اقتصادی

کاهش ۳۰درصدی زمان و هزینه در صادرات و واردات کالا با توسعه مسیرهای ریلی

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران به عنوان چهارراه ترانزیتی شناخته می شود، گفت: نتوانستیم از پتانسیل ترانزیتی استفاده کنیم زیرا شبکه های ارتباطی با راه آهن کامل نبود و پروژه ای که امروز برای بهره برداری نیاز داریم. شرایط. یکی از آن بنادر اتصال راه آهن است.

شهریار افندی زاده سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در افتتاحیه پنجمین همایش اقیانوس شناسی خلیج فارس گفت: بیش از 90 درصد کالاها از طریق دریا مبادله می شود. اگر به کشورمان نگاه کنیم، خواهیم دید که 95 درصد واردات و 85 درصد صادرات ما از طریق دریا انجام می شود و این نشان می دهد که بحث دریا و اقیانوس نقش بسیار مهمی در تجارت جهانی دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه کشور ما ظرفیت های بسیار خوبی دارد که همه آن را به خوبی می شناسیم. طول سواحل جنوبی و شمالی ما در مجموع 5800 کیلومتر است که رقم بسیار بالایی است و همه کشورهای دنیا علاقه مند به ورود به این آب ها هستند و ما در کشورمان چنین پتانسیلی داریم.

افندی زاده با اشاره به نقش مهم حمل و نقل دریایی تصریح کرد: حمل و نقل با توجه به نقشی که در حمل و نقل دارد می تواند با رشد خود امکانات مناسبی را برای حمل و نقل فراهم کند. وقتی صحبت از دریا به میان می آید ما نیاز به حمل و نقل ترکیبی را احساس می کنیم. یعنی بین مسیرهای دریایی که کشتی ها بار خود را تخلیه می کنند که در کشور ما موضوع راه آهن و راه آهن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. توسعه حمل و نقل ترکیبی می تواند به توسعه حمل و نقل دریایی کمک کند و این موضوع می تواند یکی از اهداف مهم کشور ما باشد.

وی افزود: همه ما با ترانزیت آشنا هستیم. همه کشورها به دنبال صادرات کالاهای خود و واردات کالاهای مورد نیاز کشورشان هستند و حمل و نقل در اینجا نقش مهمی ایفا می کند. حمل و نقل بین قاره ها از جمله موضوع ترانزیت بسیار مهم است.

سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: ترانزیت کالایی است که راه ترانزیت دارد. کریدورهای ترانزیتی جهان این پیوند تجاری را بین آسیا، اروپا، آمریکا و سایر قاره ها ایجاد می کند. همه کشورها به دنبال استفاده از کریدورهای ترانزیتی هستند و ایران به عنوان چهارراه ترانزیتی نیز شناخته می شود. یعنی هم در کریدورهای شمال – جنوب و هم در کریدورهای شرق – غرب. اما چقدر از این پتانسیل استفاده کرده ایم؟ چقدر می توانستیم این قطعه را در مقایسه با کشورهای دیگر برای خود داشته باشیم؟

وی افزود: دو دهه پیش ایران، هند و روسیه پایه گذار کریدور شمال به جنوب بودند اما به دلیل اینکه شبکه های ارتباطی با راه آهن کامل نبود نتوانستیم از این پتانسیل استفاده کنیم. پروژه ای که امروز برای داشتن شرایط استفاده از آن بنادر به آن نیاز داریم، اتصال راه های ریلی به آستارا است. در واقع مسیر بندرعباس از طریق تهران، رشت، انزیل به آستارا که حدود 20 سال قدمت دارد و اگر این اتفاق بیفتد می توانیم از ظرفیت 200 میلیون دلاری بنادر خود استفاده کنیم.

افندی زاده ادامه داد: اگر کریدور شمال-جنوب بتواند سیستم ریلی خود را تکمیل کند، به راحتی می توانیم با کاهش 30 درصدی زمان و هزینه حمل بار از اقیانوس هند به آسیا و اروپا حرکت کنیم و این تعداد در تجارت بسیار مهم است. جهان».

وی افزود: در این همایش باید راهکارهایی را بیابیم تا ببینیم چگونه می توان موانع سر راه را برطرف کرد. این 5800 کیلومتر سواحل شمال و جنوب کشور خدادادی است و باید بتوانیم اولویت ها را در همه سازمان های زیرمجموعه هماهنگ، جهت دهی و همگرایی کنیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا