بین الملل

گوترش:‌ وضعیت جهان بدتر شده است

آنتونیو گوترش دومین دوره خود را به عنوان دبیرکل سازمان ملل آغاز کرد و در مصاحبه ای گفت که وضعیت جهان از بسیاری جهات بدتر از همه گیری کووید-19، بحران آب و هوا و تنش های ژئوپلیتیکی است که به درگیری در همه جا دامن زده است. پنج سال پیش است، اما او نیز بر خلاف رئیس جمهور آمریکا فکر می کند که روسیه به اوکراین حمله نخواهد کرد.

به گزارش باراناخبر، آنتونیو گوترش در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: فراخوان صلح خود را که در اولین روز مسئولیتش به عنوان دبیرکل سازمان ملل مطرح کرد، در اول ژانویه 2017 مطرح کرد و اولویت‌های خود را در دوران فعالیت خود مطرح کرد. ترم اول به عنوان دبیرکل برای جلوگیری از درگیری و مبارزه با نابرابری جهانی. بحران کووید-19 و گرم شدن کره زمین تغییر نکرده است.

گوترش گفت: دبیرکل سازمان ملل هیچ قدرتی ندارد. ما می توانیم تاثیر بگذاریم. من می توانم متقاعد کنم. من می توانم واسطه باشم، اما قدرت ندارم.

گوترش گفت شورای امنیت سازمان ملل که قدرت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی از جمله اعمال تحریم‌ها و دستور اقدام نظامی را دارد، به ویژه در میان پنج عضو دائمی دارای حق وتو، پراکنده است. روسیه و چین اغلب در مورد مسائل کلیدی با ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه، از جمله روز پنجشنبه بر سر تحریم های جدید علیه کره شمالی، اختلاف نظر دارند.

گوترش درباره موضوع مهم روز یعنی اینکه آیا روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد یا خیر، گفت: فکر نمی کنم روسیه به اوکراین حمله کند و امیدوارم حق با من باشد.

وی گفت: علیرغم آنچه بایدن و دیگران درباره اعزام نیروهای روسی توسط ولادیمیر پوتین به اوکراین معتقدند، به دنبال راه حل نظامی برای مشکلات موجود هستم. من معتقد نیستم و فکر نمی‌کنم که منطقی‌ترین راه حل این مشکلات از طریق دیپلماسی است و از طریق گفت‌وگوی جدی و حمله به «عواقب وحشتناک» خواهد بود.

وی گفت: «قطعاً ما با مقامات ارشد روسیه در تماس بوده‌ایم، اگرچه سازمان ملل مستقیماً در بحران اوکراین دخالت ندارد.»

گوترش قرار است روز جمعه در مورد اولویت های خود در سال 2022 با 193 کشور عضو سازمان سخنرانی کند.

گوتیرز تاکید کرد که مردم افغانستان را نمی توان به دلیل “اشتباهات طالبان” به طور گسترده مجازات کرد، بنابراین “افزایش کمک های بشردوستانه به آن کاملا ضروری است” زیرا افغان ها مستاصل و در خطر هستند. “مرگ بر اثر گرسنگی” و همچنین خطر ابتلا به بیماری در زمستان سرد با وجود ویروس کووید-19.

او گفت: «بیش از نیمی از جمعیت نیاز فوری به کمک های بشردوستانه دارند و باید پول به اقتصاد افغانستان تزریق شود تا اطمینان حاصل شود که بانک های افغانستان به فعالیت خود ادامه می دهند و پزشکان، معلمان، مهندسان و سایر کارگران برای کار دستمزد دریافت می کنند». او جلوگیری از فروپاشی اقتصادی کشور

گوتیرز گفت که موضوع به رسمیت شناختن دولت طالبان به خود کشورهای عضو بستگی دارد، اما سازمان ملل متحد بر طالبان فشار آورده است که در ماه اوت گذشته پس از خروج نیروهای ناتو به رهبری ایالات متحده از افغانستان به مدت 20 سال، قدرت را در افغانستان به دست گرفتند. حقوق، به ویژه حقوق زنان، از جمله حقوق دختران برای کار و تحصیل، و همچنین دولت برای فراگیرتر شدن و بازتاب دیدگاه های جمعیت متنوع افغانستان.

دبیرکل سازمان ملل گفت که او در المپیک زمستانی پکن در ماه فوریه “به عنوان یک اقدام سیاسی” شرکت خواهد کرد، اما همچنین به عنوان شرکت کننده در شرایطی که تمام جهان برای همیشه گرد هم می آیند و پیامی صلح آمیز ارائه می کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا