اجتماعی

کیفیت زندگی حاشیه‌نشینان بالا می‌رود؟

پیش نویس «سند ملی تقویت و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی» که با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی تهیه شده بود با حضور اعضای کمیسیون زیربنا، صنعت و محیط زیست در محل شهرسازی ایران بررسی شد. بازسازی. شرکت.

به گزارش باراناخبر، دومین جلسه کمیسیون تخصصی کمیته زیرساخت، صنعت و محیط زیست به منظور بررسی پیش نویس نهایی مصوبه هیئت وزیران (سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی) تشکیل و پس از بحث و بررسی، اعضای کمیته به تصویب رساندند. آن . . .

در این جلسه حبیب خراسانی معاون شرکت ساماندهی و بازسازی به تشریح سند جدید پرداخت و گفت: تفاوت سند جدید با اسناد قبلی این است که نقش فعالان در سکونتگاه های غیررسمی به صورت جداگانه دیده می شود. این سند نقش همه دستگاه های مسئول، حتی سازمان های دولتی را مشخص می کند.

حمید رمضانی مسئول تدوین این سند با تاکید بر اینکه بسیاری از دستگاه ها مسئول ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی هستند، گفت: در اسناد قبلی نقش سازمان ها و دستگاه ها در بعد راهبردی مشخص نبود. مشکلات اجرایی

وی با بیان اینکه یکی دیگر از موارد مغفول مانده در اسناد قبلی عدم توجه به آمایش سرزمین بود، ادامه داد: سند جدید این نواقص را مرتفع کرد و 4 دستگاه از جمله وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه کشور رفع شدند. ، وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقش اساسی دارد و سایر دستگاه های اجرایی موظف به همکاری هستند.

در ادامه جلسه پیش نویس بندهای تصویبی هیئت وزیران (سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی) قرائت و اعضای کمیسیون به بیان نقطه نظرات و نظرات خود پرداختند و در نهایت به جمع بندی رسیدند.

در این جلسه کمال نوذری مدیر فنی و ناظر اسناد، حمید رمضانی نماینده پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی و مدیر پیش نویس اسناد، وحید سعیدیان نماینده سازمان برنامه و بودجه، رضا مهدی زاده نماینده وزارت کشور، عبدالرضا هدایت، نماینده شرکت ملی این پست با حضور لیلی بتمانی از سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، باوش از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و محمدرضا ابراهیمی از سازمان نوسازی شهرداری تهران.

به طوری که طبق آمار بیش از 19 میلیون نفر از ساکنان کشور در مناطق ناکارآمد زندگی می کنند که از این تعداد 11 میلیون نفر در محله های حاشیه نشین و حدود 8 میلیون نفر در بافت فرسوده و تاریخی کشور با مشکلاتی مانند فقر شهری، فلاکت زندگی می کنند. . آنها با مسکن فیزیکی، زباله، عقب ماندگی سیستم آموزشی و بهداشت ضعیف مواجه هستند.

اولین بار در سال 2002 گردآوری شد «سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی» در دستور کار شرکت عمران و بهسازی شهری قرار گرفت. این سند اولین تجربه کشور با اجماع ملی و در راستای رویکرد توانمندسازی بود. سپس در سال 1393، یک دهه پس از تصویب سند و بر اساس ماده 16 قانون «حمایت از بهسازی و بهسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری»، «سند ملی راهبردی بهسازی، بهسازی و نوسازی تأسیسات مستهلک و مستهلک شده». ناکارآمد “. سازه های شهری» با عنوان سند بازآفرینی پایدار شهری به تصویب هیأت وزیران رسید. همچنین با استناد به جزء 3 بند الف ماده 120 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1396-1400) دستور تهیه «سند ملی توانمندسازی و سازمان سکونتگاه ها «غیررسمی» و به تصویب هیأت وزیران رسید. این سند با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی تهیه شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا