۵ توصیه برای داشتن کبدی سالم

کبد به عنوان یکی از ارگانهای حیاتی بدن ، حدود 500 کارکرد مهم از جمله از بین بردن همه سموم بدن ، پاکسازی مواد مخدر از بدن و سوخت و ساز کلیه مواد مغذی را دارد و بنابراین سلامت کبد از اهمیت بالایی برخوردار است. برای سلامتی عمومی بدن .

به گزارش باراناخبر ، سایر کارکردهای مهم کبدی شامل تنظیم سطح کلسترول ، تهیه پروتئین و صفرا برای کمک به جذب چربیها ، ذخیره قند در هنگام نیاز و تنظیم سطح هورمون است که همه این موارد روزانه انجام می شود. از کبد به بدن

به طور معمول ، سلامت کبد ممکن است مورد توجه انسان ها نباشد ، اما به محض اینکه کوچکترین مشکل برای این اندام حیاتی ظاهر می شود ، اهمیت بسیار آن محقق می شود.

به عنوان مثال ، در سیروز کبد ، که در آن سلولهای کبدی جایگزین بافت زخم می شوند ، کبد ممکن است عملکردهای حیاتی خود را انجام ندهد. بیماری کبد چرب غیر الکلی ، که می تواند منجر به سیروز شود و در بین افراد چاق شایع است ، همچنین یک بیماری خطرناک کبدی است. در صورت عدم موفقیت کبد ، بدن از تجمع سموم و ناکارآمدی در متابولیسم غذایی و ترخیص مواد مخدر رنج می برد.

براساس اطلاعات پایگاه اطلاعات دانشکده پزشکی هاپکینز ، برخی از نکاتی برای داشتن کبد سالم در اینجا آمده است:

1) از نوشیدن الکل جداگانه خودداری کنید:

اگر فکر می کنید فقط مصرف منظم و بیش از حد الکل برای کبد مضر است ، به طور جدی اشتباه می کنید. مصرف روزانه فقط چهار انس الکل برای مردان و فقط دو اونس برای زنان می تواند به سیروز کبدی منجر شود. بنابراین بهتر است به هر مقدار از الکل خودداری کنید.

2) هنگام استفاده از مواد شیمیایی و سموم مراقب باشید:

مواد شوینده ، حشره کش ها ، سموم دفع آفات و سموم دیگر می توانند به کبد شما آسیب برساند. برچسب های هشدار دهنده را برای مواد شیمیایی مورد استفاده با دقت بخوانید و از روش های صحیح استفاده استفاده کنید.

3) پیشگیری از هپاتیت:

واکسیناسیون را بخاطر بسپار: هپاتیت A و B بیماریهای ویروسی کبد هستند. اگرچه اکنون بسیاری از کودکان علیه این دو بیماری واکسینه شده اند ، اما بسیاری از بزرگسالان واکسینه نشده اند. اگر در معرض خطر این بیماری ها هستید ، در مورد نحوه واکسیناسیون با پزشک خود صحبت کنید.

مراقب نحوه انتقال ویروس هپاتیت B باشید: هپاتیت B و C می توانند به بیماریهای مزمن تبدیل شوند که در نهایت می توانند کبد شما را از بین ببرد. این بیماری ها توسط خون و مایعات بدن دیگر منتقل می شود.

دستان خود را بشویید: هپاتیت A از طریق تماس با غذا یا آب آلوده پخش می شود. دستان خود را مرتبا بشویید.

4) از داروهای گیاهی و مکمل های گیاهی مراقب باشید:

یکی از دلایلی که بسیاری از داروها منسوخ می شوند یا پس از آزمایش وارد بازار نمی شوند آسیب کبدی است. به عنوان مثال ، آمارها نشان می دهد که 20 درصد از آسیب های کبدی در ایالات متحده به دلیل استفاده خودسرانه از مکمل ها است. قبل از مصرف هرگونه دارو یا مکمل شیمیایی یا داروها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

5) به یاد داشته باشید که یک رژیم غذایی مناسب و تمرینات روزانه را دنبال کنید:

چاقی یکی از دلایل اصلی کبد چرب است که می تواند منجر به سیروز کبد شود. با ورزش روزانه و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و سالم از چاقی و بیماری کبد خودداری کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا