اجتماعی

یک بیماری ویروسی با تاول‌های دردناک

تبخال می تواند یک تجربه دردناک باشد که تقریبا از هر چهار بزرگسال یک نفر را در طول زندگی خود تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش باراناخبر، عامل این بیماری که به آن «هرپس زوستر» نیز می گویند، ویروس واریسلا زوستر است که باعث آبله مرغان نیز می شود. این ویروس بسیار شایع است و بیش از 90 درصد جمعیت جهان به آن مبتلا هستند.

این بیماری معمولا زمانی رخ می دهد که افراد از دوران کودکی به آبله مرغان مبتلا می شوند، اما این ویروس از بین نمی رود و در عوض سال ها در سیستم عصبی بدن خفته باقی می ماند. در حدود یک سوم افرادی که به آن مبتلا می شوند، ویروس دوباره فعال می شود و چندین سال بعد باعث ایجاد تبخال می شود.

علائم تبخال چیست؟

یک فرد مبتلا به تبخال یک بثورات دردناک را تجربه می کند که می تواند در هر نقطه از بدن ظاهر شود. علائم اولیه تبخال ممکن است سوزن سوزن شدن یا درد در ناحیه ای از پوست و سردرد یا احساس کسالت عمومی باشد. به گفته NHS، این بثورات معمولاً مانند یک نوار منفرد از تاول ها هستند که در سمت چپ یا راست بدن ظاهر می شوند. آنها به صورت لکه هایی روی پوست ظاهر می شوند و به تاول های خارش آور تبدیل می شوند که ممکن است ترکیده و ترشح کنند. بثورات ممکن است قرمز باشد، اما در پوست تیره به سختی قابل مشاهده است. این بثورات می تواند روی صورت و چشم های بیمار نیز ظاهر شود. اگر در اطراف چشم ظاهر شوند، می توانند بینایی یا شنوایی فرد را تحت تاثیر قرار دهند و حرکت یک طرف صورت را دشوار کنند. به گفته کارشناسان مایو کلینیک، این بیماری در صورت عدم درمان می تواند منجر به آسیب دائمی چشم شود. پس از چند روز، تاول ها خشک شده و به پوسته تبدیل می شوند. با این حال، کارشناسان می گویند که اگر بثورات در هر دو سمت چپ و راست بدن ظاهر شود، بعید است که به دلیل تبخال باشد.

این بیماری ویروسی چگونه درمان می شود؟

بهبودی زونا می تواند تا چهار هفته طول بکشد، اما در افراد بالای 50 سال می تواند شدیدتر باشد. اگر علائم شدید نباشد، بیماران می توانند از استامینوفن برای تسکین درد استفاده کنند و چند بار در روز از کمپرس سرد روی بثورات استفاده کنند. همچنین توصیه می شود ناحیه جوش را تمیز و خشک نگه دارید و لباس های گشاد بپوشید تا خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید. اما مواردی وجود دارد که توصیه می شود با پزشک عمومی خود تماس بگیرید. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا دارای بثورات بزرگ و دردناک یا راش در نزدیکی چشم هستند باید با خدمات بهداشتی تماس بگیرند.

آیا تبخال مسری است؟

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، تبخال معمولا مسری نیست، اما تنها در صورت تماس با تاول های پوستی بیمار، یعنی پوشیدن لباس های بیمار یا ترشحات این پوست، به ما سرایت می کند. ضایعات داخل پوستمان بریزیم با این حال، اگر بیمار با فردی که آبله مرغان نداشته و واکسینه نشده است تماس پیدا کند، ممکن است به آبله مرغان مبتلا شود. سرویس بهداشت ملی انگلیس توصیه می کند که در صورت ابتلا، از تماس نزدیک با زنان باردار که قبلا آبله مرغان نداشته اند، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و نوزادان کمتر از یک ماهه خودداری کنید.

آیا واکسنی برای تبخال وجود دارد؟

بله، اما فقط در NHS برای افراد بالای 70 سال در دسترس است. تبخال می تواند در یک نفر از هر 1000 نفر بالای 70 سال کشنده باشد. این واکسن فقط یک بار مورد نیاز است، اما برخی از افرادی که به دلایل سلامتی نمی توانند واکسن معمولی را دریافت کنند، نیاز به دو دوز دارند. دریافت واکسن تبخال خطر ابتلا به تبخال را کاهش می دهد و اگر آن را دریافت کنید، علائم شما ممکن است خفیف تر و بیماری شما کوتاه تر شود. اگر قبلاً تبخال داشته‌اید، می‌توانید واکسن بزنید تا از ابتلای مجدد به آن محافظت کنید. با این حال، ممکن است لازم باشد تا یک سال پس از بهبودی صبر کنید تا بتوانید واکسینه شوید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا