عمومی

سهام پتروشیمی خلیج فارس در سه بلوک عرضه می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی باراناخبر،
هیات واگذاری در سی و هشتاد و یکمین جلسه هیات واگذاری، واگذاری 18 درصد باقیمانده سهام دولت به شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را تصویب کرد. با توجه به ارزش بالای این شرکت، این پیشنهاد بزرگترین مزایده تاریخ بورس و سازمان خصوصی سازی خواهد بود.

حسین قربان زاده در این خصوص گفت: در جلسه هیات واگذاری مقرر شد این سهام در سه بلوک یک، دو و پانزده درصدی در قالب مزایده سهام عرضه شود. بلوک 1% به صورت نقدی و بدون ارزش افزوده (حق بیمه) و بلوک 2% با 5% ارزش افزوده (حق بیمه) ارائه می شود.

مدیرعامل سازمان خصوصی سازی گفت: همچنین بلوک 15 درصدی اگرچه غیرقابل کنترل است اما مدیریتی محسوب می شود و به تبع آن 30 درصد به قیمت پایه اضافه می شود. وزن نقدی این بلوک 30 درصد و مابقی قیمت در 8 قسط در فواصل شش ماهه و جمعاً چهار سال به اضافه نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار اخذ می شود.

وی افزود: سازمان خصوصی سازی در خصوص قیمت پایه موظف است قیمت نمادی سهام شرکت های بورسی را در روز عرضه در نظر بگیرد مشروط بر اینکه از قیمت نمادی روز تصویب کمتر نباشد. از هیئت نقل و انتقالات این شرط نیز به این دلیل است که پس از تایید هیات واگذاری هیچ اقدامی با هدف کاهش قیمت پایه صورت نمی گیرد.

رئیس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: در خصوص زمان عرضه باید ده روز از انتشار آگهی عرضه در مطبوعات بگذرد و بنابراین تا دو هفته آینده این پیشنهاد انجام می شود.

لازم به ذکر است هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در مجموع حدود 40 درصد از تولیدات صنعت پتروشیمی کشور را در اختیار دارد و در سال گذشته بیش از سه میلیارد دلار صادرات داشته است. از شرکت های این هلدینگ می توان به پتروشیمی نوری، اروند، بندر امام، تندگویان، بوعلی سینا، خوزستان، پارس، ایلام، ارومیه، گچساران، هنگام، بروجن، دهدشت، کازرون، الماس ماهشهر، NPC بین المللی، پلیمر آریاساسول اشاره کرد. تامین کنندگان مهم آب و برق (فجر و مبین) و همچنین بسیاری از شرکت های تجاری و خدماتی.

دکمه بازگشت به بالا