۵ میدان بزرگ فکری و کلامی مغفول پیش روی حوزویان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین ، به نقل از روابط عمومی اداره تبلیغات اسلامی اصفهان ، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی اظهار داشت: اهل بیت (ع) دانش ارزشمند را علمی مفید برای مردم و علمی دانسته اند که نیست خاکستر استفاده می شود

وی ادامه داد: “علم مفید نیز با توجه به شرایط و زمان تعیین می شود. ممکن است علمی در مقطعی مفید بوده باشد و امروز دیگر کارآیی ندارد ، بنابراین باید مراقب باشیم که درسی که می بینیم و زمانی که می گذرانیم مفید باشد. زندگی خود را هدر ندهید.

رئیس مرکز تعمیق باورهای دینی و مبارزه با جریانات و اختلافات انحرافی افزود: امروز برای پیشرفت و پیشرفت ، چاره ای جز انجام آموزش های علمی ، معرفتی و صحیح برای انسان نداریم و باید شخصیت خود را بسازیم. و کسانی که با آنها در ارتباط هستیم. “آموزش نباید فراموش شود.

لزوم تغییر دیدگاههای اساسی کلامی

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی صلاحیت شیعه را از نظر تاریخی دانست و امروز آن را مدیون مبانی فکری و اعتقادی است و گفت: امروز معتقدیم که علوم انسانی سکولار نمی تواند پاسخگوی نیازهای افراد جامعه ما باشد زیرا جهان بینی آنها دین ندارد.

وی افزود: تا زمانی که دیدگاههای اساسی کلامی ما تغییر نکند ، ما چیزی به نام روانشناسی اسلامی ، جامعه شناسی و اقتصاد نخواهیم داشت ، بنابراین باید دانش ما را در دانشی که می خواهیم در آن موفق شویم بدانیم.

رئیس مرکز تعمیق باورهای دینی و مبارزه با جریانات و اختلافات انحرافی اظهار داشت: یک دانشمند ماهر باید دارای دو دیدگاه باشد ، یک نگاه به میراث تولید شده از گذشته و دیگری نگاه به آینده و نیازها و مناطقی که باید در آنها فعالیت کند. . ما نباید از هویت و گذشته خود غافل شویم و در عین حال نباید از نگاه به آینده نیز عقب بمانیم.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان اینکه هر انسانی در طول زندگی خود یک تیر می زند و می تواند تغییری ایجاد کند ، گفت: همه باید قسمت و نقش تاریخی خود را بدانند ، یک شخص می تواند در گوشه های فکر تولید کند و ایده بدهد و برنامه ها. “چند نسل از آن بهره می برند و چگونه می دانیم كه نقش ما مدیون شناخت دقیق مناطق عملی پیش روی ماست.

آشنایی با حوزه های چالش یک نیاز اساسی سیستم آموزش سمینار

وی افزود: امروز ما باید مزایا و الزامات زمان خود را بدانیم تا بتوانیم بگوییم مثلاً در پایان نامه ای كه می نویسیم این موارد را بگنجانیم و چشم انداز آینده داشته باشیم كه متأسفانه چنین بینشی بسیار وجود ندارد. در سمینار جامعه ما و بنابراین بسیاری از تلاش ها هیچ نتیجه و نتیجه ای ندارد و هیچ فایده ای برای جامعه ندارد.

رئیس مرکز تعمیق باورهای دینی و مبارزه با جریانات و اختلافات انحرافی ، نیازهای آموزشی و ورود به مناطق درگیری و چالش ، بخشی جدایی ناپذیر از سیستم آموزش حوزوی است و گفت: “از آنجا که سرعت تغییر در دنیای جدید بسیار بالا است ، گاهی اوقات ما عقب می مانیم. ما خیلی دیر متوجه زمینه ها نمی شویم یا تمرکز مناسبی برای اقدام در زمان مناسب نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با تأکید بر لزوم شناخت 5 حوزه مهم تعارض فکری و کلامی برای حوزویان ، اظهار داشت: الهیات و کلام به معنای حوزه خود زمینه تأمین و پشتیبانی و اصلاح مبانی نظری و فکری و فیلسوفان ما و کسانی هستند که می خواهند در زمینه خود کار عمیق کنند.

