اجتماعی

چند توصیه پزشکی درباره کلیه‌ها

براساس سازمان بهداشت جهانی ، بیش از 10 درصد از جمعیت جهان در حال حاضر تحت بیماری مزمن کلیه (CKD) هستند و با تشخیص به موقع این بیماری قابل درمان است.

به گزارش باراناخبر ، به نقل از “دویچه وله” ، متخصصان بهداشت خاطرنشان می کنند که با رعایت برخی توصیه های پزشکی و اقدامات بهداشتی ، هرگز نمی توان به این بیماری مبتلا شد.

در مصرف برخی داروها بیش از حد مصرف نکنید. NSAID ها داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن هستند. به گفته پزشکان ، مصرف زیاد این داروها عملکرد کلیه را کاهش می دهد. استفاده طولانی مدت از مهار کننده های پمپ پروتون (PPI) برای زخم یا ریفلاکس معده نیز ممکن است خطر بیماری مزمن کلیه را افزایش دهد.

مراقب آنتی بیوتیک ها باشید. برخی از این داروها مانند پنی سیلین ، سولفونامیدها و سفالوسپورین ها حتی اگر کلیه های سالم دارید و در طولانی مدت به دیالیز و نارسایی کلیه احتیاج دارند ، ممکن است برای شما مشکل ایجاد کنند.

غذای سالم بخورید. با گذشت زمان ، یک رژیم غذایی ناسالم می تواند منجر به فشار خون بالا ، اضافه وزن ، دیابت و سایر بیماری های کلیوی شود. بنابراین رژیم غذایی سالم حاوی مقدار زیادی سبزیجات ، میوه ها و غلات سبوس دار را فراموش نکنید. به یاد داشته باشید که مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به فشار خون را که دلیل اصلی بیماری کلیه و سنگ کلیه است ، افزایش می دهد.

هیدراته بمانید. عدم نوشیدن آب به میزان کافی خطر عفونت و سنگ کلیه را افزایش می دهد. سعی کنید هر روز 4 تا 6 لیوان آب بنوشید.

ورزش. مانند یک رژیم غذایی سالم ، ورزش به جلوگیری از بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی کمک می کند که منجر به آسیب کلیه می شود. البته به یاد داشته باشید که ورزش زیاد می تواند به کلیه ها آسیب برساند. پنج روز در هفته حداکثر 30 تا 60 دقیقه ورزش کنید.

بررسی را جدی بگیرید. اگر عزیزان شما به بیماری قلبی ، فشار خون ، دیابت یا نارسایی کلیه مبتلا هستند ، ممکن است در معرض خطر باشید. در این موارد ، پزشک ممکن است آزمایشات خاص کلیه را به عنوان بخشی از یک معاینه منظم که لازم است ، پیشنهاد دهد.

سیگار نکش. سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می دهد. علاوه بر این ، سیگار کشیدن می تواند برخی از داروهایی را که فشار خون بالا را درمان می کنند ، تحت تأثیر قرار دهد. این یک مشکل جدی است زیرا فشار خون بالا کنترل نشده دلیل اصلی بیماری کلیه است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا