اجتماعی

الزامات برگزاری موفق امتحانات حضوری

سال تحصیلی مفقودالاثر 1399-1400 در حال اتمام است و طبق اعلام قبلی وزارت آموزش و پرورش ، ارزیابی علمی همه کلاس ها به صورت غیرحضوری و به روش های مختلف با تفویض اختیار به معلمان و مدارس انجام می شود ، اما دوره نهم و امتحانات پایه نهم به دلیل اهمیت آنها ، دوازدهم به صورت هماهنگ ، نهایی و رو در رو برگزار می شود.

زهرا علی اکبری ، کارشناس آموزش در مصاحبه ای با باراناخبر ، وی با تشریح الزامات و ابعاد مختلف سنجش و سنجش در سال تحصیلی جاری که می توان گفت تقریباً غیر حضوری برگزار شده است ، گفت: امروز دانش آموزان نه تنها نیاز به یادگیری مهارت های اولیه خواندن و نوشتن دارند ، بلکه مهارت هایی برای آنها این توانایی رو به رو شدن با جهانی را دارند که دائماً در حال تغییر است. آنها باید بتوانند انتقادی بیندیشند ، تجزیه و تحلیل کنند و نتیجه بگیرند.

وی افزود: تغییر در دانش و مهارت های مورد نیاز دانش آموزان به اهداف جدید یادگیری نیاز دارد. این اهداف جدید رابطه بین سنجش و آموزش را تغییر می دهد. همه ما دوره امتحان را در مدارس به خاطر داریم. تجربه ترسناک ورود به اتاق امتحان ، یافتن نام شما و نیمکت نشینی در انتظار دریافت سوالات و برگه های خالی که باید پر می کردیم. گاهی اوقات کف دستهایمان عرق می کردیم و فکر می کردیم همه چیزهایی را که طی چند هفته گذشته مرور و یادآوری کرده ایم فراموش کرده ایم.

این کارشناس آموزش گفت که تردیدی نیست که امتحانات نقش مهمی در روند یادگیری دانش آموزان و توسعه سیستم آموزشی دارند. وی گفت: “امتحانات روش خوبی برای ارزیابی آنچه دانش آموزان درباره موضوعات خاص فرا گرفته اند است.” اگر در پایان آزمون ها ، نتایج را جستجو کنید ، نشان می دهد که وی بیشتر به کدام قسمت از درس علاقه دارد و آن را به خاطر می آورد. نقاط قوت و ضعف را نیز می توان از طریق آزمایش شناسایی کرد.

وی ادامه داد: معلمان می توانند بدانند که هنگام تدریس یک موضوع خاص در کلاس ، به کدام موضوع نیاز به توجه بیشتری دارد. با بزرگتر شدن دانش آموزان ، یادگیری مدرسه باید مستندتر شود. علاوه بر این ، نتایج امتحانات درون مدرسه ای که برای آموزش دانشجویان ادامه دارد ، به م institutionsسسات آموزش عالی اجازه می دهد تا ارزیابی کنند آیا دانشجویان متقاضی رشته های تهاجمی قادر به پاسخگویی به تقاضای بازار کار هستند.

علی اکبری تأکید کرد که پس از تدریس یک موضوع طبیعی است که او بخواهد بداند که دانش آموزانش چقدر آموخته اند ، در چه سطحی هستند و چه برنامه هایی برای پیشرفت آنها در سالهای آینده باید در نظر گرفته شود. از یک برنامه آموزشی و میزان دستیابی دانش آموزان به مهارت در زمینه های خاص.

وی ادامه داد: در کشورهای مختلف ، یادگیری الکترونیکی در هنگام فوران کرونا با چالش هایی همراه بود ، هم از نظر نحوه اجرای آن و هم از نظر ارزیابی پیشرفت دانش آموزان در یادگیری. سیستم های آموزش و پرورش روش های مختلفی را در فرایند آموزش و یادگیری به منظور پوشش اهداف آموزشی و شرایط اپیدمی آنها در پیش گرفته اند ، اما آنچه مهم است پیامدهای آموزش الکترونیکی است.

این کارشناس آموزش با اشاره به اینکه در کشور ما با توجه به اهمیت پایه های نهم و دوازدهم تصمیم گرفته شده است که امتحانات این کلاس ها به صورت حضوری برگزار شود ، خاطرنشان کرد: چندین سال تحصیلی به دلیل تأثیر مستقیم بر شغل و آینده شغلی دانش آموزان فکر کنید که آنها از نظر اهمیت نتایج آزمون موثرتر هستند. پایه های نهم و دوازدهم در آموزش عمومی از جمله این دوره ها است. تصمیم برای شرکت در امتحانات به صورت حضوری مهم است ، به جز تصویب شورای آموزش عالی ، زیرا این دو سطح دو قسمت مهم برای ارزیابی تحصیل دانش آموزان در دستورالعمل های دانشگاهی و ورود به دانشگاه ها هستند و آزمون مجازی نمی تواند واقعی باشد اندازه گیری این یادگیری شوید

وی ادامه داد: هیچ رازی نیست که دانش آموزان برای شرکت در آزمون مجازی اختصارات زیادی پیدا کرده اند و این آزمون ها در زمینه های مهم ممکن است اقدام مطلوبی و دقیق نباشد. اگرچه تصمیم وزارت آموزش و پرورش برای شرکت در امتحانات قابل دفاع است ، از طرف دیگر ، بررسی ظرفیت مدارس و جامعه برای پذیرش حضوری دانش آموز ضروری است.

علی اکبری افزود: برخی از کارشناسان معتقدند که سیستم های آموزشی سایر کشورها کلاس هایی را نه فقط برای امتحانات ، بلکه برای برخی شرایط برگزار می کنند و البته این گفته صحیح است ، اما باید توجه داشت که مدارس از چه تجهیزات و تجهیزاتی برخوردار هستند مکانها و تجهیزات آنها در کشور ما چیست؟ برای حداقل دو ساعت ، باید زمان آزمون علاوه بر فضا ، تهویه مناسب و پروتکل های بهداشتی نیز با دقت در نظر گرفته شود. آیا مدارس بودجه مناسبی را برای آنها دارند آیا نیروی انسانی لازم را دارند امتحانات؟

وی گفت: طبیعی است که وقتی فضای امتحانات بیشتر است ، باید از نیروی انسانی بیشتری برای پوشاندن سالن ها و کلاس های درس استفاده شود. وی افزود: “یكی از مهمترین موضوعاتی كه آموزش و پرورش در كشور ما با آن روبرو است تصمیمات بسیار دور است.” از فضای مدرسه و امکانات گرفته شده است و البته خوشبختانه این مدارس هستند که علی رغم تنگناها و مشکلات ، همیشه در حل مشکلات پیشتاز هستند و بیشتر نگرانی ها و اضطراب های خانواده ها را کاهش می دهند.

این کارشناس آموزش تأکید کرد: اگر آموزش و پرورش می خواهد به این تصمیم و نتایج آن افتخار کند ، نه تنها باید زمینه را فراهم کند و شرایط را فراهم کند بلکه قول هایی را که در این زمینه از جمله امتیازات داده است ، فراهم کند. از کتابهای درسی استفاده کنید ، آزمایشاتی که با شرایط یادگیری الکترونیکی مطابقت دارند ، فضای آزمون استاندارد و تجهیز مدارس به تجهیزات بهداشتی آسان تر است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا