علمی و پزشکیکسب و کار برتر ایرانی

چطور به دندان مصنوعی عادت کنیم؟

هرکس به طریقی با دندان مصنوعی کنار میآید. این آشنایی معمولا بعد از کشیدن دندان اتفاق میفتد. اگر دوستی به شما گفته از روز اول به راحتی از ان استفاده کرده است، دروغ نگفته است. برای افرادی که دندان‌های خود را به علت بیماری یا آسیب دندان از دست‌ داده‌اند، دندان مصنوعی می‌تواند لبخند را به آن‌ها بازگرداند و به انجام کارهای روزمره مانند خوردن و صحبت کردن کمک کند.

با این‌ حال استفاده از دندان مصنوعی ممکن است نیاز به گذر زمان داشته باشد تا فرد با آن کنار بیاید و ممکن است چند هفته طول بکشد تا فرد به دندان مصنوعی عادت کند. تا زمانی که عضلات گونه و زبان یاد بگیرند که آن‌ها را در جای خودشان نگه‌ دارند فرد ممکن است احساس کند که دندان‌ها در دهان شل هستند. احساس ناراحتی یا درد خفیف ناشی از دندان مصنوعی غیرمعمول نیست

راه های کنار آمدن با دندان مصنوعی:

_ روزهای اول سعی کنید ساعت های بیشتری دندان مصنوعی را در دهان خود نگه دارید.حتی یکی، دو روز اول شب‌ها هم آنها را خارج نکنید تا زودتر عادت کنید.

_ بهتر است روزهای اول روبروی آینه بایستید، با خود حرف بزنید(با صدای بلند)، لبخند بزنید، شکلک درآورید، سوت بزنید، دهان خود را باز کنید و… این کار به شما اعتماد به‌ نفس بهتری می‌دهد و باعث می‌شود زودتر به بودن دندان مصنوعی در دهانتان عادت کنید.

به ازای هریک دهه عمر شما، حداقل یک هفته زمان لازم است تا به دندان جدید عادت کنید. در بعضی افراد این مدت به چند ماه می‌رسد. پس صبور باشید.
در بیشتر موارد، دندان مصنوعی در روزهای اول به لثه فشار می‌آورد. حتی کسانی که سال‌ها از یک دندان مصنوعی استفاده کرده بوده‌اند، بعد از استفاده از دندان مصنوعی جدید دچار مشکل می‌شوند. حتی ممکن است زخم‌هایی روی لثه ایجاد ‌شود که طبیعی است و شستشوی با آب نمک ولرم می‌تواند کمی آرام‌بخش باشد.

توصیه های لازم برای بهتر نگه داشتن دندان مصنوعی:

  •  شب‌ها که دندان مصنوعی را از دهان خارج می‌کنید، حتما آن را در آب قرار دهید تا تغییر حجم ندهد. گاه از مایعات تمیزکننده هم می‌توان همراه آب استفاده کرد.
  • دقت کنید دندان مصنوعی از دستتان نیفتد چون شکستنی است به خصوص هنگام تمیزکردن آن لازم است حوله یا کاسه‌ای آب زیر دستتان باشد.
    اگر دندان مصنوعی شکست یا لق شد، سعی نکنید آن را تعمیر کنید و حتما به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا مشکل را حل کند.
  • یکی از روش‌هایی که گیر دندان مصنوعی را بهتر می‌کند، قراردادن یک یا چند ایمپلنت زیر آن است. با این کار استحکام، گیر و ثبات دندان مصنوعی بهتر می‌شود و غذاخوردن و صحبت کردن نیز آسان‌تر خواهد شد. امروزه بسیاری از دندان‌پزشکان چند روی استخوان فک قرار می‌دهند و بعد دندان مصنوعی را روی آن سوار می‌کنند.
  • قراردادن دندان مصنوعی برای اولین بار در دهان سخت است. فرد احساس می‌کند دهانش خیلی پر شده است. غذاخوردن با این دندان‌های جدید ابتدا غیرممکن، سخت یا حداقل خسته‌کننده به نظر می‌رسد اما زمان مشکل‌گشاست. سعی کنید ابتدا غذاهای نرم بخورید تا کم‌کم به غذاخوردن با دندان‌های جدید عادت کنید. غذا را به قطعات ریز تقسیم کنید و لقمه‌ها را کوچک بردارید و به مدت طولانی آن را بجوید. کلید اصلی موفقیت در این کار، آرام غذاخوردن است. به دهان خود فرصت بدهید تا به حضور دندان مصنوعی در دهان عادت کند.
  • برای جویدن غذا از هر دو طرف دهان کمک بگیرید تا نیروهای جویدن متعادل شوند و دندان ثبات داشته باشد.
  • می‌توان به کمک را بهتر در محل خود محکم کرد تا موقع غذاخوردن تکان نخورد. در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.
  • از خوردن غذاهای سفت و چسبناک در روزهای اول اجتناب کنید. همراه غذای خود مایعات زیاد بنوشید.
  • موقع خوردن و نوشیدن غذاهای داغ دقت کنید. شاید نتوانید درجه حرارت غذا را خوب حدس بزنید.
  • جویدن با دندان‌های جلو باعث جداشدن دندان مصنوعی می‌شود. بهتر است از دندان‌های عقب کمک بگیرید.

انتظارات واقع بینانه

همانند سیم‌کشی و  کشیدن دندان عقل دندان مصنوعی هم در ابتدا به‌ عنوان یک جسم خارجی احساس می‌شود. حتی ممکن است در ابتدا یاد گرفتن چگونه صحبت کردن یا غذا خوردن به‌ طور طبیعی با آن‌ها سخت و خجالت‌آور باشد. احساس ناراحتی عادی است، اما به خاطر داشته باشید که این وضعیت برای همیشه ادامه نخواهد یافت.

داشتن صبر و شکیبایی مهم است. طبیعی است که با گذاشتن دندان مصنوعی تا زمانی که به صحبت کردن و خوردن عادت می‌کنید، دچار درد شدید شوید. مراجعه به دندان‌پزشک برای تنظیم دندان مصنوعی شما می‌تواند به کاهش برخی ناراحتی‌ها کمک کند. همچنین بهتر است تا زمانی که ها و فک شما هنوز کاملاً به آن‌ها عادت نکرده‌اند هر چهار ساعت آن‌ها را از دهان خارج کنید.

مصرف غذای مناسب

در مرحله اولیه استفاده از دندان مصنوعی، غذاهای مغذی را به خاطر سخت بودن جویدن کنار نگذارید. درست است که دندان‌های طبیعی خود را از دست داده‌اید؛ اما این به معنای از دست دادن سلامتی نیست. اگرچه لقمه‌های کوچک‌تر جویدن غذا را آسان‌تر می‌کند، بهتر است ابتدا از غذاهای نرم‌تر که جویدنشان آسان‌تر است شروع کنید و با گذشت زمان به سراغ مواد سخت‌تر مانند گوشت قرمز یا سیب بروید. خوردن به کمی تمرین نیاز دارد.

با غذاهای نرم شده و قطعات کوچک شروع کنید. برای هم‌زمان از هر دو طرف دهان به‌ آرامی برای جویدن غذا استفاده کنید. همان‌طور که به جویدن عادت می‌کنید غذاهای دیگر را هم اضافه کنید تا زمانی که به رژیم معمولی خود بازگردید. مصرف غذا با استفاده از دو طرف دهان را ادامه دهید. مراقب غذاهای گرم یا سفت و استخوان‌های تیز باشید.

آواز خواندن

موسیقی یک فرم عالی از آموزش گفتاری است. با دندان‌های مصنوعی جدید خود، در طول روز موسیقی مورد علاقه‌تان را بخوانید. تکنیک‌هایی مانند خواندن روان کلمات می‌تواند به شما کمک کند تا کلمات خاصی را راحت‌تر ادا کنید دندان مصنوعی خود را یک مانع احساس نکنید.

تمرین گونه‌ها

هنگامی که غذا برای بلعیدن آماده می‌شود عضلات گونه غذا آن را به سمت گلو هدایت می‌کند. بنابراین، مانند هر بخش دیگری از بدن، تمرین دادن عضلات گونه در چند هفته اول (یا حتی قبل از گذاشتن دندان مصنوعی) می‌تواند به شما کمک کند کنترل بیشتری بر غذای خود داشته باشید. اگر درد در گونه‌ها ادامه دارد، می‌تواند نشانه‌ای از نامتناسب بودن دندان‌ها باشد. اگر هر گونه ناراحتی مداومی احساس می‌کنید حتماً به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

کاهش تحریک با چسب

 

با دندان‌پزشک خود در مورد بهترین کرم‌های یا چسب‌های موجود مشورت کنید و آزمایش کنید که چه نوعی برای شما مناسب است. مصرف مقدار کمی از این مواد می‌تواند باعث کاهش درد اولیه شود. اما این چسب را برای دندان‌های مصنوعی نامتناسب استفاده نکنید؛ اگر احساس می‌کنید نیاز به زمان بیشتری برای عادت کردن به دندان مصنوعی دارید همیشه به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

برنامه‌ریزی برای گذاشتن دندان مصنوعی

 

یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام گذاشتن و عادت کردن به دندان مصنوعی توجه به خصوصیت فردی است. هر کس به‌ طور متفاوتی بهبود می‌یابد. بسته به اینکه آیا دندان مصنوعی کامل یا تکه‌ای دارید، ممکن است زمان کنار آمدن با آن متفاوت باشد. زیرا زمان و تغییر حالت ممکن است برای دهان نامتناسب شود. بنابراین، مصرف هر نوع دارویی که در هنگام تغییرات تجویزشده، کمک می‌کند تا در طول این گذار ناراحت نشوید. در نهایت تا چند ماه بعد از استفاده از به خود مراجعه کنید. حتی اگر در حال حاضر دندان‌های جدیدی دارید مهم این است که مرتب معاینه شوید و مراقبت در خانه باشید. محصولاتی مانند که 99 درصد از میکروب‌ها را از بین می‌برد شما را زیبا و طبیعی خواهد کرد.

مشکلات رایج استفاده از دندان مصنوعی:

  1. کسانی که برای اولین بار از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند، عادت ندارند تمام‌مدت این دندان‌ها در دهانشان باشد به همین دلیل مغز تصور می‌کند این عامل غذاست درنتیجه به غدد بزاقی پیغام ترشح بزاق می‌ده  این اتفاق به‌خصوص در روزهای اول رخ می‌دهد و زیادشدن آب دهان(بزاق) محسوس است.  نوشیدن آب به مقدار فراوان، استفاده از قرص‌های مکیدنی نعناع و قورت دادن مداوم آب دهان می‌تواند تا حدی موثر باشد.
  2. مشکل دیگر، «عق‌زدن» است. بعضی افراد تحمل وجود دندان مصنوعی در دهان را ندارند. این مشکل گاه به دلیل لق بودن دندان و گاه به علت ضخیم یا بزرگ‌بودن آن است. بزرگ بودن دندان مصنوعی فک بالا باعث می‌شود به قسمت کام نرم(در انتهای سقف دهان) فشار بیاید و احساس عق‌زدن به فرد دست دهد. در این صورت باید با مراجعه به دندان‌پزشک مشکل را حل کرد.
  3. تجمع پلاک میکروبی زیر دندان مصنوعی می‌تواند باعث التهاب لثه شود بنابراین لازم است حتما چند ساعت در طول شبانه‌روز(شب‌ها) دندان مصنوعی از دهان خارج شود تا لثه استراحت کند. شستشوی مداوم دندان مصنوعی با آب ولرم و خمیردندان نیز ضروری است. این کار مانع رنگ گرفتن و ایجاد بوی بد دهان می‌شود اما باید به خاطر داشت هرگز آن را با آب داغ نشویید. لازم است لثه‌ها هم هر روز شسته شوند. این کار را بهتر است با مسواک نرم یا انگشت انجام دهید تا مالش لثه، مانع ایجاد التهاب و عفونت در محل شود.
  4. مشکل دیگر افرادی که از دست دندان مصنوعی استفاده می‌کنند، ‌کم شدن حس چشایی است. بیشتر کسانی که برای بار اول از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند، از این مشکل شکایت دارند به‌خصوص کسانی که دندان مصنوعی فک بالا را دارند. اما این مشکل به مرور رفع می‌شود.
  5. نگه داشتن دندان مصنوعی در محل نیز مشکل دیگری است که روزهای اول شدیدتر است. این مشکل در مورد دندان مصنوعی فک پایین بیشتر بروز می‌کند و هنگام حرف زدن و غذاخوردن معمولا دندان از جای خود بیرون می‌آید اما به تدریج عضلات زبان و گونه یاد می‌گیرند چگونه دندان را در محل نگه دارند.
  6. جویده شدن مداوم زبان، لب و گونه هم در روزهای اول شایع است اما به تدریج که فرد به بودن دندان در دهانش عادت ‌کند این مشکل حل خواهد شد.
  7. صحبت کردن با دندان مصنوعی ابتدا دشوار است. به خصوص ادای کلماتی که حرف «س» دارند این طبیعی است و چند هفته زمان می‌برد تا به صحبت کردن با دندان مصنوعی عادت کنید. کتاب خواندن با صدای بلند و روبروی آینه و شمردن اعداد با صدای بلند تا حدی می‌تواند مشکل را سریع‌تر رفع کند. حتی می‌توانید صدای خود را ضبط کنید و به آن گوش دهید تا متوجه شوید در ادای چه کلمه‌هایی مشکل دارید و آنها را تمرین کنید.
دکمه بازگشت به بالا