افرودسوارانی که آرامش آبیدر را به هم می زنند!

رایگان:

جای تعجب نیست که اگر روز جمعه از سنندجی بپرسید که برای کوهنوردی یا پیاده روی یا تغییر آب و هوا کجا می رود ، جواب یک نام 5 حرفی است. “آبیدر”

آبیدر یکی از کوههای اطراف شهر سنندج است که به یکی از اصلی ترین نمادهای این شهر در ذهن بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده و از ارزش زیادی برای مردم شهر برخوردار است.

اگر در دهه های اخیر می خواستید از طبیعت آبیدر استفاده کنید ، تنها راه ممکن استفاده از پیاده روهای خاکی بود ، اما با احداث جاده دسترسی به بالای آبیدر ، پایه های اتومبیل ها به بالای این کوه باز شد ، بنابراین اکنون روزانه هزاران اتومبیل به آن سوار می شوند و برخی نیز با وسایل نقلیه خود از جاده به پیاده روی می روند.

وجود اتومبیل در بالای کوه آبیدر حیات وحش این کوه را تحت تأثیر قرار داده است ، بنابراین در گذشته بسیاری از حیوانات وحشی که در آنجا زندگی می کردند تاکنون دیده نشده است.

وجود ویروس کرونا می تواند در ایجاد فرصت تنفس در محیط زیست نقش مثبتی داشته باشد و چندین ماه از حیوانات وحشی و گونه های گیاهی آبیدر به دلیل کمبود ترافیک وسایل نقلیه و کاهش آن از گزش جان سالم به در بردند. بازدیدهای عمومی

نبی احسانی ، کارشناس محیط زیست ، گفت: مسئله حضور اتومبیل در مناطق کوهستانی همیشه محل نزاع محیط بانان بوده است. مردم به جای لذت بردن از ارتفاعات و ارتفاعات طبیعت و لمس آن ، از اتومبیل های قدرتمند خود برای رسیدن به کوه استفاده می کنند ». برو

وی با اشاره به اینکه بیوم ها از چندین اکوسیستم مشابه تشکیل شده اند ، افزود: استان کردستان در زیست توده درختان برگریز نرم و برگ پهن که 300 تا 3000 میلی متر در سال بارندگی دارند واقع شده است.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه اکوسیستم آبیدر در سنندج و همچنین در تپه ها و دشت ها کوهستانی نیست ، تصریح کرد: اکوسیستم آبیدر از نظر گیاهان چند ساله و یک ساله بی نظیر است ، اگرچه درخت به اندازه کافی بزرگ است. این اکوسیستم وجود ندارد و فقط چند درخت زالزالک ، بادام تلخ و سنجد یافت می شود.

وی گفت: به دلیل شیب تند آبیدر و سایر پارامترهای این اکوسیستم ، خودروها نباید از آن عبور کنند زیرا روز به روز تعداد گیاهان این اکوسیستم کاهش می یابد و فرسایش خاک در آن اتفاق می افتد.

احسانی ادامه داد: رهاسازی زمین در کوه آبیدر زمینه تخریب و تغییر این اکوسیستم را فراهم می کند.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از مزایای اکوسیستم آبیدر برای شهر سنندج که از نظر توپوگرافی توسط چندین کوه مرتفع احاطه شده و جریان هوا کم است ، مسئله تصفیه هوا است.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه آبیدر هویت فرهنگی شهر سنندج است ، گفت: مردم سنندج به دلیل وابستگی به این کوه در سال های اخیر از اکوسیستم آبیدر در برابر گزش تخریب محافظت کرده اند.

وی گفت اکنون افراد بیشتری نسبت به جوانان شهر از اتومبیل شخصی قدرتمندی برای گشت و گذار در طبیعت آبیدر استفاده می کنند.

احسانی با بیان اینکه تنها راه مناسب برای استفاده از اکوسیستم آبیدر حضور افراد فاقد خودرو است ، افزود: استفاده از جاده های آسفالته آسیب کمتری نسبت به تردد در هر طبیعتی دارد.

وی افزود: اگر از اکوسیستم آبیدر به همین روش استفاده شود ، در آینده نزدیک خطر سیل و سایر بحران ها وجود دارد و مقامات مربوطه باید اقدامات پیشگیرانه را از هم اکنون آغاز کنند.

این کارشناس محیط زیست با ابراز مخالفت شدید خود با عبور و مرور ماشین ها در طبیعت ، به ویژه در پارک جنگلی آبیدر ، اظهار داشت که چند سالی است افرادی به نام آفرودیت در خارج از جاده ها در داخل اکوسیستم های پاک کردستان سفر می کنند که این نوعی از جهانگردی زشت در بین مردم گسترش یافته است.

وی در ادامه گفت: افرادی که برای پیاده روی از اتومبیل استفاده می کنند متأسفانه از مضرات این عادت نمی دانند.

احسانی با تأکید بر لزوم کار فرهنگی در زمینه تهدیدهای رفتار انسان در اکوسیستم آبیدر ، خاطرنشان کرد: اگر مردم از خطرات حضور در آبیدر با اتومبیل آگاه شوند ، می توانند رفتارهای خود را مرور کنند.

وی با اشاره به کمبود اطلاعات منسجم در مورد آبیدر ، گفت: “متأسفانه ، هیچ اطلاعات علمی در مورد آبیدر وجود ندارد و جمع آوری آنها می تواند برای دانش علمی بیشتر مردم و شناسایی بحران مهم باشد. و عوامل تهدید و مدیریت اکوسیستم. “

این کارشناس محیط زیست با تأکید بر لزوم ایجاد نوعی گردشگری در آبیدر سنندج گفت: افرادی که آبیدر را به خوبی می شناسند می توانند خود را به سایر گردشگران معرفی کنند و این روش بسیار خطرناک تر از حضور افراد به تنهایی و با راندن. در طبیعت آبیدر است.

وی گفت: نمونه آبیدر با وجود کوههای زیاد در اطراف شهر سنندج یافت نمی شود. و مدیریت آبیدر باید به یک ارگان واگذار شود.

آسور شعبانی ، مدیر سازمان سیما ، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج در گفت وگو با باراناخبر اظهار داشت: استفاده از پارک جنگلی آبیدر را می توان به چند بخش تقسیم کرد و در برخی بخش ها نیز می توان وسایل نقلیه را ممنوع کرد.

وی گفت: یکی از سرگرمی های جوانان سنندجی امروز حضور در آبیدر است و برخی افراد قادر به راه رفتن نیستند ، بنابراین به هیچ وجه نمی توان جلوی ورود اتومبیل ها به پارک جنگلی آبیدر را گرفت.

مدیر سیما ، منظر و سازمان فضای سبز شهرداری سنندج با بیان اینکه نباید دید یک طرفه وجود داشته باشد ، ادامه داد: جاده های بلند پارک آبیدر را می توان گذرگاه غیر مجاز برای اتومبیل ها و بخشی از جاده اعلام کرد. می توان با ماشین پیمایش کرد.

وی تأکید کرد که به دلیل محبوبیت آبیدر در همه کلاسها و سنین سنندج ، قبل از تصمیم گیری باید به نظرات همه آنها توجه داشت.

شعبانی گفت: در برخی از جاده های آبیدر فقط عبور وسایل نقلیه عمومی مجاز است اما من شخصاً مخالف مسدود شدن عبور وسایل نقلیه در این پارک جنگلی هستم.

وی گفت که برخی برنامه ها برای آبیدر مانند اختصاص جاده کالسکهرو وجود دارد ، اما تصمیم اصلی باید توسط مردم گرفته شود.

مدیر سیما ، منظر و سازمان فضای سبز کمون سنندج با بیان اینکه نمونه دیگری از آبیدر در شهر سنندج وجود ندارد ، افزود که در آینده با برنامه ریزی برای ایجاد تلاش می کنیم مردم را به پارک های دیگر جذب کنیم فضای سبز.

وی با تأیید خطر جاری شدن سیل به دلیل تجزیه و تحلیل اکوسیستم آبیدر ، اظهار داشت که به راحتی می توان گفت تعدادی از پروژه های آبیدر در آینده با مشکل روبرو خواهند شد.

شعبانی در پایان یادآور شد: آبیدر از نظر امکانات طبیعی و تفریحی یکی از مهمترین سرمایه های مردم سنندج است و برنامه های آینده آبیدر باید تمرکززدایی از این پارک جنگلی باشد و این مسئله ایجاد می کند فقط چند لکه سبز روی تپه ها. سنندج اتفاق می افتد.

گسترش فضای شهری و فرسایش خاک به دلیل راهنمایی های انسانی در سال های اخیر خسارات زیادی به کوه آبیدر وارد کرده است ، اما آخرین شلیک در سال های اخیر به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب برای گرفتن جسم اکوسیستم آبیدر انجام شده است با توجه به تهدیدات و استفاده صحیح از این نعمت الهی.

با این حال ، در سال های اخیر بسیاری از دوستداران محیط زیست و فرهنگیان سنندج توجه خود را به موضوع حفاظت از آبیدر جلب کرده اند ، بنابراین در تابستان و دیدن شعله های آتش ، هزاران نفر به طور خودجوش برای کمک به آتش نشانان هجوم می آورند و علاقه به آبیدر باعث ایجاد ساکنان زیادی شده است. سنندج باید تنها گزینه پیاده روی را برای بازدید از این کوه انتخاب کند تا وجود اتومبیل ها و آلودگی آنها به این ثروت زیبا آسیب نرساند.

امید است مسئولان استانی با در نظر گرفتن بودجه برای مطالعات علمی و تخصصی تهدیدها و فرصت های اکوسیستم آبیدر را شناسایی کنند تا اکوسیستم آبیدر برای دهه های آینده دست نخورده باقی بماند.

همچنین همشهریان و بازدیدکنندگان از پارک جنگلی آبیدر باید عادت حضور منظم در پارک را با ماشین کنار بگذارند و یا حداقل از رانندگی در خارج از جاده در دامنه این کوه خودداری کنند ، زیرا طبیعت آبیدر تنها اعتقادی است که باید ما تمام تلاش خود را برای حفظ می کنیم. اجازه دهید آن را انجام دهد

دکمه بازگشت به بالا