اجتماعی

هشدار درباره یک بیماری حاد تنفسی در سرما

پنومونی یک بیماری جدی است که می تواند توسط باکتری ها، ویروس ها یا قارچ ها ایجاد شود.

به گزارش باراناخبر، ذات الریه می تواند افراد را در هر گروه سنی مبتلا کند، با این حال این بیماری در فصول سرد سال در تمام سنین بیشتر دیده می شود.

در صورت ابتلا به این عفونت تنفسی، کیسه های هوا باد می شوند و چون با مایعات پر می شوند، در نتیجه اکسیژن رسانی کاهش یافته و تبادل گاز در رگ ها کاهش می یابد.

پزشکان همیشه تاکید می کنند که اگر علائم ذات الریه مانند سرفه، تب، مشکل در تنفس یا درد قفسه سینه را دارید، مهم است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

نکات مهم برای پیشگیری از ذات الریه

همچنین در ادامه به نقل از «هندوستان تایمز» چند توصیه مهم برای پیشگیری از این بیماری در فصل زمستان می پردازیم:

* واکسیناسیون

بهترین راه برای پیشگیری از ذات الریه، واکسیناسیون است. واکسن پنوموکوک و واکسن آنفولانزا واکسن های موثری هستند.

* شستن مکرر دست ها

شستن مکرر دست ها یکی از موثرترین راه ها برای جلوگیری از گسترش عفونت های تنفسی از جمله ذات الریه است. قبل از غذا خوردن حتما دست های خود را حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید.

* از تماس نزدیک با بیمار خودداری کنید

اگر در اطراف فردی هستید که بیمار است، سعی کنید برای کاهش خطر عفونت های تنفسی از او فاصله بگیرید. از تماس نزدیک با افراد بیمار، از جمله دست دادن با آنها خودداری کنید.

* پوشیدن لباس گرم

هوای سرد می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند و شما را مستعد عفونت های تنفسی کند. چند لایه بپوشید، سر و گوش خود را بپوشانید و پاهای خود را خشک نگه دارید.

* مایعات کافی بنوشید

نوشیدن مایعات زیاد می تواند به رقیق شدن مخاط در دستگاه تنفسی کمک کند و تنفس را آسان تر کند. حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید و به نوشیدن مایعات گرم مانند چای فکر کنید.

* پرهیز از استعمال دخانیات

سیگار به طور جدی به سیستم تنفسی آسیب می رساند و خطر ابتلا به ذات الریه را افزایش می دهد. برای کاهش خطر ابتلا به ذات الریه و سایر بیماری های تنفسی، سیگار را ترک کنید.

* پیروی از یک رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی سالم می تواند به تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به عفونت های تنفسی کمک کند. از انواع میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی استفاده کنید تا بدن خود را قوی نگه دارید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا