون و 800 هزار دوز و سپس به یك میلیون و 200 هزار دوز افزایش یافت و سرانجام قرار بود تا 6 مارس 2017 ، به دوز 20000 هزار دوز برسد. برای ارسال یک هزار دوز واکسن در اولین محموله به ایران ، که متأسفانه باز هم این روند ادامه داشت تا اینکه پس از عید ، ما توانستیم حدود 700 هزار دوز واکسن از کواکس دریافت کنیم.

وزیر بهداشت همچنین به مذاکرات با چینی ها اشاره کرد که طبق آن ایران اعلام کرده آماده امضای قرارداد خرید 20 میلیون دوز واکسن است اما در پایان قرارداد ما با چینی ها به دو میلیون دوز رسید ، اما فقط حدود 200000 دوز واکسن بود که به ایران ارسال شد.

به گفته نماکی ، در توافق با هندی ها برای خرید واکسن ، ما از چندین میلیون دوز به دو میلیون و سپس به 500000 دوز تبدیل کردیم که 500000 دوز واکسن دریافت و 125000 دوز واکسن بهارات توزیع شد. مطمئناً ، 375000 دوز واکسن در انبارهای گمرکی سرد است که باید به ایران حمل شود ، اما دادستان هند نامه ای نوشت که هیچ واکسنی از هند به هیچ جای دنیا ارسال نشود.

روند مشابهی در واردات واکسن اسپوتنیک روسی نیز وجود دارد. قرارداد اولیه با روس ها دو میلیون بود و روند تحویل به تأخیر افتاد.

امید به تولید داخلی واکسن کرونا

البته وزیر بهداشت بارها و بارها اظهار داشت که بیشترین امید او به واکسن کرونا از تولیدکنندگان محلی است و قول داده است که تزریق واکسن تاج داخلی از بهار 1400 آغاز شود. لازم به ذکر است که در کشور ما ، برخی از گروه ها در تلاشند تا به واکسیناسیون کرونا ایمن و م achieveثر دست یابند و برخی از آنها برای دستیابی به واکسیناسیون جهانی به سرعت پیش می روند. بنابراین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در مرحله سوم اجرای خود با واکسن کبراکت قرار دارد و گفته می شود که تزریق عمومی این واکسن تا خرداد ماه در کشور آغاز می شود. واکسن انستیتوی پاستور یا Subrana که به طور مشترک با کوبا تولید می شود ، در مرحله سوم آزمایشات بالینی در هفت استان قرار دارد و قرار است تا پایان ماه ژوئن وارد مرحله واکسیناسیون عمومی شود. موسسه سرم رازی همچنین اولین آزمایش بالینی خود را با واکسن کوپارس انجام داده و نتایج مرحله اول آزمایش واکسن انسانی کوپارس طی دو یا سه روز گذشته به سازمان غذا و دارو ارسال می شود.

در همان زمان ، تولید مشترک دیگری در این کشور توسط شرکت دارویی Octovar با موسسه Gamalia روسیه برای تولید واکسن Sputnikov انجام شده است و شرکت ایرانی Sinagen نیز قصد دارد یک واکسن کرونا را با یک استرالیایی تولید کند. شرکت.

واردات واکسنها از بخش خصوصی و نحوه توزیع آنها

با این حال ، در شرایط فعلی که واکسن های تولید داخل هنوز وارد مرحله تولید انبوه نشده اند ، نگرانی اصلی سیاست گذاران و البته مردم واردات واکسن است. در چنین مواردی ، دولت ها به بخش خصوصی اجازه می دهند تا واکسن وارد کند. به گفته دکتر محمدرضا شن ساز ، رئیس سازمان غذا و دارو ، حدود 49 شركت بخش خصوصی تاكنون آمادگی خود را به اداره كل دارو اعلام كرده اند و ارجاع به بیش از 35 شركت صادر شده است ، اما تاكنون هیچ یك از این شركت ها نتوانسته اند برای ارائه حداقل اسناد. این واردات را از منابع رسمی و اصلی ارائه می دهد.

در همان زمان ، او تأکید کرد که تاکنون هیچ کس نتوانسته است راه حل کامل ارسال کند ، که چیز عجیبی نیست. از طرف دیگر ، واکسنی که از بخش خصوصی یا از طریق سازمان هایی مانند جمعیت هلال احمر وارد می شود ، باید عمدتا به وزارت بهداشت ارسال شود تا در اولویت های تعیین شده توسط همکاران ما در معاون وزیر تزریق شود. سلامتی.

تاکنون چه تعداد واکسن کرونا وارد شده است؟

س mainال اصلی که این روزها مطرح می شود این است که دقیقاً میزان واکسن کرونا تاکنون از طریق قراردادهای خارجی به کشور وارد شده است ، سوالی که گمرک ایران در گزارشی به آن پاسخ داده و اعلام کرد که تاکنون بیش از 3.1 میلیون دوز مصرف شده است. این واکسن از چهار کشور از ایران وارد و از گمرک ترخیص شده و به نمایندگان ارائه شده توسط وزارت بهداشت تحویل داده شده است.

براساس گزارش گمرک ایران ، محموله های واکسن پس از انجام تشریفات گمرکی ، با حداقل اسناد کامل و یک شبه ، تاکنون در 12 مرحله از کشورهای روسیه ، چین ، هند و کره جنوبی و از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد شده است. معاونانی که از طرف وزارت بهداشت معرفی می شوند در کمترین زمان ممکن و کمتر از 15 دقیقه در روز تحویل داده می شوند.

این گزارش نشان می دهد که 720 هزار دوز واکسن از روسیه ، یک میلیون و 650 هزار دوز از چین ، 125 هزار دوز از هند و 700 هزار و 800 دوز آسترازنیکا از کره جنوبی از طریق Kovacs وارد ایران شده است که در مجموع 3/1 میلیون A مقدار آن است.

واردات واکسن را افزایش دهید و روند واکسیناسیون را تسریع کنید

با افزایش واردات واکسن در کشور ، سرعت واکسیناسیون نیز افزایش یافته است. لازم به ذکر است که مرحله اول واکسیناسیون علیه بیماری Covid-19 ، با اولویت کارکنان مراقبت های بهداشتی که در بخش های ICU کار می کنند ، از روز سه شنبه ، 12 فوریه 2017 در کشور آغاز شد. طبق گفته وزارت بهداشت ، در مرحله اول سایر پرسنل بهداشتی ، افرادی که در خانه های سالمندان ، مواد شیمیایی ، دستگاه تنفس و بیش از 50٪ جانبازان کار می کنند ، کارکنان مرتبط با متوفی ، افراد دارای معلولیت ذهنی و جسمی و بیماران خاص و غیر قابل درمان نیز هستند واکسینه شده است. کرونا تخمین زده است که این مرحله تقریبا 1.3 میلیون نفر را درگیر کرده است. به گفته وزیر بهداشت ، مرحله اول واکسیناسیون که قرار بود در زمستان 1399 انجام شود ، با تأخیر حدود 20 تا 25 روز در ماه مه 1400 پایان یافت.

همچنین در روز سه شنبه 7 اردیبهشت ماه 1400 مرحله دوم واکسیناسیون کرونا با اولویت برای افراد بالای 80 سال آغاز شد. با این حال ، طبق گفته وزارت بهداشت ، مرحله دوم واکسیناسیون از دو قسمت تشکیل شده است. بخشی از آن به ترتیب به افراد 80 سال به بالا ، 75 تا 80 ، 70 تا 75 ، 65 تا 70 سال و بیماران مبتلا به بیماری های زمینه ای و صعب العلاج تعلق می گیرد که به گفته دکتر رییسی – معاون وزیر بهداشت در این مرحله از سالمندان گروه هدف 7.2 میلیون نفر است. در همان زمان ، قسمت دوم واکسیناسیون مرحله دو شامل افراد 16 تا 64 ساله است که حداقل دارای یک بیماری زمینه ای هستند که جمعیتی حدود شش میلیون و 300 هزار نفر را نیز شامل می شود. بنابراین ، وزارت بهداشت معتقد است که با توجه به جمعیت بالای افراد دارای اولویت در مرحله دوم ، این مرحله طولانی تر است و ممکن است تا ژوئیه 1400 ادامه یابد.

البته چندی پیش دکتر علیرضا رییسی ، سخنگوی ستاد تاجگذاری ملی و معاون وزیر بهداشت ، از گام پنجم بسیج ملی تاجگذاری خبر داد و گفت که این مرحله از بسیج ملی تاج گذاری با تمرکز بر گسترش واکسیناسیون و تشخیص بیماری اکنون در حال انجام است و در حال انجام است تا پایان سپتامبر سال جاری ادامه خواهد داشت.

به گفته رییسی ، مرحله سوم واکسیناسیون در سه ماهه دوم سال 90 درصد است و اهداف تکمیل مرحله اول ، دوم و سوم واکسیناسیون علیه Covid-19 تا پایان مرحله پنجم بسیج ملی است. علیه کرونا. حدود 12 تا 14 میلیون نفر در این مراحل حضور دارند.

شروع واکسیناسیون فاز 4 Covid 19 در کشور ، از سپتامبر سال جاری

به گفته سخنگوی ستاد ملی ضد کرونا ، ششمین گام بسیج ملی ضد کرونا در اکتبر 1400 آغاز می شود و برنامه ریزی شده است که واکسیناسیون فاز 4 Quid 19 در کشور ، که واکسیناسیون عمومی است ، آغاز شود. گروه هدف در واکسیناسیون فاز 4 حدود 40 میلیون نفر است.

بنابراین ، با توجه به افزایش واردات و امید به تولید انبوه واکسن های داخلی در یکی دو ماه آینده ، انتظار می رود که ایران بتواند روند واکسیناسیون علیه Covid-19 را تسریع کرده و طبق برنامه های از پیش تعیین شده حرکت کند و حتی می تواند طبق برنامه اعلام شده پیش برود و طبق گفته مقامات وزارت بهداشت ، واکسیناسیون کرونا کامل در کشور تا سال 1400 انجام شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا