عمومی

کسی از مجازات تقلب در امتحانات نهایی نمی‌ترسد

هفته گذشته کانال های تلگرامی که کلید سوالات برخی از رشته های امتحانی نهایی را منتشر کردند، اکنون پاسخنامه سوالات زیست شناسی، ریاضی و مهندسی را به صورت رایگان منتشر می کنند.

به گزارش باراناخبر شهرنشین وی نوشت: انتشار سوالات مهم امتحانی اعم از کنکور و نهایی چالش جدی سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش در سال های اخیر بوده است. امسال که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمرات امتحانات نهایی در کنکور 1402 تاثیر مستقیم دارد، ماجرای از دست دادن سوالات و دسترسی برخی دانش آموزان به پرسش و پاسخ در حین امتحان بود. تکرار کرد. امتحانات از 12 آذر آغاز شد و بسیاری از داوطلبانی که سابقه تحصیلی نداشتند و یا به دنبال ارتقای نمرات خود هستند در این آزمون ها شرکت کردند. دقیقا یک ربع بعد از شروع روز اول امتحانات، سوالات درس ریاضی در فضای مجازی پخش شد و دقایقی بعد پاسخ سوالات! دانش آموزانی که مجهز به ابزار جاسوسی بودند به راحتی به این پاسخ ها رسیدند. حالا نظرات همشهری در شبکه های مجازی که سوالات و پاسخنامه امتحان نهایی را منتشر می کنند نشان می دهد که پس از انتشار کلید دروس ریاضی 3، گسسته، عربی و دینی در هفته گذشته، از انتشار رایگان کلید زندگی، حساب و سوالات فنی در این خبر می دهند. امتحانات هفته

البته محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، همزمان در پاسخ به انتقادات و شکایات مطرح شده در خصوص دسترسی به سوالات امتحانات نهایی گفت: انتشار سوالات در زمان برگزاری آزمون امکان پذیر نخواهد بود. می گوید دسترسی به سوالات قبلی.» تستی وجود ندارد.» ادعایی که یکی از کانال هایی که سوالات امتحان نهایی را منتشر می کند آن را تایید می کند و در توضیحی برای اعضای کانال می نویسد: «به دلیل سیستم امتحان نهایی امکان انتشار وجود ندارد. و سوالات را قبل از جلسه آپلود کنید؛ زیرا در هر زمینه، مدیر مربوطه با وارد کردن رمز شخصی وارد بستر شخصی می شود و سوالات بارگذاری شده توسط مدیریت آموزشی را در مدت زمان بسیار کوتاهی پرینت می کند و به دانش آموز ارائه می دهد. اما با توجه به تاکید آنها دانش آموزان شرکت کننده در داوطلبان امتحان نهایی می توانند بلافاصله پس از شروع امتحانات با مجهز شدن به تلفن همراه و ابزار جاسوسی به سوالات و پاسخنامه ها دسترسی پیدا کنند.

حالا منتقدان تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تاثیر نهایی معدل در کنکور به همشهر می گویند: «دسترسی آسان به پاسخ سوالات در ایام امتحانات باعث شده شرکت کنندگان به جای تقلب به دنبال تقلب باشند. از مطالعه کانال های تلگرامی هم به آنها یاد می دهند که با چه ابزارهایی می توانند به راحتی به پرسش و پاسخ دسترسی پیدا کنند!»

اما طرف دیگر ماجرا هشدار کارشناسان آموزش و پرورش نسبت به تقلب های مشابه در امتحانات نهایی خرداد ماه است که با جمعیت بسیار بیشتر دانش آموزی برگزار می شود و کانال های مجازی برای موضوع امتحان باز می شود و بازار فروش ابزار جاسوسی آنها داغ تر از همیشه خواهد بود. . هر چند به نظر نمی رسد مجازات تقلب در امتحانات نهایی مانع از بروز چنین مشکلی شده باشد. به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، تقلب دانش آموزان در امتحانات منجر به دریافت نتیجه صفر و بعضاً حذف دانش آموز از امتحانات بعدی می شود، اما باید بررسی شود که آیا این تقلب عمدی بوده است یا سهوی. مجازاتی که باید دید با شرایطی که در آزمون دی امسال ایجاد شده، آیا می تواند منجر به حذف تقلب امتحانی کرداد و برخورد جدی با متقلبان واقعی آزمون دی امسال شود یا خیر؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا