اجتماعی

چگونگی عضویت در مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز «محک»

«مرکز امضای سلول های بنیادی خون ساز» یکی از مراکزی است که اطلاعات ژنتیکی استخراج شده از نمونه ها در آن ذخیره می شود تا در صورت تطابق این اطلاعات با اطلاعات ژنتیکی بیمار نیازمند پیوند، درمان انجام شود.

به گزارش باراناخبر، احتمالا تا به حال عنوان سلول های بنیادی را شنیده اید. پیوند سلول های بنیادی خونساز یکی از مهم ترین و رایج ترین درمان های بیماری هایی مانند سرطان است. درمانی که می تواند بیمار را زنده کند. در این روش سلول های بنیادی اهدایی یک فرد سالم به فرد بیمار پیوند داده می شود. مهم ترین و حیاتی ترین عامل در دستیابی به این درمان، یافتن سلول های منطبق با سلول های بیمار است. یافتن نمونه سازگار با بیمار آسان نیست. زیرا شانس سازگاری سلول های بنیادی والدین یا خواهر با بیمار تنها 25 درصد است و باید در گروهی خارج از این دایره به دنبال سلول سازگار باشیم.

به گزارش روابط عمومی محک، مرکز ثبت سلول های بنیادی خون ساز محک یکی از مراکزی است که اطلاعات ژنتیکی استخراج شده از نمونه ها در آن ذخیره می شود تا در صورت تطابق این اطلاعات با اطلاعات ژنتیکی بیمار نیازمند پیوند، اقدام به درمان شود. مهیا خواهد شد.

دکتر منصوره حقیقی رئیس این مرکز گفت: محک اولین مرکز غیردولتی پذیرش سلول های بنیادی خونساز در کشور است که طی این چهار سال به سومین مرکز بین المللی پذیرش سلول های بنیادی خونساز در کشور تبدیل شده است. و ثبت بیش از 9000 نمونه. این مرکز یکی از مراکزی است که شبکه ملی پیوند سلول های بنیادی خونساز را تشکیل می دهد. قبل از راه‌اندازی مراکز سرپوشیده، والدین یا بستگان کودکان بیمار که به دنبال سلول‌هایی برای پیوند فرزند بیمار خود بودند، باید از مرکز خارج از ایران نمونه‌برداری می‌کردند. این فرآیند علاوه بر زمان بر بودن، هزینه بسیار سنگینی را به خانواده بیمار تحمیل می کند، در حالی که با استفاده از مراکز امضای داخلی هیچ یک از مشکلات فوق پیش نمی آید. تا به امروز، 545 داوطلب از مرکز پذیرش محک، به بیماران نیازمند در ایران – و حتی جاهای دیگر مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: قبل از شیوع ویروس کرونا، اطلاعات ژنتیکی مورد نیاز برای پیوند از بزاق اهداکننده استخراج می‌شد، اما امروز برای جلوگیری از انتشار ویروس، آزمایش خون ساده برای ثبت سلول‌های بنیادی در مرکز پذیرش انجام می‌شود. تا انجام شد. اطلاعات ژنتیکی پیوند از این نمونه استخراج شده و در پایگاه داده استاندارد ثبت می شود و انتظار می رود با اطلاعات بیماری که نیاز به پیوند دارد مطابقت داشته باشد. بنابراین اهداکنندگان می توانند بدون ترس از ابتلا به بیماری، اطلاعات ژنتیکی خود را در بانک استاندارد ثبت کنند.

رئیس مرکز پذیرش محک گفت: تمامی داوطلبان 18 تا 60 سال دارای سابقه بیماری های منتقله از راه خون، بیماری قلبی یا فشار خون وابسته به دارو، دیابت وابسته به انسولین و سابقه بدخیمی هستند. اگر نه، ممکن است یکی از اهداکنندگان سلول در مرکز مقایسه باشند. این افراد با شماره تلفن 23501132-23501236-23501291 تماس گرفته و یا برای گرفتن نمونه خون به بیمارستان محک مراجعه می کنند. در صورتی که جمعی از دوستان یا خانواده و یا همکاران موسسه ای مایل به شرکت در این کار خیریه باشند، همکاران ما در موسسه پس از هماهنگی با ایشان جهت نمونه برداری به محل سکونت یا محل کار این عزیزان می روند.

حقیقی درباره هماهنگی هایی که محک برای داوطلبان خارج از تهران انجام داده است، می گوید: پس از تماس این عزیزان با محک، فرمی ارسال خواهد شد. پس از تکمیل این فرم، داوطلبان می توانند به نزدیکترین سازمان همکار که در محل سکونت خود به متقاضی اعلام می شود مراجعه و نمونه خود را اهدا کنند. در صورتی که هموطنان ساکن شهرستان تمایل به عضویت دسته جمعی در مرکز پذیرش داشته باشند، توسط تکنسین های آزمایشگاه محک در همان شهرک نمونه گیری می شود.

رئیس مرکز ثبت سلول های بنیادی خون ساز محک در پایان ابراز امیدواری کرد با ورود خیرین بیشتر به بانک، هیچ بیماری منتظر پیوند سلولی نباشد و زمان حیاتی درمان از دست نرود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا