فرهنگ و هنر

یک کشف “بی‌نظیر” در عمان

باستان‌شناسان اسکلت‌های ده‌ها نفر را در مقبره هفت‌هزار ساله واقع در عمان کشف کردند.

به گزارش باراناخبر به نقل از لایوساینس، ‌ گروهی از باستان‌شناسان بقایای ده‌ها انسان را پیدا کرده‌اند که حدودا هفت‌هزار سال قبل در مقبره‌ای سنگی واقع در عمان دفن شده بودند.

این مقبره که در استان «وُسطی» ‌ واقع در کشور عمان کشف شده است، یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های ساخت بشر است که تاکنون در این کشور کشف شده است.

به گفته باستان‌شناسان با توجه به این‌که هیچ گور عصر برنز یا قدیمی‌تری تاکنون در این محوطه کشف نشده است، کشف این بقایا یک اکتشاف “بی‌نظیر” محسوب می‌شود.

مقبره سنگی نخستین‌بار ۱۰ سال قبل و به کمک عکس‌های ماهواره‌ای شناسایی شده بود. باستان‌شناسان معتقدند قدمت این مقبره به ۵۰۰۰  تا ۴۶۰۰ پیش از میلاد بازمی‌گردد.

بر اساس گزارشی که درباره کاوش این مقبره منتشر شده است، ‌ دیوارهای این مقبره سنگی از چندین ردیف سنگ‌های مسطح و کوچک ساخته شده است و فضای داخلی آن از دو اتاقک خاکسپاری تشکیل شده که هر کدام به چندین بخش کوچکتر تقسیم شده‌اند. سقف تمام مقبره از سنگ ساخته شده، ‌ اما بخش‌هایی از این مقبره به دلیل باران‌های موسمی سالانه فروریخته است.

چند دسته استخوانی که در اتاقک‌های خاکسپاری کشف شده است، ‌ نشان می‌دهد اجساد پیش از آن‌که درون مقبره قرار داده شوند، در این اتاقک‌ها تجزیه می‌شدند.

محققان در مرحله بعدی تحقیقات، اسکلت‌های کشف‌شده را از نظر انسان‌شناسی و زیست شیمی مورد بررسی قرار خواهند داد. باستان‌شناسان همچنین امیدوارند بقایای یک سکونتگاه را در نزدیکی این مقبره کشف کنند که محل زندگی این مردم بوده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا