عمومی

کارگروه ویژه پیگیری ثبت آثار تاریخی قابل ثبت هرمزگان در یونسکو – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، احسان کامرانی دوشنبه شب در نشست هماهنگی گروه ویژه شناسایی ظرفیت های قابل ثبت هرمزگان در یونسکو با اشاره به ظرفیت های تاریخی این استان اظهار داشت: استان هرمزگان دارای قدمت طولانی و آثار متعددی است. تاریخچه این استان به دوره پارینه سنگی باز می گردد.

وی افزود: ارائه آثار تاریخی استان هرمزگان در سطح ملی و بین المللی برای آشنایی با هموطنان و مردم سایر کشورها ضروری است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان تاکید کرد: استان هرمزگان دارای 168 اثر ثبت شده در سطح ملی است که می توان آنها را اضافه کرد.

کامرانی در این خصوص گفت: یک اثر تاریخی از استان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و یک اثر دیگر نیز در مرحله ثبت است.

وی بیان کرد: ظرفیت های گسترده هرمزگان در حوزه آثار تاریخی زمینه را برای افزایش ثبت آثار تاریخی استان در جهان ایجاد کرده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی دولت هرمزگان افزود: در شناسایی، معرفی و ثبت آثار تاریخی هرمزگان در یونسکو باید از تمامی ظرفیت ها به عنوان مورخان، باستان شناسان انجمن ها و تشکل های فعال در حوزه حفاظت از میراث تاریخی استفاده شود.

کامرانی افزود: برخی از آثار مشترک استان هرمزگان و کشورهای همسایه را می توان با تشکیل کارگروه های مشترک پیگیری به ثبت مشترک رساند.

وی افزود: آداب و رسوم محلی هرمزگان، گویش های محلی، غذاهای محلی، لباس محلی از جمله آثار ناملموسی است که در سطح جهان قابل ثبت است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان تاکید کرد: مستندسازی آثار تاریخی ملموس و ناملموس هرمزگان و استفاده از ظرفیت های سفرای کشورها می تواند نقش مهمی در ارائه آثار تاریخی هرمزگان و ثبت جهانی آنها داشته باشد.

کامرانی گفت: دانشگاه ها و شهرداری های هرمزگان امکانات مناسبی برای ارائه آثار تاریخی استان برای استفاده دارند.

وی گفت: بندر کنگو، بندر جزیره کیش، قلعه پرتقال و جنگل های حرا از جمله امکاناتی هستند که می توانند در یونسکو ثبت جهانی کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان افزود: با توجه به اهمیت میراث تاریخی استان و لزوم ایجاد زمینه مناسب برای ثبت جهانی آنها در یونسکو، کارگروه شناسایی فرصت های تاریخی، فرهنگی و بین المللی برای ثبت در یونسکو با محوریت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و عضویت دستگاه های اجرایی و فعالان فعال در حوزه بناهای تاریخی در دستور کار قرار گیرد.

دکمه بازگشت به بالا