عمومی

چطور کوهنوردی را آغاز کنیم؟

به مناسبت روز جهانی کوهنوردی در این گزارش نکات ضروری کوهنوردی و ملزومات کوهنوردی را با شما در میان می گذاریم.

ایسناپلاس: خیلی از ما گاهی می خواهیم به دل کوه بزنیم. اما به محض اینکه این تصمیم به ذهن می رسد، از خود می پرسیم: آیا کفش های من مناسب هستند؟ اگر دما در ارتفاعات پایین باشد چه لباسی مناسب است؟ چه نوع تجهیزاتی ممکن است مورد نیاز باشد؟ البته وجود این سوالات در ذهن ما می تواند ما را از رفتن به کوه منصرف کند و نسبت به این ورزش جذاب بی تفاوت شویم.

به مناسبت روز جهانی کوهنوردی در این گزارش تکنیک گلدانی لازم برای یک صعود دلپذیر را با شما به اشتراک می گذاریم. او همچنین در تهیه گزارش بعدی با کوهنوردی با تجربه صعود به دماوند به ما کمک کرده است.

بر اساس مشاهدات کلی؛ جمعیت کوهنوردی کشور در سال های اخیر رو به افزایش بوده و صف های صعود به کوه دماوند در تابستان نشان از این امر دارد. اما این نکته مثبتی نیست زیرا محیط زیست و قدرت کوه پایمال می شود و از بین می رود.

با توجه به قدرت بدنی خود بالا بروید

در اولین قدم برای شروع کوهنوردی، بسیار مهم است که افرادی که قصد صعود دارند، قدرت بدنی خود را نسبت به منطقه ای که می خواهند صعود کنند، بسنجند. متاسفانه برخی کوهنوردی را یک ورزش دسته جمعی ساده و ارزان می دانند، در حالی که در اخبار می بینیم که حتی کوهنوردان حرفه ای نیز ممکن است مجروح یا جان خود را از دست بدهند. بنابراین برای افرادی که علاقه مند به کوهنوردی هستند بسیار مهم است که قبل از خرید تجهیزات سنگنوردی توانایی های بدنی خود را بررسی کرده و سپس منطقه مورد نظر خود را برای صعود انتخاب کنند.

کفش و لباس مناسب قد

در مرحله بعد و پس از بررسی، داشتن کفش کوهنوردی مناسب بسیار مهم است. همچنین لازم است یک کوهنورد آماتور در ابتدای صعود وسایل اولیه این ورزش را آماده کند. در ضمن ناگفته نماند که کفش کوهنوردی باید یکی دو سایز بزرگتر باشد. منظور ما خرید از برند خاصی نیست، بلکه می توانید کفش های مناسب را از برندهای مختلف داخلی و خارجی خریداری کنید. در ضمن ناگفته نماند که کفش کوهنوردی باید یکی دو سایز بزرگتر باشد تا برای پوشیدن جوراب کوهنوردی مناسب دچار مشکل نشوید.

همچنین لباس مناسب برای کوهنوردی ضروری است. گاهی دیده می شود که افراد هنگام کوهنوردی لباس مناسب قد خود نمی پوشند، بنابراین توصیه می شود برای حفظ دمای بدن در ارتفاعات مختلف، لباس های لایه لایه بپوشند. حتی کوهنوردان حرفه ای ممکن است از این قانون پیروی نکنند و لباس مناسب زیر آن بپوشند. به همین دلیل است که وقتی برای ناهار می ایستند دمای بدن آنها کاهش می یابد.

لباس مناسب کوهنوردی باید فرد را از باد، باران، گرما و سرما محافظت کند. همچنین نباید فکر کنید که در تابستان در حال کوهنوردی هستید، زیرا می توانید تغییرات آب و هوایی متفاوتی را در کوه های کشورمان تجربه کنید. بنابراین هر نوع لباسی باید همراه شما باشد. شما باید یک بارانی، یک ژاکت پایین، دستکش، کلاه و جوراب مناسب برای کوه داشته باشید.

چگونه کوهنوردی را شروع کنیم؟

پروتئین های لازم را تامین کنید

تغذیه مناسب نیز مرحله بعدی است و به امید املت به دل کوه نروید. البته می توانید غذای لازم را از شب قبل تهیه کنید و روز خود را با یک وعده غذایی پروتئینی شروع کنید. کوهنوردان حرفه ای شب قبل از کوه پاستا یا مرغ می خورند و در طول روز با آنها آجیل می خورند. آب یکی از اساسی ترین منابع در هنگام کوهنوردی است.

اجاره تجهیزات در کوه ممنوع!

البته وسایلی که با خود می برید باید سبک باشند تا بتوانید آنها را در یک کیف کوچک حمل کنید. تجهیزات نیز با توجه به طول کمپ شما متفاوت است و باید بدانید چند روز یا چند ساعت کمپ خواهید کرد. البته اگر کمپ شما چند روزه است به کیسه خواب، چادر و تشک هم نیاز دارید.

همچنین یکی دیگر از موارد مهم در کوهنوردی این است که در طول سفر وسایل را از کسی قرض نگیرید. زیرا قرض گرفتن هر وسیله ای به معنای محرومیت صاحب آن وسیله است.

میله ها معمولا در سفرهای جاده ای مفید هستند، اما گترها و روکش ها برای استفاده در مراحل بالاتر کوهنوردی هستند.

با مربی قدم بزنید

اما خطرات احتمالی در این ورزش بیشتر به دلیل ناآگاهی مردم و انتخاب کوه های صعب العبور برای صعودهای اولیه است. اکیداً توصیه می شود که اگر آماتور هستید حتماً به یک باشگاه سنگنوردی بپیوندید که یک مربی یا حداقل یک کوهنورد حرفه ای همراه شما باشد تا زمان مناسب حرکت، تعداد پله ها و غذاهای مناسب برای کوه را به شما آموزش دهد. . زیرا میزان نمک و شیرینی غذا در کوهنوردی نیز اهمیت دارد.

اما گاهی دیده شده است که بسیاری از کوهنوردان زباله های خود را با خود از ارتفاعات پایین نمی آورند. آمار و میزان جمع آوری زباله در کوه های مرتفع کشورمان بالاست و در مواردی کوهنوردان آماتور از آن بی اطلاع هستند.

همچنین فصل تابستان به ویژه اواسط مرداد بهترین زمان برای کوهنوردی برای کوه های مرتفع است. کوهنوردی زمستانی برای فوق حرفه‌ای‌ها است و باید قبلاً توالی صعودهای زمستانی را داشته باشید. زیرا نوع غذا، مقدار نوشیدنی و زمان حرکت در زمستان و تابستان متفاوت است. به همین دلیل توصیه نمی شود که افراد آماتور در پاییز یا اوایل بهار صعود کنند.

چگونه کوهنوردی را شروع کنیم؟

همیشه برای صعود آماده باشید

اما به طور کلی؛ کوهنوردان باید برای سبک زندگی خود از یک روال پیروی کنند. آمادگی جسمانی و ساخت عضلات قوی یکی از مهم ترین مولفه های این روال است. اما مشاهده می شود که بسیاری از کوهنوردان به این قوانین احترام نمی گذارند و خود را به همین آخر هفته های کوهنوردی محدود می کنند. اگر کوهنوردی ضروری است، باید فیزیک مناسبی داشته باشید تا برای شرایط سخت آماده شوید.

کوهنوردان حرفه ای معمولا دوچرخه سواری می کنند، پیاده روی می کنند و تمرینات بدنی متوسطی انجام می دهند.

و نکته آخر اینکه برخی از کوهنوردان برای لذت بخشیدن به کوهنوردی از موسیقی بلند استفاده می کنند. اما باید در نظر داشته باشیم که ارتباط با طبیعت در کوهستان و دریافت انرژی از طبیعت; قطعا لذت بخش تر است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا