فرهنگ و هنر

باستان‌شناسان ایرانی و خارجی به شهر سوخته برگشتند

باستان شناسان از ایران، ایتالیا و صربستان کاوش در شهر سوخته را آغاز کرده اند.

به گزارش باراناخبر، نوزدهمین فصل از کاوش‌های شهر سوخته استان سیستان و بلوچستان به مدت 45 روز با سرپرستی دکتر دکتر کاوشگر انجام می‌شود. سید منصور سید سجادی.

این خبر در سایت رسمی سایت میراث جهانی شهر سوخته اعلام شده است. پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری سوخته را تنها محوطه باستانی ایران اعلام کرده است که کاوش‌ها و کاوش‌های علمی – باستان‌شناسی آن به‌طور مستمر توسط باستان‌شناسان ایرانی و ایتالیایی انجام شده است. سایت میراث جهانی شهر سوخته نیز اعلام کرد که علاوه بر ایتالیایی ها، باستان شناسانی از صربستان نیز در این فصل حضور دارند. محققان و باستان شناسان کشورهای دیگر مانند بریتانیا، فرانسه و آلمان قبلاً به سایت میراث جهانی شهر سوخته دعوت شده بودند.

جلال زی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان نیز گفت: چهار تا پنج درصد شهر سوخته تاکنون کاوش شده است و مناطق اکتشاف نشده نیاز به زمان و هزینه زیادی دارد.

باستان شناسان در آخرین فصل از کاوش ها اطلاعاتی از دوره های اولیه استقرار در شهر سوخته به دست آوردند. کاوش های باستان شناسی در این منطقه از سال 1374 به سرپرستی سجادی انجام شده است.

شهر سوخته با قدمت و تمدن پنج هزار ساله، یکی از مهمترین مناطق شهری باستانی فلات ایران است که در 60 کیلومتری زابل واقع شده و در سال 1393 به عنوان یک مکان فرهنگی در یونسکو به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا