عمومی

گزارش معاون رئیس جمهور از مهاجرت ایرانیان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی باراناخبر،

جلسه هیئت دولت امشب (یکشنبه 13 دی) به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی که برای مدت سه سال به عنوان معتمد انتخاب شده اند، تشکیل شد.

همچنین مدیر عامل می تواند به تشخیص و مسئولیت خود بخشی از اختیارات خود را به هر یک از مدیران یا کارکنان جامعه اسلامی وفادار، فداکار، متخصص، امین و امین تفویض کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت گزارشی از وضعیت ایران در زمینه مهاجرت های بین المللی بر اساس شاخص های جهانی به هیئت دولت ارائه کرد.

بر اساس گزارش ارائه شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جمعیت ایرانیان مهاجر در جهان بر اساس آمار به دست آمده در سال 2020، 9.1 میلیون نفر است که 29.2 درصد از کل جمعیت ایران را تشکیل می دهد.

همچنین طبق آمارهای موجود، کمترین رتبه ایرانیان در میان گروه های مهاجر در جوامع میزبان متعلق به سوئد (rana 5) و بالاترین رتبه متعلق به انگلستان (rana 29) است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در گزارش خود به بررسی وضعیت تمایل به مهاجرت به ایران بر اساس شاخص جهانی گالوپ پرداخت.

بر اساس رتبه بندی کشورها در سه شاخص جریان مهاجرت بالقوه گالوپ، ایران در بین 150 کشور جهان در رتبه 87 قرار دارد.

سه شاخص جریان مهاجرت بالقوه گالوپ توسط موسسه گالوپ در سال 2018 برای اندازه گیری افزایش یا کاهش جمعیت هر کشور در صورت رفع موانع جابجایی و مهاجرت معرفی شد.

این شاخص ها حاصل مصاحبه حضوری یا تلفنی با بیش از 500000 نفر در 150 کشور جهان است و با توجه به تعداد کشورهای مورد بررسی یکی از قابل مقایسه ترین شاخص ها در زمینه مهاجرت است.

بررسی وضعیت ایران در زیرشاخص فرار مغزها (یکی از زیرشاخص های شاخص شکنندگی سرزمینی) نشان دهنده فراز و نشیب رتبه کشورمان در این زیرشاخص است. بنابراین بدترین رتبه فرار مغزها در ایران مربوط به سال های 1388 تا 1391 بوده است. ایران در سال 2010 در بین 173 کشور در رتبه 46 قرار گرفت که وارد وضعیت قرمز و زنگ خطر شد. بین سال‌های 2017 تا 2020، رتبه‌بندی ایران از ثبات نسبی برخوردار بوده و با 21 رتبه بهبود یافته است و در سال‌های اخیر، جایگاه ایران در شاخص فرار مغزها به میانگین جهانی نزدیک‌تر بوده است.

بخشی دیگر از گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به وضعیت جمعیت دانشجویان بین المللی و مقایسه وضعیت کشورهای دانشجوی اول جهان اختصاص دارد. مقایسه 20 کشور برتر دانشجویی در سال های 2018 و 2019 نشان می دهد که بر اساس آخرین آمار موجود (2021)، ایران در سال 2019 رتبه هفدهم را در بین این کشورها دارد.

همچنین در رتبه بندی ۱۱۶ کشور از نظر درصد خروج دانشجویان از کل جمعیت دانشجویی کشور در سال ۲۰۱۹، ایران در جایگاه ۹۹ قرار دارد.

ایالات متحده آمریکا، ترکیه، آلمان، کانادا، ایتالیا، استرالیا، مجارستان، روسیه، فرانسه و بریتانیا 10 مقصد برتر دانشجویان ایرانی در سال 2019 بوده اند که شامل تعداد دانشجویان ایرانی در کانادا، ترکیه، آلمان و مجارستان می شود. در هند، استرالیا، انگلیس و فرانسه رو به رشد بوده و رو به کاهش بوده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخشی دیگر از گزارش خود به برنامه بازگشت متخصصان ایرانی و همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور می پردازد.

ایجاد پل ارتباطی بین متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور با مراکز و فناوری‌های منتخب داخلی، تبیین آخرین وضعیت علم و فناوری داخلی و معرفی ظرفیت‌های پایگاه‌های همکار تخصصی در زمینه‌های مختلف به متخصصان، فراهم کردن شرایط برای انتقال مهارت‌ها، روش‌ها و خدمات نوین. مهارت ها. مکان یابی و تعیین نحوه همکاری با مراکز علمی و فناوری داخلی قبل از ورود به کشور از جمله راه های ارتباط با متخصصان ایرانی خارج از کشور برای ایجاد ارزش های غنی تر و موثرتر.

برگزاری دوره های فوق دکتری، فرصت های مطالعاتی، همکاری به عنوان اساتید مدعو و منصوب، برگزاری سخنرانی ها و سمینارهای تخصصی، فعالیت های روزانه (ایجاد شرکت های دانش بنیان)، استخدام در شرکت های دانش بنیان و شرکت های بازتولید از دانشگاه ها، تسهیل در جذب هیات علمی و متخصص دانشگاه ها. سامانه تعیین تکلیف یکی از بسته های حمایتی در نظر گرفته شده در برنامه بازگشت متخصصان ایرانی خارج از کشور است.

بر اساس آمار ارائه شده در گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تعداد عودت کنندگان ایرانی از طریق طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیر مقیم در بازه زمانی 1393 تا پایان شهریور 1400 افزایش چشمگیری داشته است. بیش از 10000 درخواست همکاری، بازگشت و راه اندازی بیش از 2300 متخصص واجد شرایط در قالب های فوق دکتری، طراحی فناورانه، استاد مدعو، فرصت های مطالعاتی، جذب دانشکده ها و شرکت های خصوصی و برگزاری بیش از 3500 سخنرانی و یک سخنرانی تخصصی. کارگاه یکی از آنهاست.

درصد پژوهشگران و متخصصان بازگشته به کشور در رشته های مهندسی (58 درصد)، علوم پایه (26 درصد)، علوم انسانی (11 درصد) و علوم پزشکی (5 درصد) بوده است.

نگاهی به جمعیت دانشجویان خارجی (غیرایرانی) در ایران نشان می‌دهد که طی 10 سال گذشته، رتبه ثبت‌نام دانشجویان ایران پیشرفت چشمگیری داشته و از 54 به 28 در بین 241 کشور جهان رسیده است. افغانستان، عراق، لبنان، سوریه و چین پنج کشور برتر دانشجویی اعزامی به ایران هستند.

در آخرین گزارش شاخص جهانی نوآوری در سال 2018، ایران به عنوان یکی از پیشتازان منطقه نوآوری معرفی شده است. همچنین صعود 10 پله ای ایران نسبت به سال گذشته و ماندن در رده 65 جهان، این کشور را در بین 3 کشور دارای بالاترین رتبه جهان قرار داده است.

بررسی تدابیر و اولویت های سیاست های مهاجرتی و چالش های عمده در این حوزه از دیگر موضوعات مطرح شده در گزارش امروز بود.

در ادامه جلسه اعضای دولت تعدادی از پیشنهادات قوه مجریه را بررسی و تصویب کردند.

تعیین تکلیف دستگاه مسئول کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران با سایر کشورها

در پی درخواست برخی وزارتخانه ها مبنی بر ایجاد تغییر در وظایف کمیسیون های مشترک اقتصادی با سایر کشورها، هیات وزیران تصمیم گرفت وظایف کمیسیون های مورد نظر را به دولت سیزدهم محول کند.

اتخاذ تصمیم در خصوص تسویه مطالبات و بدهی شرکت های دولتی در بخش آب و برق وزارت نیرو با دولت برای اجرا در سال 1400.

هیأت وزیران به پیشنهاد وزارت نیرو و با استناد به بند (د) تبصره (7) قانون بودجه سال 1400، مصوبات مربوط به تسویه مطالبات شرکت های دولتی در وزارت نیرو با بدهی را تصویب کرد. این شرکت های دولتی برای اجرا در سال 1400 موافقت کردند.

تعیین نماینده و اعلام نظر دولت در مورد برنامه های تعدادی از نمایندگان

هیات وزیران با تشریح مجموعه ای از برنامه های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان خود را برای پیگیری مسائل مربوط به آن تعیین کرد.

دکمه بازگشت به بالا