اجتماعی

چگونه آلودگی هوا زمینه‌ساز سرطان ریه می‌شود؟

متخصصان بریتانیایی در مطالعه‌ای به این موضوع پرداختند که آلودگی هوا چگونه باعث سرطان ریه می‌شود.

به گزارش باراناخبر، کارشناسان اظهار کردند: در بررسی های خود مکانیسمی را شناسایی کرده ایم که آلودگی هوا از طریق آن باعث ایجاد سرطان ریه در افراد غیر سیگاری می شود.

این بررسی خطر ناشی از تولید ذرات ریز تولید شده توسط سوزاندن سوخت‌های فسیلی را نشان می‌دهد که ممکن است یک عامل محرک جدید برای اقدام فوری برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی باشد. همچنین به گفته «چارلز سوانتون» از مرکز تحقیقاتی فرانسیس کریک در انگلستان، این تحقیق راه را برای حوزه جدیدی از اقدامات موثر پیشگیری از سرطان هموار می کند.

مدت‌ها تصور می‌شد که آلودگی هوا با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند مرتبط است. اما این محقق گفت: نمی دانستیم که آیا آلودگی مستقیما باعث سرطان ریه می شود و روند آن چگونه است.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض مواد سرطان‌زا، مانند ترکیبات موجود در دود سیگار یا آلودگی، باعث جهش‌های DNA می‌شود که سپس به سرطان تبدیل می‌شود.

سوانتون گفت، اما یک حقیقت تلخ در این الگو وجود داشت. تحقیقات قبلی نشان داده است که جهش‌های DNA می‌توانند بدون ایجاد سلول‌های سرطانی وجود داشته باشند و بیشتر ترکیبات محیطی سرطان‌زا باعث ایجاد این جهش‌ها نمی‌شوند. در ویرایش جدید، مدل دیگری ارائه شده است.

تیم تحقیقاتی مرکز تحقیقات فرانسیس کریک و دانشگاه کالج لندن پرونده سلامت بیش از 460000 نفر را در انگلیس، کره جنوبی و تایوان تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که قرار گرفتن در معرض ذرات ریز کمتر از 2.5 میکرون خطر جهش در ژن گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی (EGFR) را افزایش می دهد.

همچنین مطالعات روی موش ها نشان داد که این ذرات باعث ایجاد تغییراتی در ژن EGFR و ژن KRAS می شوند که هر دو با خطر ابتلا به سرطان ریه مرتبط هستند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، علاوه بر این، کارشناسان حدود 250 نمونه از بافت ریه انسان را که هرگز در معرض مواد سرطان زا ناشی از سیگار کشیدن یا آلودگی شدید قرار نگرفته بودند، ارزیابی کردند. اگرچه سلامت ریه این افراد سالم ارزیابی شد، جهش‌های DNA در 18 درصد از ژن‌های EGFR و 33 درصد از ژن‌های KRAS مشاهده شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا