سئو یا بهینهسازی وبسایت یعنی چه؟
پس از جستجو یک موضوع در موتور جستجوگر گوگل، میبینید که برخی از سایتها به واسطه سئو صفحه محصولات در صفحه اول نمایش داده میشوند، برای قرارگیری وبسایتها در صفحات اول و رتبههای بالاتر، الگوریتمهای بسیار پیچیدهای وجود دارد که با رعایت آنها این اتفاق میسر میشود. سئو در اصل برگرفته از عبارت search Engine Optimization است که با کلماتی همچون SEO یا بهینهسازی موتورهای جستجو آن را میشناسند.
در تعریف دیگر برای سئو یا بهینهسازی سایت میتوان گفت که به مجموعه اقداماتی که باید انجام داد، یا انجام نداد، تا سایت ما به صفحه اول گوگل برسد، سئو یا بهینهسازی سایت میگویند. نکته مهم این است که سئو سایت نیاز به دانش و مطالعه دارد و بدون اطلاعات کافی نباید به سراغ اجرای آن بروید. چرا که میتواند باعث ایجاد مشکلات جبرانناپذیری به وبسایت شما شود.
5 دلیل مهم جهت سئو وبسایت
بیشترین ترافیکی که در سایت رخ میدهد، توسط موتورهای جستجو صورت میگیرد. معتبرترین موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو امکان افزایش بازدید از سایت را ایجاد میکنند، البته شبکههای اجتماعی هم در بالا بردن ترافیک سایت تاثیر دارند. اما از آنجا که موتورهای جستجو به شکل بهتر، کاربران را به سایت هدایت میکنند؛ همه این موارد در صورتی اتفاق میافتد که سئو وب سایت به درستی انجام بگیرد. در اینجا به 5 دلیل مهم سئو سایت اشاره میکنیم:
- افزایش بازدید از سایت
- جذب مخاطبین هدفمند هر کسب و کار
- صرفه جویی در هزینه تبلیغات
- افزایش درآمد با سئو سایتهای خدماتی
- برندسازی
در واقع سرمایهگذاری بر روی سئو سایت، چه از لحاظ زمان و چه از لحاظ هزینه موجب میشود تا یک رتبه استثنایی در مقایسه با دیگر مارکتینگهای مشابه کسب و کارهای خود را به دست آورید و به برند سازی کسب و کارتان هم کمک شایانی کردهاید.
چگونه سئو سایت را شروع کنیم؟
اگر میخواهید خودتان سئو وبسایت را انجام دهید، باید حتما آموزش ببینید. بدون داشتن مهارت و صرفا با مطالعهی چند مقاله، سئو کردن وبسایت میتواند باعث ایجاد مشکلات مختلفی در سایت شما شود. پیشنهاد ما استفاده از دورهی جامع سئو است. چرا که در این دوره، تکنیکهای ضروری و کاربردی سئو به زبان ساده معرفی شده است. در ادامه، سعی کردیم به زبان ساده چندین مرحله تا رسیدن به موفقیت در سئو یا بهینهسازی یک سایت را بیان کنیم:
الف) سئو تکنیکال، اولین قدم برای سئو یا بهینه سازی یک سایت
برای اینکه سئو یک سایتی را شروع کنید، اولین قدمی که باید قبل از هر کاری انجام بدهید، سئو تکنیکال است. چه اتفاقی افتاد؟ از اسم سئو تکنیکال ترسیدید؟
باید بگوییم که سئو تکنیکال هیولا نیست و فقط و فقط بایستی فوت و فن آن را یاد بگیرید و قدمی مهم در شروع بهینهسازی یک سایت بردارید. در ادامه چند مورد از فاکتورهای مهم در سئو تکنیکال را با هم بررسی میکنیم:
۱) ایجاد ساختار بهینه برای سایت
ساختار سایت هم از نظر سئو سایت و هم در مبحث تجربه کاربری، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار میباشد. در واقع ساختار سایت بایستی کاربر پسند، آسان برای پیمایش در میان صفحات مختلف سایت، سریع و در خدمت نیاز و هدف کاربر باشد. پس حتما قبل از شروع هر کاری، مطمئن شوید که وبسایت شما، دارای ظاهر و طراحی مناسبی است.
علاوه بر مباحث کدنویسی و طراحی، بحث ساختار محتوایی هم بسیار مهم است. پس همین امروز به ساختار محتوایی سایت خود فکر کنید. دستهبندیهای لازم را در سایت ایجاد کنید و برای دستههای وسیعتر چندین زیر دسته قرار دهید. قرار گرفتن مقالات مرتبط در یک دسته، به کاربران کمک میکند تا راحتتر به مطالب مورد نیازشان دسترسی داشته باشند.
۲) افزایش سرعت سایت
سرعت سایت یکی از فاکتورهای مهم برای گوگل به شمار میآید به طوری که گوگل در مقایسه با سایت رقیب شما، روی فاکتور سرعت خیلی حساس است و اگر سرعت سایت شما در برابر رقیب بالا نباشد، ممکن است سایت شما را به صفحه اول نیاورد!
یکی از راهکارهای افزایش سرعت سایت، استفاده از تصاویر با حجم کم در سایت است که می تواند تأثیر مستقیمی بر روی سرعت سایت شما داشته باشد. استفاده از قالب مناسب، هاست با کیفیت، تصویر و ویدیو بهینه شده هم میتواند در افزایش سرعت وبسایت شما موثر باشد.
۳) ساخت فایل robots.txt
این فایل در واقع راه ارتباطی سایت شما با رباتهای گوگل است و به شما کمک میکند تا به خزندههای گوگل اعلام کنید که کدام یک از صفحات سایت شما در نتایج گوگل نشان داده شود یا نشان داده نشود. (نشان داده شدن سایت شما توسط موتورهای جستجو؛ یعنی اینکه سایت شما ایندکس شده است) فایل robots.txt مهم است و باید در هر سایتی وجود داشته باشد. این فایل معمولا دارای محتویاتی بدین شکل است:
- * :User-agent
- / : Allow
- Sitemap: https://example.com/sitemap.xm
اگر وبسایت شما وردپرسی است، کافی است را نصب کنید. این افزونه فایل Robots.txt را برای وبسایت شما ایجاد میکند.
۴) حفظ امنیت سایت و اطلاعات کاربر
امنیت سایت برای گوگل خیلی مهم است و در سئو هم تاثیر زیادی دارد. یکی از مواردی که در امنیت سایت نقش جدی دارد، خصوصا برای سایتهای فروشگاهی، استفاده از پروتکلهای ssl میباشد. اگر وبسایت شما هنوز با پسوند HTTPS در دسترس نیست(مطابق تصویر زیر)، از شرکت هاست خود برای فعالسازی آن کمک بگیرید.
۵) ساخت نقشهی سایت
سایت مپ هم همانند فایل robots.txt یک فایل xml است که مخصوص رباتهای گوگل میباشد. در نقشههای سایت، تمامی لینکهای شما شامل تصاویر، مقالات و محصولات، قرار میگیرند. خزندهها این لینکها را راحت تر شناخته و به مطالب سریعتر دسترسی پیدا میکنند. اگر وبسایت شما وردپرسی است، کافی است را نصب کنید. این افزونه، نقشهی سایت را برای وبسایت شما ایجاد میکند.
۶) موبایل فرندلی و رسپانسیو کردن سایت
همانطور که میدانید بسیاری از کاربران ممکن است به لپ تاپ یا کامپیوتر دسترسی نداشته و با گوشی موبایل خود به دنبال نیاز و وبسایت مدنظر خود بگردند. وبسایتهایی که از تکنولوژیهای موجود در تلفنهای همراه جهت ارائه محتوای متناسب با آن استفاده میکنند، وبسایتهای موبایل فرندلی و رسپانسیو یا واکنش گرا گفته میشوند. بی شک موبایل فرندلی بودن یک سایت، تأثیر مثبتی در سئو آن خواهد داشت. در واقع از نظر موتور جستجوگر گوگل، هر سایت موبایل فرندلی، سایتی به روز و کاربردی تر بوده و میتواند رتبه بالاتری را هم دارا باشد.
اگر به دنبال سئو کردن سایت خود هستید، باید به سراغ وبسایت بروید و مطمئن شوید که وبسایت شما در نمایشگر موبایل به درستی نمایش داده میشود. در صورت وجود هرگونه مشکل، از یک طراح وب بخواهید که آن را برایتان برطرف کند.
ب) On page seo یا سئو داخلی
خب در گام دوم از پاسخ به سوال چگونه سایت خود را بهینه سازی کنیم؟ باید به سراغ سئو داخلی برویم. سئو داخلی به مجموعهای از اقداماتی که داخل سایت انجام شده و توسط آنها سرعت ایندکس صفحات وبسایت بالا رود، میگویند. در اینجا اصول مهم سئو داخلی را معرفی میکنیم:
۱) بهینه سازی تصاویر سایت
تصاویر استفاده شده در سایت، بایستی با حجم کم و نام مناسبی مورد استفاده قرار بگیرند. استفاده از خاصیت alt تصاویر یا همان متن جایگزین، اهمیت جدی در بهینه سازی تصاویر وبسایت دارد که بایستی از کلمه کلیدی داخل این متن جایگزین، استفاده کنید.
۲) تولید محتوای باکیفیت
به جرئت میتوان گفت که مبحث تولید محتوا، 30 درصد از مسیر سئو و بهینه سازی یک وبسایت را شامل میگردد. انجام تولید محتوای هدفمند و مرتبط با حوزه کاری، پس از تحقیق کلمات کلیدی ارزشمند، میتواند، سایت شما را به صدر نتایج گوگل رسانده و در رقابت با سایر رقبا حفظ کند. محتوا پادشاه نیست! محتوای خوب و ارزشمند، پادشاه است. در ادامه راجع به تولید محتوا، بیشتر بحث خواهیم کرد.
۳) لینک سازی داخلی
یکی دیگر از فاکتورهای مهم در مبحث سئو داخلی، لینک سازی داخلی و ارتباط بین صفحات داخلی سایت است. لینک سازی داخلی علاوه بر اینکه کمک میکند تا کاربران به صفحات دیگر سایت شما پیمایش کنند؛ به موتورهای جستجو هم کمک می کند تا از این طریق به صفحات مختلف سایت شما سر بزنند.
یادتان باشد، هر صفحه از سایت شما که لینک داخلی ندارد، صفحه ای مرده به شمار آمده و ممکن است بعد از چند وقت از نتایج گوگل خارج گردد. پس در هر صفحه از وبسایت خود، به صفحات مرتبط دیگر، لینک بزنید. سئو داخلی سایت شامل این ۳،۴ مورد نمیشود و بسیار وسیع است. اما ما سعی کردیم موارد مهم که پیاده سازی آن برای شما، قابل انجام باشد را بررسی کنیم.
ج) سئو محتوا
تولید محتوا در قالب سئو، اهمیت زیادی دارد. سئو محتوا، معمولا نسبت به سایر اقدامات سئو آسانتر است و با یادگیری نکات آن میتوانید به راحتی با تولید محتوای اصولی وبسایت خود را به صدر نتایج برسانید. برای اینکه بتوانید با تولید محتوا، بازدید سایت خود را چند برابر کنید، مشاهده را پیشنهاد میکنم.
۱) انتخاب کلمه کلیدی
هر زمان که صحبت از سئو و بهینه سازی سایت به میان میآید، انتخاب کلمات و یا عبارات کلیدی، خودنمایی میکنند، چرا که انتخاب درست و اصولی این کلمات، میتواند به روند سئو و بهینهسازی سایت، کمک شایانی کرده باشد.
اگر نمیدانید کلمات کلیدی چه کلماتی هستند؟ باید بگوییم که کلمات کلیدی، کلمات یا عباراتی هستند که کاربران با جستجوی آنها، میتوانند وب سایت شما را پیدا کنند. (مطالعه بیشتر در مقالهی )
از این موضوع می توان اینطور استنباط کرد که پس کلمات یا عبارات کلیدی، بایستی مطابق با حوزه کاری شما باشند. به عنوان مثال اگر حوزه کاری شما، در زمینهی فروش لباس مجلسی زنانه است، برخی از کلمات کلیدی حوزه کاری شما عبارتند از:
- لباس مجلسی زنانه شیک
- لباس مجلسی زنانه جدید 2021
- قیمت لباس مجلسی زنانه
نکته مهم پیرامون انتخاب کلمات کلیدی این است که در ابتدا بر روی کلمات کلیدی دنباله دار که رقابت کمتری دارند، کار کنید. به عنوان مثال بجای کار بر روی کلمه کلیدی خرید لباس مجلسی، بر روی کلماتی همچون خرید لباس مجلسی شیک زنانه، یا خرید لباس مجلسی زنانه جدید کار کنید که نتایج بهتری را هم دارد.
یکی از ابتدایی ترین روش های پیدا کردن کلمات کلیدی، پیشنهادات گوگل است. به این طریق که شما ابتدا کلمه کلیدی مد نظر خود را نوشته و با زدن کلید space روی کیبورد خود، لیستی از کلمات کلیدی کوتاه و بلند را مشاهده میکنید که هر کدام میتوانند مهم باشند. در تصویر زیر ما این کار را برای کلمه کلیدی لباس مجلسی زنانه انجام دادیم:
علاوه بر پیشنهادات گوگل، شما میتوانید از ابزارهایی هم برای تحقیق کلمات کلیدی حوزه کسب و کار خود، استفاده کنید، مانند moz، keywordtool، kwfinder و ….
۲) تولید محتوا منظم
پس از پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب حوزه کاری شما، نوبت به انجام تولید محتوای منظم میرسد. به خصوص زمانی که سایت شما تازه تأسیس شده، برای آنکه بتواند خودش را به گوگل اثبات کند و از سند باکس گوگل خارج شود، انجام تولید محتوای منظم بسیار مفید است. گوگل سایت های تازه تأسیس را در محیطی به نام سند باکس نگه میدارد تا ببیند این سایت چقدر بر اصول و قواعد سئو پایبند بوده و رفتاری خارج از قوانین عادی برای گرفتن رتبه انجام نمیدهد.
۳) آنالیز و کنترل محتوا از نظر سئو
دو افزونه پرکاربرد جهت سئو محتوا سایت های وردپرسی عبارتند از:
- افزونه یواست سئو Yoast Seo
- افزونه رنک مث Rank Math
به عنوان مثال در افزونه یواست سئو، که معمولا پایین ویرایشگر هر صفحه از سایت وردپرسی قرار داشته، امکانات و قابلیتهای خوبی وجود دارد که میتواند در بهبود سئوی محتوای آن صفحه از سایت، کمک شایانی کند. در قسمتی از این افزونه، شما کلمه کلیدی اصلی محتوای صفحه خود را وارد می کنید.
در قسمت بعدی میتوانید عنوان و توضیحات متا را برای صفحه مد نظر خود بنویسید.
توضیحات متا، بعد از تگ عنوان، در نتایج گوگل ظاهر میشوند که اهمیت جدی در سئوی محتوای شما دارند.
در لیست بعدی شما میتوانید آنالیزی از سئو محتوای خود را مشاهده کنید و تمامی چراغهای نارنجی و قرمز را به چراغ سبز تبدیل کنید. (البته که نیاز نیست تمامی چراغها سبز شوند چرا که این افزونه، یک ربات است و فقط به آنالیز بهتر، کمک میکند)
۴) عدم داشتن محتوای تکراری
داپلیکیت کانتنت یا محتوای تکراری داخل سایت، نمره منفی برای سئو سایت محسوب میگردد و تا آنجا که ممکن است محتوای تکراری نباید درون سایت منتشر گردد.
۵) استفاده از urlهای صحیح و بهینه
استفاده از urlها یا همان آدرس صفحات، به صورت درست میتواند در بحث سئو تکنیکال سایت ارزش بالایی داشته باشد. سعی کنید از کلمات بی ربط در URL استفاده نکنید و بیشتر حالت توصیفی برای این بخش در نظر بگیرید. استفاده از urlهای خیلی طولانی توصیه نمیشود و همچنین پیشنهاد میگردد تا یو آر ال ها را حتما به زبان انگلیسی بنویسید.
۶) استفاده از تگهای عنوان (H)
استفاده از تگهای عنوان h به درستی، اهمیت زیادی دارد، h مشخص کننده ارزش کلمات است و از شماره ۱ تا ۶ وجود دارد، با ارزش ترین تگ شماره یک است که در هر صفحه از وبسایت تنها یک بار باید استفاده شود.
برای عناوین داخلی صفحه سایت که ارزش بیشتری دارند، تگ h2 مناسب تر بوده و برای سایت زیر عنوانها هم میتوان از تگ h3 و … نیز بهره برد.
Off page seo یا سئو خارجی
سئو خارجی برخلاف سئو داخلی که بر روی طراحی و عملکرد درون وبسایت فعالیت داشت، شامل اقدامات و تغییراتی است که در خارج از وبسایت باید انجام شود و به طور عمده بر روی لینک سازی و لینک گرفتن از وبسایتهای معتبر فعالیت میکند. در اینجا به چند اقدام مهم در بهبود سئو off page میپردازیم:
- ایجاد شبکه بک لینک سازی قوی
- کامنت گذاشتن در وبلاگ های مرتبط
- فعالیت در انجمن های گفت و گویی و سایت های پرسش و پاسخ
- خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی
- فعالیت در شبکه اجتماعی
در مورد سئو خارجی و ایجاد شبکه بک، در مقالاتی بحثهای مفصل تری داشتهایم که برای مطالعهی آن میتوانید به صفحات مراجعه کنید.
نکته مهم در استفاده از روشهای سئو سایت
در این مقاله سعی کردیم به سوال چگونه سایت خود را سئو کنیم؟ پاسخ دهیم و راهکارهایی را ارائه دهیم که بتوانید وبسایت خود را بهینه سازی کنید. توجه کنید که استفاده از هر کدام از روشهای گفته شده باید به صورت درست و اصولی انجام شود؛ زیرا سئو مانند یک شمشیر دو لبه عمل میکند، در صورت استفاده نامناسب موجب از دست رفتن جایگاه سایت و یا به طور کامل افت رتبه سایت میشود و همچنین رعایت نکردن اصولی برخی از قوانین سبب پنالتی شدن سایت شده که جبران این مشکل بسیار سختتر از سئو سایت جدید است.