اقتصادی

۴۱ زیبای خفته ایرانی در خلیج فارس

در خلیج فارس حدود 95 جزیره وجود دارد که بیش از 40 جزیره در جغرافیای ایران واقع شده است. بیشتر این جزایر زیستگاه گونه های جانوری ، مزارع نفتی و غیرمسکونی است و فقط دو جزیره ایرانی زیرساخت های گردشگری دارند.

به گزارش باراناخبر ، خلیج فارس منطقه مشترک ایران ، بحرین ، کویت ، عمان ، قطر و عربستان است. در میان این کشورها ، بیشتر جزایر به ایران تعلق دارند. بحرین ، یک جزیره در خلیج فارس ، دارای هفت جزیره دیگر است. 9 جزیره دیگر در کویت 5 جزیره متعلق به عمان ، 7 جزیره قطر ، 11 جزیره عربستان سعودی و 16 جزیره امارات متحده عربی است. البته بر سر مالکیت جزایر ابوموسی ، تنب ، زرکوه و آریانا اختلافاتی بین ایران و امارات وجود دارد ، اگرچه اسناد و توافق نامه های تاریخی مالکیت ایران بر این جزایر را ثابت می کند.

به استثنای قشم و کیش که بیشتر از سایر جزایر خلیج فارس حروف مشهور هستند ، هرمز ، ابوموسی ، تنب بزرگ و کوچک ، هندورابی ، لاوان ، هنگام ، ناز ، لارک ، سوریه ، فارور بزرگ و کوچک ، فارسی ، نگین ، خارک ، خارکو ، شیف ، مینو ، خور موسی ، دارا ، صدرا ، تهمادون ، آریانا ، زرکوه ، شیدور ، عباساک ، ام الکرم ، نخیلو ، گرم ، بونه ، قبر سروان ، سه دندان ، مطاف ، میر مهنا ، ام سیلا ، شیخ کارامه ، چراغی ، مرغی سایر جزایر ایران خلیج فارس هستند.

نیمی از این جزایر مسکونی است و برخی از آنها دارای امکانات نظامی و نفتی هستند. اکثر جزایر غیرمسکونی نیز به زیستگاه حیوانات تبدیل شده اند. دسترسی به بیشتر این جزایر دشوار و در برخی موارد غیرممکن است و گاهی نیاز به اجازه از استاندار ، محیط زیست ، منابع طبیعی و سایر نهادها دارد.

جزیره لاوان ، یکی از پایگاه های نفتی ایران / عکس از شانا

تردد مسافران بین بیشتر جزایر خلیج فارس توسط قایق های ماهیگیری انجام می شود و ورود با اتوبوس های دریایی و قایق های مسافربری فقط برای تعداد محدودی از جزایر از جمله کیش ، قشم ، هرمز و خارک تصمیم گیری می شود. ترافیک دریایی بین جزایر معمولاً امکان پذیر نیست ، به عنوان مثال شما نمی توانید از جزیره کیش به قشم سفر کنید ، باید به بندرهای هرمزگان و از آنجا به قشم یا هرمز برگردید. برای سفر به جزیره هنگام که نزدیک به جزیره قشم است ، باید به قشم بروید و از آنجا با قایق ماهیگیری به جزیره هنگام برسید.

می توان از هواپیماهای کوچک برای سفر به جزیره ابوموسی استفاده کرد که قرار بود بعد از زمان محمود احمدی نژاد به یک منطقه توریستی تبدیل شود و ناکام ماند ، اگرچه فقط جزیره نشینان چنین فرصتی دارند و فقط در صورت امکان داشتن این هواپیما را برای مسافران استفاده می کنند اجازه ورود به ابوموسی. پروازهایی از تهران و بندرعباس به مقصد جزایر خارک و سوریه انجام می شود ، اما از آنجا که این دو جزیره به همراه لاوان محل سکوهای نفتی و پایگاه مهمی برای صادرات نفت است ، سفر به این جزایر ارزان نیست. برای گردشگران و مسافران بدون اجازه و این جزایر عملا در دسترس گردشگران نیست.

جزیره کلیسا

از میان این 41 جزیره ، فقط کیش و تا حدی قشم آماده گردشگری هستند. جزایر هنگام و هرمز که برای تردد مسافران نیز مورد استفاده قرار می گیرند ، علی رغم داشتن مسکن محلی ، از ضعیف ترین خدمات گردشگری به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی برخوردار هستند. از طرف دیگر ، فضای آماده نبودن برخی از این جزایر ، به دلیل محدودیت های نظامی ، محدودیت هایی را در زمینه جابجایی و عکاسی از گردشگران ایجاد کرده است که مسافرت را خیلی آسان نمی کند.

مرکز مطالعات خلیج فارس (انستیتوی مطالعات استراتژیک ژئوپلیتیک ، تاریخ و جغرافیای خلیج فارس) با انتقاد از کمبود تجهیزات و خدمات ، به ویژه در جزایر مسکونی فارس ، از اوضاع در جزایر خلیج فارس انتقاد می کند. عامل تولید و ثروت ، رونق تجارت ، جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه صنعت گردشگری برای کشورهای حوزه خلیج فارس و رونق گردشگری ، تجارت و ثروت باشد. در سراسر کشور ، اما امروز آنها از سو mis مدیریت رنج می برند.

به طور کلی ، این گزارش خاطر نشان می کند که ساکنان جزایر مسکونی خلیج فارس با مشکلات اقتصادی ، آموزشی ، فرهنگی ، رفاهی و پزشکی زیادی روبرو هستند. ساکنان برخی از این جزایر ، علی رغم ایجاد پایگاه های نفتی و دریایی ، سرشار از بیکاری و فقر هستند و از ابتدایی ترین امکانات محروم هستند و شغل ساکنان برخی از این جزایر به ماهیگیری محدود می شود. .

جزیره خارگ (خارگ)

مرکز مطالعات خلیج فارس خاطرنشان می کند که اندازه جزیره قشم در ایران تنها از 22 کشور مستقل جهان بزرگتر است. اگر ایران بخواهد فقط یک جزیره مصنوعی مانند قشم (بدون ویژگی های طبیعی) در خلیج فارس بسازد ، باید 2665 میلیارد دلار هزینه کند.

این اتاق فکر پیشنهادات و برنامه های موجود و واقع گرایانه ای را برای توسعه جزایر خلیج فارس و عبور از وضعیت نامساعد رفاهی آماده کرده است که به شرح زیر است:

اساسی ترین نیازهای مردم جزیره آب آشامیدنی و برق است. در صورت عدم وجود آب آشامیدنی سالم ، هیچ پروژه توسعه و رفاه نمی تواند موفقیت آمیز باشد. امروز ، جزیره آبادان در خوزستان ، پس از هشت سال ویرانی و جنگ و ویرانی در جنگ تحمیلی ، متأسفانه هنوز از آب آشامیدنی مناسب و ساخت و ساز و رفاه مناسب محروم است.

کمک به ماهیگیران جزیره و تهیه آن امکانات معیشتی که تنها منبع درآمد آن ماهیگیری و میگو است. برای این منظور ، شرکت مشترک شیلات باید نتایج تلاش های روزانه خود را خریداری کرده و مبلغ روزانه یا ماهانه را پرداخت کند. ایجاد مراکز بهداشتی بسته بندی شده برای استاندارد سازی شیلات دریایی نه تنها می تواند به فروش آن کمک کند ، بلکه می تواند پلی برای صادرات به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس باشد.

ساخت یک فروشگاه سرد برای محافظت از غذاهای دریایی ماهیگیران در این جزیره می تواند مقرون به صرفه باشد. زیرا با نگهداری ماهی در سردخانه ، ماهیگیران می توانند زمینه بسته بندی و صادرات به مناطق دیگر را فراهم کنند.

اشتغال یکی از م importantلفه های مهم ایجاد رفاه اجتماعی در جزایر است. ساخت کارخانه های بسته بندی و تبرید محلی یکی از پیشنهادات ایجاد اشتغال در این جزایر است. اقدامات دیگر برای به کارگیری نیروهای بومی در منطقه شامل ساخت یک لنج و تعمیر قایق های ماهیگیری است.

موقعیت مکانی جزایر و بانکهای ساختمانی را برای موقعیت مکانی آنها مناسب تخمین بزنید. ساخت اسکله های چوبی جامد ، مناسب برای توقف ماهیگیران و شناورهای آنها و همچنین بنادر تجاری و سوختی شناورهای غول پیکر.

ساخت مناطق ویژه گردشگری در جزایر. بسیاری از گردشگران تمایل دارند در سفری تفریحی به جزیره ای دریایی سفر دریایی انجام دهند كه هزینه زیادی برای آنها ندارد. از آنجا که سفرهای توریستی به جزایر مانند کیش و قشم تقریباً پرهزینه است ، با برنامه ریزی مناسب و ایجاد پارک های دریایی ، سواحل ، هتل ها و متل ها و فضای توریستی با ورودی مناسب ، جریان زندگی و شکوفایی و جریان سرمایه در جزایر می تواند باشد. به حرکت درآورد.

گردشگری دریایی یکی از مهمترین زیرشاخه های صنعت گردشگری است که در ایران کمترین توجه را داشته است. در حال حاضر ، بخش خصوصی می خواهد برای افزایش گردشگری در این مناطق در جزایر خلیج فارس سرمایه گذاری کند. با این وجود علی رغم اینکه کشور ما در قسمت های شمالی و جنوبی سواحل زیبایی دارد اما کمبود امکانات و تجهیزات لازم برای گردشگری ، حمل و نقل دریایی و مجتمع های تفریحی دریایی در سواحل این دریاها باعث شده است که گردشگران داخلی و خارجی به دنبال استفاده بی پاسخ باشند تورهای دریایی ایجاد تورهای گردشگری دریایی برای اسکی ، غواصی و … در جزایر می تواند باعث رونق و شکوفایی این مناطق شود.

جزیره خور موسی

جزیره لارک

جزیره ابوموسی

جزیره مارو (شیدور) در محله لاوان

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا