اجتماعی

۴ ادویه مفید برای سیستم ایمنی بدن

با سردتر شدن هوا و به ویژه پس از تجربه نسبتاً طولانی اپیدمی کرونا در سراسر جهان، تقویت ایمنی برای بسیاری از ما بیش از هر زمان دیگری مهم شده است.

به گزارش باراناخبر، کارشناسان می گویند: خوشبختانه راه تقویت سیستم ایمنی بدن نه گران است و نه پیچیده.

آنها تاکید می کنند که بهترین توصیه برای تقویت سیستم ایمنی، انتخاب غذای مناسب در کنار سبک زندگی سالم است.

به گزارش مجله پزشکی «Everyday Health»، گیاهان و ادویه جات قرن ها به عنوان دارو در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند یکی از قوی ترین ابزارهای تغذیه ای برای بهبود سیستم ایمنی بدن باشند.

زعفران هند

این ادویه در طب باستان هند به عنوان درمان بیماری های التهابی سابقه طولانی دارد. استرس اکسیداتیو پدیده ای است که در اثر عدم تعادل بین رادیکال های آزاد (مولکول های ناپایدار که اغلب توسط آلاینده های محیطی ایجاد می شوند) و آنتی اکسیدان ها (مولکول هایی که رادیکال های آزاد را خنثی می کنند) ایجاد می شود. کورکومین، ماده فعال اصلی زردچوبه، دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است و نشانگرهای استرس اکسیداتیو را بهبود می بخشد. زردچوبه در حضور برخی چربی ها و همچنین پیپرین، ترکیبی که در فلفل سیاه یافت می شود، بهتر جذب می شود.

زنجبیل

قرن هاست که مردم برای درمان سردرد، سرماخوردگی، حالت تهوع و استفراغ به این ادویه گرم کننده روی آورده اند. در مطالعه ای که در مجله تخصصی «Ethnopharmacology» منتشر شد، مصرف زنجبیل تازه برای مبارزه ویروس سنسیشیال تنفسی انسان (RSV)، یک ویروس تنفسی رایج که علائم خفیف و شبیه سرماخوردگی ایجاد می کند. ترکیبات موجود در زنجبیل که با نام های «جینجرول» و «شوگاول» شناخته می شوند، خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و تسکین دهنده درد دارند و این ترکیبات به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می کنند.

دارچین

مطالعات تغذیه ای نیز نشان داده است که دارچین دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی است. این ادویه دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد التهابی است. سینامالدئید، یکی از مواد اصلی فعال در دارچین، دارای اثرات ضد التهابی قوی است. این ماده می تواند از رشد باکتری لیستریا جلوگیری کند.

فلفل قرمز

ممکن است پاپریکا را با سلامت سیستم ایمنی مرتبط نکنید، اما این ادویه سرشار از ترکیبات مفیدی مانند ویتامین‌های C و A است. ویتامین C (اسید اسکوربیک) یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. بر اساس مطالعه ای که در مجله Nutrients منتشر شده است، این ویتامین همچنین به حفظ سلامت سلول های ایمنی شما کمک می کند. در همین حال، ویتامین A به تنظیم پاسخ های ایمنی کمک می کند. علاوه بر این، کپسایسین، ترکیبی که به فلفل ها حرارت می دهد، می تواند درد و التهاب را نیز تسکین دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا