اجتماعی

هشدار وضعیت اضطراری اقیانوسی – باراناخبر

باراناخبر/ خراسان رضوی دبیرکل سازمان ملل می گوید اقیانوس های بیمار در وضعیت اضطراری قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کنفرانسی که مدت ها به تعویق افتاد در مورد چگونگی بازگرداندن سلامت متزلزل جهان در لیسبون آغاز شد و دبیرکل سازمان ملل متحد گفت دریاهای جهان در مسیری حساس قرار دارند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست عمومی افتتاحیه دیروز گفت: «امروز ما با چیزی مواجه هستیم که من آن را یک وضعیت اضطراری اقیانوسی می نامم. بشریت به اقیانوس های سالم وابسته است. آنها نیمی از اکسیژنی را که ما جذب می کنیم تولید می کنند و هر روز میلیاردها پروتئین و مواد مغذی ضروری را فراهم می کنند.

اقیانوس ها با 70 درصد از سطح زمین، تأثیر تغییرات آب و هوایی را برای زندگی در خشکی با هزینه های وحشتناک کاهش داده اند. جذب حدود یک چهارم آلودگی دی اکسید کربن، حتی با افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در 60 سال گذشته، آب دریا را اسیدی کرده و زنجیره های غذایی آبزیان و توانایی اقیانوس ها برای جذب کربن را تهدید می کند. جذب بیش از 90 درصد گرمای اضافی ناشی از گرمایش جهانی، امواج عظیمی از گرمای دریا را ایجاد کرده است که صخره های مرجانی گرانبها را از بین می برد و مناطق عاری از اکسیژن را گسترش می دهد.

رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل گفت: سیل بی پایان آلودگی، از جمله پلاستیک به ارزش یک کامیون زباله در هر دقیقه، اوضاع را بدتر می کند.

بر اساس گزارش اخیر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، در روند فعلی، زباله های پلاستیکی تقریباً هر سال تا سال 2060 سه برابر می شود و به یک میلیارد تن می رسد.

تخمین زده می‌شود که میکروپلاستیک‌ها در یخ‌های قطب شمال و ماهی‌ها در عمیق‌ترین گودال‌های اقیانوس یافت می‌شوند که هر سال بیش از یک میلیون پرنده دریایی و بیش از 100000 پستاندار دریایی را می‌کشند.

کاترین متیوز به خبرگزاری فرانسه گفت: «حداقل یک سوم ذخایر ماهی های وحشی بیش از حد صید می شوند و کمتر از 10 درصد از اقیانوس ها محافظت می شوند. کشتی های ماهیگیری مخرب و غیرقانونی در بسیاری از آب های ساحلی و دریاهای آزاد بدون مجازات فعالیت می کنند.

در این کنفرانس همچنین فشاری برای توقف استخراج فلزات در اعماق دریاها، مورد نیاز برای تقویت باتری خودروهای الکتریکی وجود دارد. در همان زمان، دانشمندان هشدار می دهند که گازهای گلخانه ای شدید برای بازگرداندن سلامت اقیانوس ها مورد نیاز است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا