ازدواج موقت چه شرایطی دارد؟

بر اساس اعلام معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا، سایت های همسریابی و صیغه یابی، تنها کانال هایی برای کلاهبرداری های میلیاردی بوده و هیچ کدام از این سایت ها دارای مجوز از مراجع قانونی نمی باشند. با توجه به بند ” ث ” ماده یک آیین نامه ساماندهی و اعتبار بخشی مراکز مشاوره در راستای ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه، ارایه خدمات مشاوره ای صرفا در زمینه ازدواج و از طریق مشاوره رایگان دادگاه خانواده در تهران وکیل ، امکان پذیر می باشد. از آنجا که مقررات قانون مدنی در باب ارث آمره بوده و در صیغه، زن و شوهر از هم ارث نمی برند، شرط ارث بردن در صیغه باطل می باشد.

جواب: در هر صورت احتیاط واجب استیذان از ولىّ دختر است; ضمناً تجربه نشان داده است که این رابطه ها، مخصوصاً در جوانها، معمولاً در یک حدّ محدود و معینى ثابت نمى ماند، و تدریجاً توسعه مى یابد و مایه مشکلات فراوانى مى شود. سؤال 627. کسى که قصد ازدواج موقّت دارد، آیا مى تواند بدون اطّلاع ولىّ دختر از او خواستگارى کند؟ در دو صورت باکره بودن و بیوه بودن زن، حکم آن را بیان فرمائید. جواب: خواستگارى در هر صورت مانعى ندارد، ولى اجراء صیغه عقد بدون اذن ولىّ دختر باکره اشکال دارد، امّا در بیوه رضایت طرفین براى اجراى صیغه عقد کافى است.

سؤال 628. اگر شخصى با زن بى شوهرى ازدواج موقّت کند، و زن به برادرش اطّلاع ندهد، آیا این کار خیانت به برادر محسوب مى شود؟ در صورتى که برادر با این ازدواج مخالف باشد و زن شرایط ازدواج موقّت را داشته باشد، عمل مذکور چه حکمى دارد؟ جواب: اجازه برادر معتبر نیست، و اطّلاع ندادن به او خیانت محسوب نمى شود; ولى مشورت با او مناسب است. سؤال 629. در صورت جایز بودن متعه اهل کتاب در کشورهاى غربى آیا باید صیغه عقد به زبان عربى خوانده شود یا همان توافق بین 2 نفر بر سر زمان و مهریه (در قالب هدیه) کفایت مى کند؟

جواب: در صورتى که آشنا به عربى نباشد به هر زبانى جایز است ولى باید به آنها تفهیم گردد که عقد ازدواج در اسلام دو نوع است که یک نوع آن عقد موقّت است در برابر آن هدیه اى پرداخت مى شود. سؤال 630. اگر مرد و زنى بخواهند ازدواج موقّت کنند، آیا لازم است به محضر ازدواج و طلاق بروند تا در آن جا صیغه خوانده شود، یا این که خود مرد و زن مى توانند شرایط همدیگر را قبول کنند و صیغه را بخوانند؟ جواب: احتیاط آن است که در این ایام در محضر رسمى ثبت کنند; خواه صیغه عقد را در محضر بخوانند، یا در خارج. سؤال 631. در صورتى که در ازدواج موقّت با اهل کتاب، زن بدون «مهر» نیز راضى باشد، آیا باز هم دادن مهر واجب است؟

جواب: دادن «مهر» واجب است، هرچند به این صورت گفته شود که در مذهب ما در مقابل ازدواج موقّت باید هدیه اى داد. سؤال 632. در این کشور (کانادا) افرادى هستند که اصلاً دین ندارند، آیا قبل از صیغه عقد موقّت لازم است از دین زن مورد نظر تحقیق کرد؟ جواب: آرى، باید تحقیق کرد. سؤال 633. اهل کتاب و اهل سنّت، به صیغه (ازدواج موقّت) عقیده ندارند. بنابراین در صورتى که زن از اهل کتاب یا اهل سنّت باشد صیغه اى که خوانده مى شود، فقط لقلقه زبان است. آیا صیغه بدون اعتقاد، صحیح خواهد بود؟ جواب: اگر به خاطر اعتقاد شوهر اعلام آمادگى براى این امر کند، کافى است.

سؤال 634. مى دانیم عقد موقّت با زنى که در «عدّه» است، باطل مى باشد. اهل کتاب اعتقاد به «عدّه» ندارند، آیا عقد موقّت با آنها، اگر در عدّه باشند، صحیح است؟ جواب: صیغه در حال «عدّه» جایز نیست. سؤال 635. آیا قبل از عقد موقّت باید تحقیق کرد که زن شوهر دارد یا نه؟ جواب: اگر خودش بگوید شوهر ندارم و در گفتارش متّهم نباشد، کافى است. سؤال 636. آیا مدّت ازدواج موقّت اندازه معین دارد؟ اگر قدر معینى ندارد چنانچه مدّت آن تمام عمر را در بر بگیرد، یا مدّت را بیشتر از عمر طبیعى بگذارند، بطورى که قطعاً مى دانند آن مقدار زنده نمى مانند. آیا صحیح است؟

جواب: نکاح منقطع حدّ معینى ندارد; ولى اگر مدّت آن را بسیار طولانى قرار دهند (یا حتّى بیشتر از عمر طبیعى عادى مانند 99 سال باشد احکام عقد دائم بر آن جارى کنند، بنابراین مردانى که براى فرار از زیر بار رفتن وظایف عقد دائم، صیغه موقّت 99 ساله جارى مى کنند فایده اى براى آنها ندارد. سؤال 637. اگر زن و مردى مصمّم به ایجاد رابطه جنسى با یکدیگر باشند و فقط به دلیل گریز از عذاب وجدان (یا عذاب اخروى)، قبل از ایجاد رابطه مذکور، با وجود شرایط و نبودن موانع، صیغه عقد موقّت بخوانند، آیا عقدشان صحیح است؟ یا همچنان عملشان «فساد و فحشا» مى باشد، چون نیتشان چیز دیگر بوده است؟ جواب: اگر صیغه عقد را با تمام شرایط بخوانند، عملشان مشروع است.

سؤال 638. ازدواج موقّت با زنانى که معمولاً معروف به فساد هستند و یا شغل آنان روسپیگرى مى باشد، چه صورتى دارد؟ در صورت ناچارى چطور؟ جواب: در صورتى که واقعاً مشهور و معروف به فساد باشند، ازدواج با آنها اشکال دارد و اگر چنین نباشد، اشکالى ندارد. سؤال 639. درباره ازدواج موقّت، همان گونه که در رساله ها بیان شده، اجازه پدر، یا جدّ پدرى، براى دختر شرط است. حال اگر شخصى قصد داشته باشد با دخترى ازدواج موقّت کند، و فقط از ناحیه دبر دخول کند، یا قصصیغه یا ازدواج موقت نوعی از ازدواج است که با خواندن خطبه صیغه محقق می شود و نتیجه آن هم محرمیت زن و مرد به یکدیگر است. برای این که صیغه صحیح باشد، باید مدت زمان آن و میزان مهریه زن مشخص باشد و در ازدواج موقت اصولا به زن نفقه تعلق نمی گیرد و زن و مرد از هم ارث نمی برند.

در قانون و فقه شیعه، عقد یا نکاح به دو دسته عقد دائم و عقد موقت یا صیغه تقسیم می شود. صیغه یک نوع عقد ازدواج است که برای مدت معلوم و با مهریه مشخص منعقد شده، که در نتیجه محرمیت برای زن و مرد ایجاد می شود و رابطه زوجیت بین آن ها برقرار می شود. برای این که زن و مرد به صیغه هم در بیایند کافی است فقط خطبه صیغه را بخوانند.  فارغ از میزان پذیرش این نوع عقد در جامعه، برای این که صیغه به صورت صحیح منعقد شود، باید شرایطی در آن رعایت شود و همچنین از احکام و آثار خاصی در زمینه های ارث بردن زوجین از یکدیگر، تکلیف به پرداخت نفقه و قوانین مربوط به ثبت ازدواج برخوردار بوده که نیازمند تبیین بیشتری است. همچنین شرایط انحلال این نوع نکاح با عقد دائم متفاوت است.

عقد موقت چیست

در فقه شیعه ، یکی از انواع عقد نکاح ، عقد نکاح موقت می باشد که به آن صیغه یا ازدواج موقت نیز گفته می شود . عقد موقت ، در واقع عقدی است که بر خلاف عقد دائم ، برای مدت زمان و مهریه مشخص و معینی جاری می شود و زن و مرد را به زوجیت یکدیگر در می آورد. مهم است که هنگام جاری شدن صیغه عقد موقت زن و مدت دقیق عقد مشخص و معلوم باشد؛ در غیر این صورت عقد موقت یا صیغه صحیح نیست.  برای اینکه صیغه منعقد شود تنها لازم است که زن و مرد جمله صیغه را بخوانند و پس از آن به ازدواج یکدیگر در می آیند و محرمیت حاصل می شود. جمله صیغه می تواند توسط مرد، زن و یا به نمایندگی از آن دو توسط وکیل قرائت شود که با توجه به اینکه چه کسی آن را می خواند عبارت های آن متفاوت است. طبق نظر برخی از مراجع تقلید ترجمه فارسی آن را هم می توان خواند و مورد قبول است. جمله صیغه از قرار زیر است:

1 جمله  برای زن از این قرار است: “زوجتک نفسی فی المده المعلومه، علی المهرالمعلوم” با ترجمه: “من خودم را به همسری تو در آوردم با مدت معین و با مهر معین.” و سپس مرد باید پاسخ بدهد: “قبلت” یعنی “قبول کردم.

2خطبه صیغه برای مرد این است: “زوجت موکلتی (نام زن) نفسی، فی المده المعلومه، علی المهر المعلوم” که یعنی:”من موکلم را به ازدواج خود در آوردم در مدت و مهر مشخص شده.” و در جواب آن زن باید بگوید: “قبلت التزویج” و ترجمه آن:” قبول کردم این ازدواج را” است.

3جمله صیغه برای شخص سوم: “زوجت موکلتی (نام زن) موکلی (نام مرد) فی المده المعلومه علی المهر المعلوم” یعنی “موکل خودم (نام زن) را به تزویج (نام مرد) در آوردم، در مدت مشخص و با مهریه ی مشخص” و سپس به وکالت از مرد بگوید: “قبلت التزویج لموکلی (نام مرد)” که ترجمه آن “قبول کردم این ازدواج را” است.

شرایط صحیح بودن صیغه

برای اینکه آثار حقوقی و شرعی عقد موقت یا ، جاری شود باید شرایطی را داشته باشد. این شرایط شامل شرایط صحت عقد نکاح به صورت کلی، که باید هم در صیغه هم در نکاح دائم وجود داشته باشد، و شرایط اختصاصی صحیح بودن عقد، که فقط مختص به ازدواج موقت بوده، می باشد و در صورت نبود هر کدام از این شرایط عمومی و اختصاصی، عقد موقت صحیح نخواهد بود. شرایط صحیح بودن صیغه عبارتند از:

بنابر هشدار رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا، اپلیکیشن‌ های اندرویدی که با عنوان صیغه یاب فعالیت کرده، افراد را  به صفحات جعلی بانکی هدایت کرده و با این روش، با سرقت اطلاعات کارت بانکی افراد، اقدام به خالی کردن حساب آن ها می کنند. شهروندان در صورت مشاهده این موارد، از طریق لینک ثبت گزارشات مردمی در سایت پلیس فتا به نشانی Cyberpolice.ir، موارد مجرمانه را گزارش دهند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد صیغه و شرایط آن به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون  صیغه و شرایط آن  پاسخ دهند .

دکمه بازگشت به بالا