علمی و پزشکی

آلودگی هوای تهران «باد» می خواهد؛ نه برف و باران!

امروز بیشتر مناطق تهران پوشیده از برف بود و در حالی که مردم انتظار هوای تازه همراه با برف را داشتند، شاخص کیفیت هوا همچنان در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

به گزارش باراناخبر، امروز پنجشنبه 24 دی ماه برف تهران را فراگرفته اما نتوانسته هوا را صاف کند.

امروز به جز استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، همه مناطق کشور یا باران یا برف را تجربه کردند. حتی تهران هم برف داشت. با این حال، کیفیت هوای پایتخت همچنان برای گروه های آسیب پذیر ناسالم بود.

شاخص کیفیت هوای پایتخت عصر امروز پس از بارش برف در صبح تغییر چندانی نداشته است. تا ساعت 18 کیفیت هوای پایتخت 140 با شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون» و کیفیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم بود.

شاید اکثر مردم این تصور را داشته باشند که کیفیت هوا باید با باران یا برف خوب باشد، اما اینطور نیست.

به گفته کارشناسان حتی بارش باران در شرایط آلودگی هوا نیز به دلیل ترکیب باران با عناصر شیمیایی موجود در هوا در کاهش آلودگی هوا موثر نخواهد بود چرا که باران به باران اسیدی تبدیل می شود.

به گفته محسن روشنی، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، معمولاً وزش باد با سرعت حداقل چهار یا پنج متر در ثانیه می تواند «کیفیت هوا» را افزایش دهد، اما اگر همراه با آن نباشد. باران با تهویه، نمی تواند به بهبود کیفیت هوا کمک کند

از طرفی یکی از پدیده هایی که گاهی در شرایط بارانی رخ می دهد، کاهش ارتفاع لایه اختلاط هوا است، پدیده ای که غلظت آلاینده ها را افزایش می دهد، زیرا کاهش ارتفاع لایه اختلاط باعث ایجاد فضا برای گردش آلاینده ها کوچکتر شده و در نتیجه غلظت آنها افزایش می یابد.

بارش برف و ترافیک نیمه سنگین در برخی جاده ها

اما برف امروز باعث ترافیک سنگین در پنج محور مواصلاتی از جمله چالوس و هراز شد.

به گفته سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، امروز ترافیک در محور چالوس در دو مسیر شهرستانک تا تونل کندوان سنگین و نیمه سنگین بوده است. همچنین وضعیت مشابهی در هر دو راه برگشت به محور هراز در محدوده آبی اسک وجود داشت.

وی همچنین با بیان اینکه در شرایط برف و باران توصیه می شود رانندگان از سفرهای غیرضروری خودداری کنند، توصیه کرد: در شرایط زمستانی رانندگان وسایل زمستانی به ویژه چرخ زنجیر را به همراه داشته و در جاده ها و گردنه ها استفاده کنند. از برف گیر استفاده کنید. پر کردن باک خودرو در ابتدای سفر و داشتن غذای کافی و لباس گرم از دیگر مواردی است که برای سفرهای زمستانی توصیه می شود. هنگام رانندگی در برف و باران، رانندگی با سرعت مطمئن، رعایت فاصله و پرهیز از سرعت و سبقت غیرمجاز، هشدار همیشگی پلیس به رانندگان است.

7 توصیه برای پیشگیری از سرطان پروستات

از دیگر پربازدیدترین اخبار سرویس اجتماعی باراناخبر، خبری با عنوان ۷ توصیه برای پیشگیری از بروز سرطان پروستات بود.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، از هر 100 مرد بالای 60 سال، 6 نفر قبل از 70 سالگی به سرطان پروستات مبتلا می شوند.

بر اساس اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، مصرف سویا و چای، مصرف تخمه کدو از جمله ماهی در رژیم غذایی، مصرف هرچه بیشتر گوجه فرنگی، محدود کردن مصرف چربی های اشباع شده، کاهش مصرف مکمل های غذایی . و مشورت با پزشک در مورد مصرف آسپرین هفت نکته است که برای پیشگیری از سرطان پروستات باید رعایت شود.

جریان سوالات امتحان نهایی؛ بذرپاشی برای کنکور!

در 10 روز گذشته خبر انتشار سوالات جلسه امتحان در کانال های تلگرامی، دقایقی پس از شروع جلسه، منتشر و منتشر شد که نگرانی های زیادی را در خصوص نقض امنیت امتحان به همراه داشت.

یکی از مدرسان آزمون در گفت وگو با باراناخبر، درباره پول فروش سوالات گفت: فروش سوالات امتحان نهایی رایگان است، درآمد آنها از ثبت نام افراد فریب خورده ای است که برای امتحان به آنها اطمینان می دهند. قیمت واقعی ها 1 میلیارد دلار و قیمت دزدها 20 میلیون است. متأسفانه این پول پول پولدارها نیست»، «کلاهبرداری در امنیت کامل انجام شد، بچه ها مشکلی نداشتند، امنیت آنها تامین شد، مسئولان گرم هستند».

به گزارش باراناخبر، مسئولان آموزش و پرورش و دست اندرکاران برگزاری امتحانات نهایی بارها تاکید کرده اند که امنیت تدوین و ارسال سوالات امتحانات نهایی کاملا برقرار است و احتمال لو رفتن سوالات امتحانی قبل از رسیدن به جلسه به صفر رسیده است، اما اخیرا کلاهبرداری در جلسات امتحانی به دلیل در اختیار داشتن تلفن همراه و وسایل جاسوسی کوچک و امثال آن رخ می دهد که مستلزم تشدید مراقبت ها و همراهی و همکاری سایر دستگاه ها از وزارت ارتباطات تا نیروی انتظامی و سازمان برنامه و بودجه است. از ابزارهای نظارتی اطمینان حاصل شود تا وزارت آموزش و پرورش بتواند امنیت امتحانات نهایی را که برای سرنوشت چند صد هزار داوطلب مرتبط با امتحان جدی است، تضمین کند.

چرا که به نظر می رسد علیرغم اظهارات قبلی پلیس و وزارت آموزش و پرورش، با اقدامات فوری از جمله تهیه آشکارسازهای سیگنال برای حوزه های امتحانی، امکان تقلب پس از دسترسی به سوالات آزمون و پاسخنامه در کانال های تلگرامی به طور کامل از بین نرفته است. آموزش هنوز نیست سوال بی پاسخ این است که آیا همه متقلبان و متخلفان برخی از آزمون های قبلی شناسایی و با آنها برخورد شده است؟ میزان و اندازه تخلف چه بوده است و با فرض اینکه کلاهبرداران مشخص نباشند و امکان شناسایی و دسترسی به آنها وجود نداشته باشد، با توجه به کشف کلاهبرداری، آیا در امتحانات نهایی تجدید نظر می شود؟

پنج خبر پربازدید سرویس اجتماعی باراناخبر:

7 توصیه برای پیشگیری از سرطان پروستات

آیا باران تهران را از آلودگی هوا نجات می دهد؟

“کلاهبرداری” در “امنیت کامل”؟

بارش در بیشتر نقاط کشور/ در جنوب “باران” و در ارتفاعات “برف”

بارش برف و باران در جاده های 21 استان / ترافیک نیمه سنگین در 5 محور

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا