عمومیکسب و کار برتر ایرانی

شرایط اضطراری در برج خنک کننده

تولید کنندگان برج خنک کننده، اقدامات ایمنی در برج خنک کننده جهت جلوگیری از بروز حادثه و مخاطرات برای حفظ سلامتی افراد در نظر گرفته می شود. برج های خنک کننده، سازه های بلند مرتبه با تجهیزات سنگین و ادوات در حال حرکت هستند که در صورت عدم رعایت موارد ایمنی ممکن است حوادث خطرناکی برای افراد و سایر تجهیزات به وجود آورند. پیشگیری و رعایت نکات ایمنی قبل از رخ دادن حادثه همیشه بهتر از راه حل جویی های پس از بروز حادثه می باشد. در این مطلب از سری مقالات سایت به بررسی اقدامات ایمنی در برج خنک کننده می پردازیم تا بتوان از بروز حوادث احتمالی جلوگیری نمود.

مجموعه اقدامات ایمنی در برج خنک کننده

برج های خنک کننده معمولاً سازه هایی بزرگ و دارای تجهیزات مکانیکی سنگین می باشند. زمانی که افراد در بخش برج های خنک کننده کار می کنند، در درجه اول اهمیت قرار دارد که ملاحظات ایمنی در نظر گرفته شده و آموزش های لازم به افراد داده شود. در ، افرادی که برای بازرسی های معمول از تجهیزات مکانیکی موجود در بخش بالایی برج، بروی سطح فن دک حرکت می کنند، باید اقدامات ایمنی در برج خنک کننده را کاملاً رعایت کنند، زیرا ممکن است در اثر پوسیدگی، تخریب و یا شکستگی بخشی از چوبها به داخل برج خنک کننده سقوط کنند. پس همواره بایستی در انجام این امر دقت لازم را به عمل آورد و از سالم بودن چوب های این بخش اطمینان حاصل نمود.

زمانی که در قسمت هایی از برج خنک کننده مکعبی فایبرگلاس که فشار هوا زیاد است کار می کنید، بایستی اقدامات ایمنی در برج خنک کننده را رعایت کرده و از یک داربست مناسب که به سازه برج متصل شده باشد، استفاده نمایید. به طورییکه مطمئن باشید داربست محکم است و احتمال سقوط وجود ندارد. از محکم بودن جای پای خود، اطمینان حاصل نمایید. همواره برای بازرسی لوورها و یا پرکن ها از بالابرهای مکانیکی استفاده نمایید و هیپگاه بر روی این صفحات حرکت نکنید. زیرا صفحات لوور، در اثر اعمال نیروی وزن یک نفر، ممکن است شکسته شود.

برای بازرسی از قسمت های داخل تنوره فن، رعایت اقدامات ایمنی در برج خنک کننده الزامی است. به این معنی که هیچگاه بر روی پره های فن حرکت ننمایید. اگر چه بعضی از انواع فن ها دارای پره هایی از جنس فایبرگلاس می باشد و به راحتی وزن سه تا چهار نفر را تحمل می کند، ولی حرکت بروی پره های فن از لحاظ مسائل ایمنی صحیح نمی باشد و خطرات ناشی از آن متوجه خود فرد خواهد بود. در فصل زمستان باید اقدامات ایمنی در برج خنک کننده را در نظر گرفت، زیرا هنگامی که هوا سرد می باشد امکان یخ زدگی در تمامی قسمت های برج وجود دارد. در زمان بالا رفتن و یا پایین آمدن از پله ها به دقت مواظب سر خوردن باشید.

در هنگام شب جهت بازرسی برج به خصوص قسمت های بالایی و سطح ، حتماً دو یا سه نفر این کار را انجام دهند تا در صورت بروز حادثه برای یک فرد همراهان او، ایجاد حادثه را گزارش دهند. رعایت مسائل کوچک ایمنی مانع از ایجاد صدمات جانی و یا تخریب تجهیزات خواهد شد.

خطرات ناشی از کار با تجهیزات مکانیکی

زمانی که جهت انجام تعمیرات فن و تجهیزات مربوط به آن، در قسمت تنوره فن قرار دارید، حتما اپراتورها را از این مسئله آگاه نمایید. اپراتورها بایستی مطمئن شوند که فن از قسمت اصلی خاموش است و یک برچسب جهت اطلاع افراد بر روی کلید مربوط به آن نصب شده است. برای رعایت ایمنی بیشتر، بایستی کلید مربوط به حرکت فن قبل از ورود به تنوره فن در حالت خاموش قرار بگیرد.

Emergency situation in the cooling tower

خطرات ناشی از تماس با آب داغ

اگر برای انجام کارهای تعمیرات و بازرسی، بایستی وارد و لوله های توزیع کننده آب گرم یا هدرها که دارای قطر زیاد می باشد، شوید. از خاموش بودن پمپ های آب گردشی، اطمینان حاصل کنید. بایستی در این مواقع، هرگونه تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود آب به سیستم توزیع آب گرم و ریختن آب داغ بروی افراد، در نظر گرفته شود.

خطر برق گرفتگی

برج های خنک کننده، مجموعه ای از آب و الکتریسیته را در خود جای داده اند، پس احتمال برق گرفتگی برای افرادی که در این سیستم ها مشغول به کار هستند وجود دارد. بایستی همواره تجهیزات الکتریکی و سیم کشی های مربوطه به دقت مورد بازرسی قرار بگیرند. در هنگام رعد و برق و باد و طوفان شدید هیچگاه از بالا نروید، زیرا امکان برق گرفتگی وجود دارد. بایستی جهت رعایت اقدامات ایمنی در برج خنک کننده گرد کننده تجهیزات ایمنی لازم در بالای برج های خنک کننده برای مقابله با این پدیده در نظر گرفته شود.

خطر آتش سوزی

در برج های چوبی و برج هایی که دارای پرکن های پلاستیکی می باشد، علیرغم وجود مقادیر بسیار زیاد آب درون این برج ها، احتمال آتش سوزی وجود دارد. غیر قابل باور است که یک برج خنک کننده قابلیت احتراق و آتش سوزی داشته باشد. ولی بسیاری از این قبیل برج ها وجود داشته که در اثر بی مبادلاتی افراد و کشیدن سیگار، دچار حریق شده است. به همین دلیل کشیدن سیگار برای افراد اپراتور، در این قبیل برج ها ممنوع می باشد. در صورتی که برج های چوبی مدت رمان زیادی خارج از سرویس باشد، چوب ها خشک شده و احتمال آتش سوزی وجود دارد.

افرادی که با حلال ها و رزین ها سر و کار دارند، بایستی از خطرات مربوط به آن، آگاه شوند. رزین های پلی استری در هنگام مخلوط شدن، واکنش های گرمازا ایجاد می کنند. همچنین پارچه های آغشته به روغن و یا تجهیزات مربوط به روغن کاری، احتمال آتش سوزی را افزایش می دهند. بنابراین جهت رعایت اقدامات ایمنی در برج خنک کننده هر گونه کار گرم نظیر جوشکاری و یا برشکاری بایستی با صدور مجوز از واحد ایمنی صورت پذیرد.

خطرات تنفسی و کار با مواد شیمیایی

برج خنک کننده یک محیط گرم و مرطوب می باشد که علیرغم وجود تجهیزات لازم برای تصفیه شیمیایی آب محل مناسبی برای رشد انواع باکتری ها و میکروارگانیسم ها می باشد. بنابراین با رعایت اقدامات ایمنزمان مطالعه: ۱۲ دقیقه

برج خنک کننده چیست

برج های خنک کننده یا کولینگ تاورها (Cooling Tower) مبدل های حرارتی هستند که از آب و هوا برای انتقال گرما از سیستم تهویه هوا به محیط خارجی استفاده می کنند و اکثر اوقات در حذف گرما از آب کندانسوری که از چیلر خارج می شود کاربرد دارند. این برج ها معمولا روی پشت بام ها و دیگر محیط های بیرونی قرار می گیرند. به دلیل دور بودن از دید رس تکنسین ها در محافظت و عملکرد صحیح آن ها غفلت می شود که این امر سبب کاهش راندمان سیستم خنک کننده خواهد شد. این مقاله در بکار گیری روش های مناسب برای عملکرد بهینه و محافظت از برج های خنک کننده به شما کمک خواهد کرد.

انواع برج خنک کننده

برج های خنک کننده در دو نوع اصلی وجود دارند : باز و بسته ( بعضا به آن ها مستقیم و غیر مستقیم نیز گفته می شود)

برج خنک کننده ی باز ( مستقیم )

در برج های خنک کننده ی باز آب کندانسور چیلر مستقیما در معرض اتمسفر قرار دارد. این آب گرم بر روی صفحات (پکینگ)  در برج خنک کننده اسپری می شود یا سطح تماس را افزایش دهد و هوا از پکینگ ها عبور می کند. مقدار زیادی از گرما با تبخیر حذف می شود. آب سرد باقی مانده پس از فرآیند تبخیر به درون سینی گرد آوری می چکد و به کندانسور چیلر باز می گردد.

برج خنک کننده بسته ( غیر مستقیم )

برج خنک کننده ی بسته آب گرم چیلر را از لوله های موجود در برج خنک کننده به گردش در می آورد. در برج بسته آب سرد با هوای خارجی تماسی ندارد. آبی که صرفا در برج خنک کننده به گردش در می آید ،  بر لوله ها اسپری می شود و یک فن هوا را به آن لوله ها می دمد. این عمل آب کندانسور را در لوله ها خنک می کند و آن را مجددا در چیلر به چرخش در می آورد.

اجزای برج خنک کننده

آب داغ از سیستم آب سرد و از طریق پمپ کندانسور در لوله های توزیع آب به بخش فوقانی برج خنک کننده ارسال می گردد. در برج باز، آب داغ از طریق آبپاش بر پکینگ ها انتقال گرما در برج خنک کننده اسپری می شود. بعضی برج ها این آبپاش هارا با لوله های قابل کنترل فشار تغذیه می کنند .دیگر برج ها از طریق یک حوض توزیع آب و با استفاده از نیروی جاذبه آبپاش را تغذیه می کنند. در برج های بسته آب دستگاه کندانسور از طریق لوله ها به برج می رود و تماسی با هوای خارجی ندارد. آبی که برای خنک کردن لوله ها بکار برده می شود فقط در برج گردش می کند.

در برج های باز ، یک حوض گرد آوردی در بخش تحتانی برج، آب سرد را پس از عبور از صفحات انتقال گرما جمع آوری     می کند. آب سرد مجددا به درون کندانسور پمپاژ می شود تا چرخه ی بسته سرمایش آب را تکمیل کند. در برج های بسته، آب کندانسور حین عبور از لوله های برج سرد می شود و سپس به چیلر باز می گردد.

واسط ( پکینگ یا صفحات ) انتقال حرارت

برج های خنک کننده برای آزاد سازی گرما از سیستم تأسیسات از فرآیند تبخیر استفاده می کنند. در برج های بسته، آب کندانسور به آرامی بر روی پکینگ ها پخش می شود. مقداری از آب داغ در محل پکینگ  و یا روی لوله های مداربسته بخار می شود که این فرآیند آب را خنک  می کند. پکینگ های برج خنک کننده عموما در بسته های از جنس ورقه های نازک پلاستیکی و یا لایه ی نفوذ پذیر با طرح توری چیشده شده اند.

جریان هوا

بالا بودن مقادیر جریان هوا در صفحات انتقال گرما میزان تبخیر را بالا می برد و درنتیجه سبب افزایش ظرفیت سرمایشی برج می شود. فن های برج خنک کننده این جریان هوا را تولید می کنند. سایز فن های برج و میزان جریان هوا بر اساس شرایط طراحی و دمای آب کندانسور، میزان جریان آب و دمای مرطوب مخزن انتخاب می شود تا به میزان سرمایش مطلوب دست پیدا کند.

برج های خنک کننده می توانند دارای فن های پروانه ای یا دمنده های قفس سنجابی باشند. فن های کوچک می توانند مستقیما به موتور درایو متصل باشند اما اغلب طراحی ها به یک کاهش سرعت متوسط نیاز دارند که توسط تسمه برقی و یا دنده کاهشی انجام می شود. فن و سیستم درایو در ارتباط با سیستم کنترل فعالیت می کنند تا سرعت و استارت / توقف را کنترل کنند. هنگامی که درایو های سرعت متغیر (VSD ) به موتور فن ها اضافه شوند ، سرعت فن هارا کنترل و به طور دقیق تر دمای آب را هنگام خروج از برج تنظیم می کنند.

دکمه بازگشت به بالا