عمومی

آیا آب برنج برای پوست مفید است؟

بسیاری از مردم از آب برنج برای بهبود ظاهر پوست یا تسکین بیماری هایی مانند اگزما استفاده می کنند. برخی از شرکت های لوازم آرایشی ادعا می کنند که آب برنج دارای خاصیت ضد پیری است ، اما شواهد علمی کمی برای تأیید این ادعاها در دسترس است.

به گزارش عصر ایران به نقل از Medical News Today ، “آب برنج به آب نشاسته گفته می شود که با خیساندن یا جوشاندن برنج بدست می آید.” تهیه آب برنج در خانه امکان پذیر است یا می توانید محصولات مراقبت از پوست را که حاوی آب برنج هستند خریداری کنید.

آب برنج ممکن است فواید پوستی داشته باشد ، اما مطالعات زیادی با کیفیت بالا در مورد اثرات آب برنج انجام نشده است. برای اثبات اینکه آب برنج فواید قابل توجهی دارد ، دانشمندان باید مطالعات بیشتری را در مقیاس بزرگتر انجام دهند.

آنتی اکسیدان ها

برنج حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند اینوزیتول است. آنتی اکسیدان ها به مبارزه با اثرات رادیکال های آزاد ، مولکول های فرار که به سلول های سالم بدن آسیب می رسانند ، کمک می کنند. شرکت ها اغلب آنتی اکسیدان به محصولات مراقبت از پوست خود اضافه می کنند.

یک مطالعه کوچک در سال 2018 با حضور 12 شرکت کننده اثرات ژل آب برنج روی پوست را به مدت 28 روز آزمایش کرد. محققان دریافتند که برنج دارای فعالیت های آنتی اکسیدانی مشابه اسید اسکوربیک یا ویتامین C است.

پیری پوست را کاهش دهید

شواهد محدودی وجود دارد که آب برنج می تواند پیری پوست را کند کند.

مطالعه ای در سال 2018 نشان داد که آب برنج فعالیت الاستاز ، آنزیمی را که در پیری پوست نقش دارد ، کاهش می دهد. این نشان می دهد که آب برنج ممکن است پتانسیل ایجاد چین و چروک و خطوط روی پوست را داشته باشد.

مطالعه ای در سال 2001 نشان داد که اینوزیتول می تواند به بهبود چین و چروک های پوست کمک کند. محققان 1-2 دوره مرطوب کننده اینوزیتول را در زنان شرکت کننده در سنین مختلف طی یک دوره هفت هفته آزمایش کردند.

در پایان مطالعه ، محققان تخمین زدند که اینوزیتول 12.4 درصد از چین و چروک ها و 17 درصد از خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می دهد.

واردکنندگان توجه به این نکته مهم است که هر دو مطالعه در مقیاس کوچک بودند ، و مورد دوم به طور خاص از آب برنج برای آزمایش استفاده نکرده است.

تحریک پوست را کاهش دهید

در سال 2002 ، محققان اثرات شستشو در آب حاوی نشاسته برنج را در دو گروه آزمایش کردند. یک گروه دچار اگزمای آتوپیک و گروه دیگر پوست با لوریل سولفات سدیم (SLS) تحریک شده بودند.

محققان دریافتند توانایی بهبودی پوست برای افراد گروه پوست تحریک شده 20 درصد افزایش می یابد. آنها را با نشاسته برنج به مدت 15 دقیقه دو بار در روز شستشو داد.

همچنین به بهبود سد پوستی در افراد مبتلا به اگزمای آتوپیک کمک می کند.

درمان شوره سر

تحقیقات اولیه نشان می دهد که آب برنج تخمیر شده می تواند از رشد برخی قارچ ها جلوگیری کند.

مطالعات آزمایشگاهی در سال 2013 نشان داد که آب برنج یک شبه حاوی باکتری باسیلوس سرئوس است که آنتی بیوتیک های زویترمایسین A و کانوزامین را تولید می کند. این آنتی بیوتیک ها می توانند رشد Malassezia furfur را که در ایجاد شوره نقش دارد ، مهار کنند.

اما این یک مطالعه آزمایشگاهی است و لزوما اثبات نمی کند که آب برنج تخمیر شده یک درمان موثر برای شوره سر در انسان است.

دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا تأیید کنند که آب برنج در شرایط عادی می تواند به درمان شوره سر کمک کند.

طرز تهیه آب برنج

روش های مختلفی برای تهیه آب برنج وجود دارد:

مکش: می توانید یک نصف فنجان برنج خام را به مدت 30 دقیقه در دو یا سه فنجان آب خیس کنید.

جوش: برنج را می توانید با جوشاندن در دو برابر آبی که معمولاً برای پختن استفاده می کنید ، بپزید. پس از اتمام ، آب برنج را تخلیه کرده و در یک کاسه یا بطری تمیز ریخته و بلافاصله استفاده کنید. بقیه آب برنج را می توان در یک ظرف تمیز در یخچال نگهداری کرد.

برای تهیه آب برنج تخمیر شده از روش خیساندن استفاده کنید و بگذارید آب برنج قبل از قرار دادن در یخچال به مدت یک تا دو روز در دمای اتاق بماند.

نحوه استفاده از آب برنج برای مراقبت از پوست

روش های مختلفی برای استفاده از آب برنج برای مراقبت از پوست شما وجود دارد ، از جمله موارد زیر:

– صورت خود را با آب برنج بشویید

– بعد از تمیز کردن از آب برنج به عنوان تونر استفاده کنید

– پاشیدن آب برنج روی صورت

– هنگام شستشو از آب برنج استفاده کنید

– از آب برنج برای خیساندن پاها استفاده کنید

برخی افراد از آب برنج به عنوان نرم کننده یا درمان مو استفاده می کنند.

آیا خطری وجود دارد؟

هیچ مدرکی دال بر مضر بودن آب تازه برنج برای پوست وجود ندارد. با این حال ، مانند هر محصول زیبایی ، بهتر است ابتدا محصولات آب برنج را در ناحیه کوچکی از پوست امتحان کنید.

از آب برنج می توان حدود یک هفته استفاده کرد و توصیه می شود بیش از این مدت آب باقیمانده برنج را دور بریزید.

افرادی که به برنج حساسیت دارند نباید از آب برنج استفاده کنند.

واردکنندگان توجه به این نکته مهم است که آب برنج جایگزین مراقبت های پزشکی نیست. آب برنج می تواند به مدیریت یک بیماری پوستی کمک کند ، اما برای استفاده با درمان های اثبات شده و م forثر برای بیماری هایی مانند اگزما باید با پزشک خود مشورت کنید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده موارد زیر باید با پزشک مشورت کنید:

لکه های خشک ، پوسته پوسته یا خارش دار روی پوست دارید

– پس از استفاده از آب برنج ، عوارض جانبی مانند کهیر یا بثورات پوستی را تجربه کرده اید

پوست علائم عفونت مانند زخم باز دردناک ، قرمزی ، تب یا زخمی را که بهبود نمی یابد ، نشان می دهد.

اگر بعد از نوشیدن آب برنج دچار تورم صورت و گلو یا دشواری در تنفس شدید ، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا