اجتماعی

چه اقداماتی به حفاظت از «خاک» کشور منجر می‌شود؟

معاون آبخیزداری و امور بیابان سازمان جنگل ها گفت: تمامی اقدامات انجام شده از منابع طبیعی در زمینه بیابان زدایی، استخر داری، جنگلداری، برکه داری و … حاصل صیانت از آب های کشور است. زمین. ”

به گزارش باراناخبر، پرویز گرشاسبی وی در آستانه 14 آذر روز جهانی زمین گفت: زمین بستری برای حفظ پوشش گیاهی است و علاوه بر حفظ پوشش گیاهی و تامین غذا، آب را به سفره های زیرزمینی هدایت می کند و از بروز سیلاب جلوگیری می کند.

معاون آبخیزداری، امور آبخیزداری و بیابان سازمان جنگل ها خاطرنشان کرد: سازمان جهانی خواربار و کشاورزی (فائو) از سال 2012 بر اهمیت زمین در جهان تمرکز کرده و 5 نوامبر را روز جهانی زمین اعلام کرده است. از سال 2017 روز جهانی زمین در ایران گرامی داشته می شود.

گرشاسبی همچنین گفت: فرسایش خاک، افزایش حاصلخیزی و تنوع زیستی، آلودگی خاک و شوری از جمله موارد اصلی مورد توجه فائو و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در موضوعاتی مانند ترویج و آموزش استفاده کنندگان از زمین به عنوان کشاورز است. کشاورزان، جنگل بانان و افراد شاغل در مؤسسات آموزشی و پژوهشی مرتبط با موضوع زمین را تحت فشار قرار می دهد.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان فائو افزود: فائو سالانه 15 هزار دلار به روسیه برای میزبانی بهترین رویداد شرکت کننده که سال گذشته به تاجیکستان اهدا شد، جایزه می دهد.

گرشاسبی افزود: بالاترین اولویت فائو که به قضاوت موضوع جایزه می پردازد، بیشتر بر شاخص های مشارکت و نقش مردم و دانشجویان تاکید دارد. کشورهای میزبان این رویداد که تنها با سخنرانی همراه است کمتر مورد توجه قرار می گیرند زیرا فائو معتقد است که این رویداد باید از دل مردم بیرون بیاید.

معاون جنگلداری، مدیریت عرصه و بیابان سازمان جنگل ها ادامه داد: منابع طبیعی نمونه های خوبی از مشارکت در طرح بین المللی حبله رود را تجربه کرده است. حبله‌رود با دانش‌آموزان گرمسار تمرین کرد. این طرح با تفسیر آهنگ و کارتون تصویر ذهنی خوبی در دانش آموزان ایجاد کرده است.

گرشاسبی به تعاون روستایی زنان رامه در شهرستان های گرمسار و آرادان که طرح بین المللی حبله رود در آن اجرا می شود به عنوان مشارکتی موفق اشاره کرد و گفت: و توانمندسازی جوامع محلی و نمونه کار مشارکتی در آمایش سرزمین و حفاظت از اراضی است.

معاون آبخیزداری در امور مساحت، مساحت و بیابان سازمان جنگل ها در ادامه به انجام بیش از 30 میلیون هکتار اقدامات آبخیزداری و 8 میلیون هکتار بیابان زدایی در کشور تا پایان سال 99 پرداخت و اظهار داشت: این اقدامات. و دیگر. فعالیت در منابع طبیعی کاهش فرسایش و حفاظت از خاک انجام می شود.

گرشاسبی کنترل فرسایش بادی و گرد و غبار را یکی از وظایف مهم سازمان جنگل ها دانست و یادآور شد: سازمان جنگل ها در تلاش است تا یافته ها و تجربیات بین المللی در زمینه حفاظت از اراضی را در پروژه های منابع طبیعی تعمیم دهد.

وی تاکید کرد: عرصه‌های منابع طبیعی گستره وسیعی دارند و طرح‌های منابع طبیعی در بخش‌های مختلف مدیریت جنگل‌ها، مراتع، بیابان‌ها و حوزه‌های آبخیز باید با مشارکت مردم، جوامع محلی، ذی‌نفعان و سازمان‌های مردم‌نهاد و جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اجرا شود. سازمان مدیریت هم اکنون از دانش بومی و مشارکت ساکنین محلی در تمامی مراحل اجرای پروژه های منابع طبیعی استفاده می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، مراسم حفاظت از روز جهانی زمین روز یکشنبه (14 آذرماه) مصادف با 14 آبان ماه با حضور جمعی از دانشجویان، اساتید دانشگاه، نمایندگان سازمان های مردم نهاد، اندیشمندان، پژوهشگران و پژوهشگران برگزار می شود. زمینه زمین

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا