اجتماعی

عکس | پیدا شدن تابوت عجیب سه هزار ساله در مصر

باستان شناسان مصری تابوت سنگی 3300 ساله یک مقام رسمی را کشف کردند که جسد مومیایی شده اش مدت ها پیش توسط سارقان قبر به سرقت رفته بود. این تابوت که پوششی گرانیتی صورتی دارد، برای مقامی به نام «پتاه‌ام‌ویا» ساخته شده است که طبق زبان هیروگلیف‌های حک شده بر روی آن، در زمان رامسس دوم (۱۲۱۳-۱۲۷۹ پیش از میلاد) می‌زیسته است. معبدی در اهرام مصر بود که توسط رامسس دوم در تبس (اقصر امروزی) ساخته شد.

بیشتر بخوانید:

بر اساس کتیبه هیروگلیف، Ptah-im-wea بر گاوهای معبد نظارت می کرد و به عنوان رئیس خزانه معبد، مسئول ارسال هدایای الهی برای خدایان بود. با این حال، Ptah-in-wea در نزدیکی معبدی که او برای رامسس دوم محافظت می کرد، دفن نشد. در عوض، تابوت او را در کنار هرمی قرار دادند که 1000 سال پیش در سقارا، شهری باستانی که به خاطر گورستان بزرگش معروف است، ساخته شد.

عکس تابوت عجیب 3000 ساله در مصر پیدا شد

در این بیانیه آمده است که باستان شناسان تابوت را در نزدیکی اهرام متعلق به پادشاه یونس (حکومت در حدود 2323-2353 قبل از میلاد) در جنوب راهروی که افراد وارد هرم می شدند، کشف کردند. یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که برای مصری‌ها غیرعادی نبوده است که بخواهند در نزدیکی اهرام ساخته شده توسط فراعنه‌هایی که مدت‌ها پیش می‌زیستند، دفن شوند. به عنوان مثال، مقبره‌هایی با قدمت 2500 سال قدمت 4500 سال در نزدیکی اهرام جیزه پیدا شده‌اند که نشان می‌دهد مردم احتمالاً این مکان‌ها را مدت‌ها پس از ساخته شدن مقدس می‌دانستند.

هیروگلیف های روی تابوت خواستار محافظت از متوفی هستند و تصاویری از هوروس، خدای سر شاهین اسماس و پسر خدایان اوزیریس و ایزیس را نشان می دهند. اگرچه این تابوت در دوران باستان دزدیده شده بود، اما باستان شناسان آثاری از رزین پیدا کردند که نشان می داد یک مومیایی در داخل آن وجود دارد. بر اساس این بیانیه، تیم باستان شناسان هیچ شی دیگری با این تابوت پیدا نکردند.

رامسس دوم در زمانی بر مصر حکومت می کرد که امپراتوری او از سوریه تا سودان امروزی امتداد داشت. این تابوت به عنوان بخشی از یک ماموریت باستان شناسی به رهبری اولا ال اگیزی، استاد مصرشناسی در دانشگاه قاهره کشف شد.

دکمه بازگشت به بالا