وی قلمرو نخست را قلمرو دسته اعتقادات در صحنه زندگی و قلعه خانه دانست و گفت: این قلمروی است که در آن زندگی می کنیم و زندگی ما به آن بستگی دارد و اگر نتوانیم جامعه خود را مطابق با معیارهای فکری و معرفتی ، عملاً شکست می خورد. ما خورده ایم و فراتر رفتن از افق برای ما بی معنی خواهد بود و اگر رای دهندگان نتوانند نقش تاریخی مناسب خود را ایفا کنند ، با عواقب ناگواری روبرو خواهیم شد.

رئیس مرکز تعمیق باورهای دینی و مبارزه با جریانات و اختلافات انحرافی اظهار داشت: حوزه تهدید ایمان و معنویت اولین حوزه ای است که مورد توجه قرار می گیرد. ما می دانیم که از قرن نوزدهم جنبشی از غرب ظهور کرد که به پایان عصر دین و معنویت اعتقاد داشت و به بهانه عقلانیت و معنویت محدود در تفکر سکولار ، عرفی سازی را دنبال می کرد.

ظهور اخلاق سکولار در دنیای مدرن

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی افزود: در قرن بیستم نشانه هایی از گرایش به دین و معنویت در مردم دیده می شد و انقلاب اسلامی ایران به عنوان نمادی از این حرکت تلقی می شد و جالب است که چنین پدیده ای از نظر جامعه شناسان سکولار جایی نداشت. جهان در یک وضعیت ذهنی است.

وی گفت: امروز کاملاً مسلم است که نظریه عرفی سازی جامعه مدرن نظریه کاملی نیست و برخی بر این باورند که جهان به سمت اخلاق پیش می رود.

رئیس مرکز تعمیق اعتقاد دینی و مبارزه با جریانات و تحولات انحرافی با بیان اینکه امروز ایمان سکولار و معنوی در جهان ایجاد شده است ، گفت: برخی افراد به جای جستجوی خدا نوعی تجربه درونی و روانی را تعریف کرده اند. جایگزین ادیان و آداب و اخلاق الهی می شود. “آنها یک معنویت سکولار ایجاد کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی افزود: کلیسای مسیحی مدت ها قبل از ما با این بحران مقابله کرده و مطالعات گسترده ای را انجام داده و بحث الهیات کاربردی را با گرایش های مختلف آغاز کرده است.

وی گفت: ایمان دیگر مقوله ای نیست كه فقط از لحاظ نظری باید اثبات شود. “ایمان یک مقوله زنده در زندگی فردی و اجتماعی ما است که می تواند آسیب ببیند و دلیلی برای رشد وجود دارد. مراقبت های بالینی و الهیات باید آغاز شود.” از صحنه آکادمی به صحنه زندگی آمده است و فیلسوفان و متکلمانی هستند که در فضای عملی کار می کنند.

عدم اطمینان از موقعیت اقتصاد و تولید ثروت در حاکمیت اسلامی

رئیس مرکز تعمیق اعتقاد دینی و مبارزه با جریانات انحرافی و تغییر ، حوزه دوم را حوزه حاکمیت دینی و حاکمیت دینی خواند و گفت: یکی از اساسی ترین مباحث کلام ما امامت است که به معنای رهبری و مدیریت اجتماعی است ، و ما در این زمینه موضوعات مهمی داریم. ما می دانیم که نحوه برخورد با مردم و موقعیت سرمایه و اقتصاد این است که جایگاه ثروت حلال در حکومت اسلامی هنوز یکی از اساسی ترین مشکلات و مسائل ما است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی ادامه داد: اگر چارچوب های نظری و الگوهای حاکمیت دینی را تعریف نکنیم ، تکلیف چند مسئله ای ما مشخص نیست. بنابراین ، باید در سمینارها به طور جدی روی این موضوع کار شود.

وی حوزه خانواده و شیوه زندگی را سومین زمینه مهم معرفی کرد و گفت: امروز آن خانواده قدیمی دیگر وجود ندارد و در سمینار باید الگوهای سبک زندگی اسلامی در شرایط جدید تعریف شود و باید بدانیم که همانطور که انفعال در شرایط جدید اشتباه است ، انزوا نیز در این رابطه رد می شود.

رئیس مرکز تعمیق باورهای دینی و مبارزه با جریانات انحرافی و تغییر با اشاره به اینکه امروز صدها جلد کتاب به زبانهای مختلف برای شیعیان نوشته شده است ، اظهار داشت: در انگلیس ، فرانسه و اسرائیل مراکز مطالعات شیعه فعال است و احیای آثار شیعه. اگرچه آنها نگاهی یک جانبه دارند ، اما در آینده ما به ناچار با مجموعه ای از آثار شیعه که دیگران درباره ما نوشته اند روبرو خواهیم شد و این یک خطر بزرگ است که فقه و کلام اسلامی از دریچه جهان به جهانیان نشان داده می شود. .

سه جریان فعال در جهان اسلام و نیاز به شناخت آنها

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با اشاره به کمبود اطلاعات حوزویان ایرانی در مورد جهان اسلام اظهار داشت: ما باید جهان اسلام را بشناسیم و نقاط تعامل را بدانیم و باید جریان های مختلف فکری و اصول تایر را بررسی کنیم. .

وی با بیان اینکه ما سه جریان فعال در جهان اسلام داریم که هر دانشجو موظف است آنها را بشناسد ، ادامه داد: جریان سلفی اولین موردی است که نباید آن را با داعش و وهابیت اشتباه بگیریم. داعش فقط نوعی از آن است و بدانید که امروز ، اگر داعش نابود شود ، در عرض چند سال ، سلفی ها جهان اسلام را به شکلی دیگر در اختیار می گیرند و حتی برخی از جریان های فکری تحت تأثیر سلف هستند.

رئیس مرکز تعمیق باورهای دینی و مبارزه با جریانات و اختلافات انحرافی جریان فکری جهان اسلام را دومین جریان فعال عنوان کرد و گفت: اولین بازنگری ها در زمینه اندیشه اسلامی در مواجهه با جهان جدید توسط روشنفکران اسلامی و اسلامی. همه جنبش های فکری که به ایران آمده اند. “آنها از جهان عرب و شبه قاره چهل یا پنجاه سال پیش نشات گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی تصوف را سومین جریان روشنفکر فعال در جهان اسلام معرفی کردند و گفتند: البته تصوف و تصوف در جهان اسلام با آنچه امروز در کشور ما وجود دارد متفاوت است و علمای بزرگ و امامان در اینها لباس است ، اکنون آنچه تصوف در کشور ما به شکل فرقه درآمده است تصوف است که مغایر با دین ما است.

وی با بیان اینکه گفتگوی مذاهب حوزه دیگری پیش روی ماست ، افزود: در مقطعی از جمهوری اسلامی هزینه های زیادی برای گفتگوی مذاهب هزینه شد اما با اطمینان می توانم بگویم که بقیه موارد نزدیک به صفر است. “

اشکال جدید الحاد از طریق فیزیک کوانتوم برای اثبات علیت

رئیس مرکز تعمیق باورهای دینی و مبارزه با جریانات و اختلافات انحرافی ، حوزه جهان ملحد را پنجمین زمینه پیش رو دانست و گفت: در الحاد جدید یا علوم پایه ، آنها در زیست شناسی و علوم اعصاب به خدا ایمان دارند و خلقت را دنبال می کنند در مورد فیزیک جدید در حال بحث است ، ما هنوز از استدلال علی استفاده می کنیم ، اما فیزیکدانان کوانتوم معتقدند که استدلال علیت اساساً یک دسته ذهنی است و ما چیزی شبیه یک شی خارجی نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با اشاره به مبارزه بزرگ بین الحاد دینی و الحاد جدید اظهار داشت: متأسفانه حوزه علمیه ما در این جنگ 50 ساله سهم بسیار کمی دارد.

وی حوزه الحاد مدرن را بسیار جدی و مهم دانست و تصریح کرد: الحاد برای نخبگان فلسفی است ، الحاد مکتبی در افراد ایدئولوژیک ایجاد می شود اما اگر الحاد علمی توسعه یابد به دانش آموزان دبستان نیز می رسد.

دکمه بازگشت به بالا