تقویت فناورانه حافظه و خلّاقیت کودکان با خلق قصه‌ها و اشعار نو

در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

مدیر یک واحد فناور عنوان کرد: با هدف توسعه تفکر کودکان و نوجوانان، قصه‌ها و اشعاری خلق می‌کنیم که مفاهیم یادگیری با مؤلفه‌های شناختی در جامه‌ای نو، زیبا، خلّاقانه و هنری در قالب شعر و قصه عرضه می‌شود.

مهری تلخابی فعال حوزه فناوری که واحد فناورش را با هدف توسعه مهارت‌های شناختی کودکان و نوجوانان و بهبود ادبیات این قشر راه‌اندازی کرده است در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا اظهار کرد: قصد طراحی وب‌اپلیکیشن ادبیات کودکان و نوجوانان را داریم؛ اما در گام نخست توسعه این واحد فناور از وب‌سایت قصه‌سرا رونمایی کردیم.

وی اضافه کرد: این واحد فناور پس از دو سال مطالعه و پژوهش بی‌وقفه، به نمونه اولیه محصول دست یافته و تأیید ستاد علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را کسب کرده و تحت خدمات مشاوره و منتورینگ ستاد قرار گرفته، اما به‌دلیل جذب نشدن سرمایه هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

مدیر واحد فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان درباره اینکه زمینه فعالیت و نوع محصول و خدمات واحد فناور «ترجمان خیال کودک» چیست؟ عنوان کرد: در حوزه صنایع خلّاق فعالیت می‌کنیم و تلاش داریم خلّاقیت کودکان را در این واحد فناور بالاتر ببریم.

تلخابی در پاسخ به این سؤال که محصول واحد فناور شما چه نیازی از نیازهای مردم و کشور را برطرف می کند؟ بیان کرد: ادبیات کودکان و نوجوانان به معنای دقیق آن در برگیرنده آثاری است که بر آن حس و حال مخاطب خویش حاکم باشد و به زبانی متناسب با سطح درک کودکان و نوجوانان نوشته شده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان یادآور شد: ادبیات کودک و نوجوان را در گسترده‌ترین مفهوم آن می‌توان آثاری به شمار آورد که کودکان و نوجوانان می‌خوانند و عواطف، تخیل و تفکر آنان از این رهگذر برانگیخته می‌شود.

فعال حوزه فناوری عنوان کرد: دوران کودکی و نوجوانی مهم‌ترین زمان برای پرورش فکر، خلّاقیت و نبوغ بوده و این واحد فناور مصمم است با هدف توسعه تفکر کودکان و نوجوانان، قصه‌ها و اشعاری خلق کند که در آن مفاهیم یادگیری با مؤلفه‌های شناختی در جامه‌ای نو، زیبا، خلّاقانه و هنری در قالب شعر و قصه عرضه شود.

تلخابی تأکید کرد: این واحد فناور با پشتوانه تخصص علمی اعضا، سطح ادبیات کودکان و نوجوانان در ایران را ارتقا می‌بخشد و مجموعه مهارت‌های شناختی که کودکان و نوجوانان برای زیستن به آن نیاز دارند، از رهگذر ادبیات به کودکان و نوجوانان عبور می‌کند و این قشر آن را می‌آموزند.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با آنا نواقص و کمبودها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را نبود سرمایه لازم، نبود ثبات در بازار و ناآشنایی با مناسبات پیچیده بازار برشمرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه و دکتری زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه انتظار داریم دانشگاه آزاد اسلامی و نهادهای مرتبط برای به سرانجام رسیدن طرح‌ها حمایت لازم را از واحدهای فناور به عمل بیاورند، ادامه داد: مراکز رشد محل امنی برای شرکت‌های نوپاست، امیدوارم با راهکار‌های عملی‌تر فرصت رشد واحد‌های فناور را مهیا و در راستای ورود به بازار آمادگی‌های لازم را در واحد‌های دانشگاهی ایجاد کنند.

به گزارش آنا، مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان سال ۱۳۹۴ با مساحت تقریبی هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنای مفید بعد از اخذ مجوز اولیه، آذر ۱۳۹۳ طبق سند آمایش سرزمین در حوزه صنایع شیمیایی، معدنی و فلزی با هدف ایجاد و توسعه مشاغل جدید توسط کارآفرینان در چارچوب واحد‌های فناور نوپای فعال، صاحبان ایده در حوزه فناوری‌های پیشرفته، اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش فنی و اقتصاد دانش‌بنیان فعالیت خود را آغاز کرد تا با حمایت از صاحبان ایده، آنان را برای حضوری فعال، مفید و مستقل در زمینه توسعه اقتصادی و فناورانه در سطوح ملی و بین‌المللی آماده کند.

اکنون دو شرکت دانش‌بنیان، ۱۰ واحد فناور و هشت هسته فناور در مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان مستقر و دارای قرارداد هستند و در حوزه‌های IT، برق، صنایع شیمیایی، صنایع خلاق، داروسازی، نانوبیوتکنولوژی، میکروبیولوژی و… فعالیت دارند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا